بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب گفتگو در محضر امیرالمؤمنین علی(ع) | صفحه ۱۵ | طاقچه
کتاب گفتگو در محضر امیرالمؤمنین علی(ع) اثر عباس رحیمی

بریده‌هایی از کتاب گفتگو در محضر امیرالمؤمنین علی(ع)

نویسنده:عباس رحیمی
امتیاز:
۴.۷از ۱۵ رأی
۴٫۷
(۱۵)
پنج طایفه‌اند که اگر سبک شمرده شدند و مورد بی‌مهری قرار گرفتند، حقشان است: کسی که وارد بر دو نفر شود یا وارد بحث آن دو نفر گردد، در حالی که او را دخالت نداده‌اند؛ مهمانی که بر صاحب خانه فرمان دهد؛ و کسی که بی‌دعوت بر سر سفره‌ای حاضر شود؛ و کسی که سخن بگوید در حالی که دیگران به حرفش گوش نمی‌دهند؛ و آن کس که بر مسندی که حقش نیست، بنشیند.
saede
مولای من بفرمایید نشانۀ دشمنان برونی چیست و چگونه باید آنها را شناخت؟ مَنْ لایبالِک فَهُوَ عَدُوُّک کسی که نسبت به تو و خوشبختی تو بی‌تفاوت است؛ او دشمن تو است. * * * ۴ ـ نشانۀ دیگری بیان فرمایید. قال (علیه السلام): مَنْ ساتَرَک عَیبَک وَ عابَک فی غَیبِک فَهُوَ العَدُوُّ فَاحْذَرْهُ. حضرت فرمود: هرکه عیب تو را از تو بپوشاند و در غیابت، از تو بدی بگوید او دشمن است از او پرهیز کن
کاربر ۱۹۳۷۲۴۸
به سخن توجه کن نه به سخنگو ۷۷ ـ گفتم: مولای من بعضی‌ها آدم خوبی نیستند ولی حرفهای خوبی می‌زنند و گفتار حقی دارند، آیا می‌توان به گفتار آنها توجه نمود یا چون آدم خوبی نیستند نباید به حرفهای خوب آنها توجه کرد؟ فقال (علیه السلام): لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ وَ انظُرْ اِلی ما قالَ. حضرت فرمود: در سخن، نظر به گوینده مکنید بلکه نظر به گفتار نمایید. یعنی گفتار صحیح را از هر که باشد، یاد بگیرید.
امیر
گفتم: آیا می‌شود به دشمن اطمینان کرد؟ قال (علیه السلام): لا تَأمَنْ عَدُوّاً وَ اِنْ شَکرَ. فرمودند: خیر! هرگز به دشمن اعتماد مکن هرچند اظهار دوستی و سپاسگزاری کند.
امیر رضایی
گفتم: با دشمن چگونه باید برخورد کرد؟ قال (علیه السلام): مَنِ اسْتَصْلَحَ عَدُوَّهُ زادَ فی عَدَدِهِ. حضرت پاسخ داد: درصدد اصلاح و ساختن او باش زیرا: «هر که دشمن خود را اصلاح نماید بر عده و نیروی خود افزوده است.»
امیر رضایی
حضرت فرمودند: هوای نفس تو از هر دشمنی خطرناک‌تر است، سعی کن حتماً بر او غالب شوی وگرنه تو را به هلاکت می‌رساند. (زیرا منشأ فتنه‌ها، فسادها، ظلم‌ها، غیبت‌کردن‌ها، تهمت‌زدن‌ها، آبروریزی‌ها، جناح‌بندی‌ها، جنگ‌ها، قتل‌ها، اختلاف‌ها... همۀ اینها هوای نفس وخواهشها و تمایلات نفسانی است و لذا مبارزه با چنین دشمنی بر همه لازم است و لحظه‌ای نباید از او غافل شد.)
امیر رضایی
روزی را (از جانب خداوند) با صدقه دادن فرود آورید
SHOKoOoH
راه نجات از مشکلات چیست؟ تَوَکلْ عَلَی اللهِ یکفیک. برخداوند توکل نما، امورت را کفایت خواهد کرد.
SHOKoOoH
چه رفتارهایی باعث بی‌اعتبار شدن انسان در جامعه می‌شود؟ پنج طایفه‌اند که اگر سبک شمرده شدند و مورد بی‌مهری قرار گرفتند، حقشان است: کسی که وارد بر دو نفر شود یا وارد بحث آن دو نفر گردد، در حالی که او را دخالت نداده‌اند؛ مهمانی که بر صاحب خانه فرمان دهد؛ و کسی که بی‌دعوت بر سر سفره‌ای حاضر شود؛ و کسی که سخن بگوید در حالی که دیگران به حرفش گوش نمی‌دهند؛ و آن کس که بر مسندی که حقش نیست، بنشین
SHOKoOoH
هیچ نادانی زیان بارتر از خودخواهی نیست، هرکه به فکر خود مغرور شود عقل او آسیب می‌بیند.
SHOKoOoH

حجم

۲۱۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲۱۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۱,۲۵۰
تومان