بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب پندهای‌ کوتاه از نهج البلاغه برای جوانان | صفحه ۷ | طاقچه
کتاب پندهای‌ کوتاه از نهج البلاغه برای جوانان اثر جمال‌الدین دین‌پرور

بریده‌هایی از کتاب پندهای‌ کوتاه از نهج البلاغه برای جوانان

۴٫۵
(۱۳)
مگر نمی‌دانیم که ریا و خودنمایی گناه است و عبادت ریایی به جای ثواب در دیوان معصیت نوشته می‌شود.
نور ✨ ֶָ֢
خداوند رزق و روزی را به نظام آورد و زیادی و کمی آن را قانونمند ساخت برخی را فراخ روزی و برخی را در محدودیت، و این عین عدالت است تا مردم در رفاه و یا سختی آزموده شوند و «سپاس» و «صبر» ثروتمند و فقیر به نمایش درآید.
sh
فِی الزَّلَازِلِ وَقُور متانت و وقار در سختی‌ها وَ فِی الْمَکارِهِ صَبُور صبر و بردباری در ناخورسندی‌ها وَ فِی الرَّخَاءِ شَکور شکر و سپاس در آسودگی و فراخی روزی
Aysan
هیچ‌کس به هیچ عنوان حق ندارد کاری کند که به سلامتی او ضربه‌ای وارد شود، که هرکس چنین کند مرتکب فعل حرام شده است.
Aysan
انسان با رؤیاهای طلایی و پندارهای دور از واقعیت و آرزوهای دراز خود را سرگرم کرده و از حقایق و واقعیت‌ها دور می‌ماند. آرزوی مثبت آن است که ما را در راه رسیدن به اهداف معقول و برنامه‌های حساب شده کمک کند و موانع و مشکلات را حل شدنی و قابل برطرف شدن قرار دهد. هستند جوانانی که برای خود کاخی از آرزوهای دست نایافتنی می‌سازند و هنگامی‌که با آن فاصله‌ی زیادی می‌بینند مأیوس و از زندگی دل‌سرد می‌شوند.
Aysan
حضرت موسی (ع) پیرمرد کشاورزی را دید که با جدّیت مشغول کار است. ناگهان بیلی که در دست داشت کناری انداخت و روی زمین دراز کشید. پس از چند دقیقه دوباره برخاست و با همان قوّت و قدرت پیشین به فعّالیت پرداخت. حضرت موسی (ع) نزد او رفت و از این دگرگونی احوال جویا شد، و او درپاسخ گفت وقتی مشغول کار بودم ناگهان به فکر فرو رفتم و با خود گفتم تو دیگر پیر شدی و سال‌های متمادی زحمت کشیده‌ای برای چه این همه رنج و زحمت برخود روا می‌داری؟ لذا بیل را رها کردم و خوابیدم. اندکی بعد به ذهنم آمد که دیگران کاشتند و تو خوردی و تو باید بکاری تا دیگران بخورند.
Aysan
أَتَرْجُو أَنْ یعْطِیک الله‌ُ أَجْرَ الْمُتَوَاضِعِینَ وَ أَنْتَ عِنْدَهُ مِنَ الْمُتَکبِّرِین آیا امیدواری که خدا پاداش فروتنانت بخشد در حالی که در پیشگاهش از گردن‌کشانی. به این نکته مهم باید توجه داشت که ارزش انسان، به ارزش‌گزاری او به دیگران است تا آنجا که خود را از آنان بهتر نبیند و اصولاّ احترام به دیگران نشانه روح بلند و دیدگاهی عالی و آسمانی است زیرا مردم بندگان خدا و مورد سفارش و تأکید فرستادگان او هستند.
فرسا
بیشترین قتلگاه عقل‌ها در زیر برق طمعهاست
sh
خویشتن را به صبر و پایداری بر سختی‌ها که ناخوشایند است عادت ده که چه خلق و خوی خوبی است صبر و پایداری.
sh
نیست در لوح دلم جز الف قامت یار چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم دیوان حافظ
Mamadtaghy

حجم

۱۰۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۱۰۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۱,۲۵۰
تومان