بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب شنیدن از دائو دِ‌جینگ (متن کهن چینی) | صفحه ۵ | طاقچه
کتاب شنیدن از دائو دِ‌جینگ (متن کهن چینی) اثر ع. پاشایی

بریده‌هایی از کتاب شنیدن از دائو دِ‌جینگ (متن کهن چینی)

نویسنده:لائوزه .
مترجم:ع. پاشایی
انتشارات:کارگاه اتفاق
امتیاز:
۴.۵از ۱۹ رأی
۴٫۵
(۱۹)
امروزه مردم از مهر دوری می‌کنند چون می‌خواهند دلیر باشند امساک را رها می‌کنند چون می‌خواهند دست‌ودلبازی کنند. به فروتنی باور ندارند، چون می‌خواهند پیشاپیش دیگران باشند. این مرگِ مسلّم است.
Anonymous
بر کشور با دادگری حکومت کن در جنگ، عملیات غافلگیری به کار بر. بدون درگیری سَروَرِ عالَم شو. این را چطور بدانم؟ از این راه: قوانین و احکام هرچه بیشتر باشد مردم فقیرتر می‌شوند. جنگ‌ابزارها هرچه تیزتر باشد دردسرهای آن سرزمین هم بیشتر می‌شود. مردم هرچه تیزهوش‌تر و زیرک‌تر باشند چیزهای عجیب‌تر اتفاق می‌افتد. قوانین و مقرراتِ بیشتر دزد و راهزن هم بیشتر.
Anonymous
چیزی که می‌خواهی کوچک شود اول باید بزرگ شده باشد. چیزی که می‌خواهی ضعیف شود اول باید قوی شده باشد. چیزی را که می‌خواهی پایین بکشی اول باید آن را بالا ببری. چیزی را که می‌خواهی بگیری اول باید داده باشی. این درک سرشت چیزها است: نرم و ناتوان بر سخت و توانمند غلبه می‌کنند.
Anonymous
مرد خوب کیست؟ آموزگارِ مرد بد. مرد بد کیست؟ شاگرد مرد خوب. هرکه به آموزگار حرمت نگذارد و از شاگردی مراقبت نکند سرگردان خواهد شد هر قدر هم باهوش باشد. این جوهرِ راز است.
Anonymous
راه طبیعت، همیشه‌همان است. شناختنِ آن همیشه‌همان بینش است. نشناختنِ همیشه‌همان مصیبت‌بار است. با شناختنِ همیشه‌همان، دل فراخ می‌شود و با دلِ فراخ، گشاده‌دل خواهی بود. گشاده‌دل که باشی، شاه‌وار عمل خواهی کرد شاهوار که باشی، از آسمان خواهی بود.
Anonymous
آن‌ها که از بالا لطفی به آن‌ها می‌شود می‌ترسند؛ و موقعی که آن را از دست می‌دهند بازهم می‌ترسند. پس، مورد لطف یا قهر بودن میان بیم و هراس زندگی‌کردن است.
Anonymous
هرکه به زر و به نام ببالد تخمِ فروافتادن را کاشته است.
Anonymous
وقتی برای اتاق در و پنجره درست می‌کنید خالیای آن‌ها برای اتاق مفید است. پس، بودن مفید است اما نبودن به کار می‌آید.
❦︎𝑭𝒂𝒓𝒏𝒂𝒛❦︎

حجم

۲۴۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

حجم

۲۴۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
...
۴
۵
صفحه بعد