بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب کلیدهای پرورش فرزندان امیدوار و موفق | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب کلیدهای پرورش فرزندان امیدوار و موفق اثر دای‍ان‌ م‍ک‌درم‍ت‌

بریده‌هایی از کتاب کلیدهای پرورش فرزندان امیدوار و موفق

۳٫۵
(۶)
۲.در دوران بلوغ، عواطف نوجوان و وضعيت هورمونی او، لجام‌گسيخته است. ياد بگيريد كه به گفته‌های احساسی، واقع‌بينانه پاسخ بدهيد و درك كنيد كه نوجوانان دوست دارند اغراق‌آميز سخن بگويند تا در شما هيجان ايجاد كنند. معمولا آنچه می‌گويند، نشانگر عواطف حقيقی‌شان نيست. يكی از واكنشهای مناسب، در پاسخ به يك گفته عاطفی، اين است كه نكوشيد نوجوانتان را آرام كنيد، بلكه احساس او را تشخيص دهيد و اعلام كنيد. برای نمونه، می‌توانيد بگوييد: «می‌بينم كه خيلی عصبانی هستی.» به اين ترتيب، با گفته او موافقت نكرده‌ايد و در عين حال، از احساس او ايراد نگرفته‌ايد و عيب‌جويی نكرده‌ايد. به جای آنكه عواطف فرزندتان را بی‌درنگ نفی كنيد، بهتر است آن عواطف را درك كنيد و به اين ترتيب، نتايج منفی آن را از بين ببريد؛ درست مانند هنرهای رزمی كه شخص با استفاده از انرژی حريف، ضربه او را دور می‌كند.
Somayeh
رابطه پدر و مادر با فرزند، موضوع اصلی اين كتاب نيست، اما به نظر ما اگر قصد داريد برنامه تقويت اميد را برای فرزندان نوجوانتان به‌كار ببنديد، بايد محيط خانوادگی مناسب و پذيرايی داشته باشيد.
Somayeh
اگر نوجوان شما در برابر دخالتهای خانوادگی طغيان می‌كند، نمی‌توانيد انتظار داشته باشيد كه با روی باز، پيشنهادات شما را درباره انديشيدن پراميد بپذيرد؛ اما می‌توانيد با شيوه‌هايی نه‌چندان آشكار، راهبردهای تقويت اميد را به او منتقل كنيد. پيش‌گيری از شرايط نامناسب، همواره ساده‌تر از اصلاح شرايط نامناسب است. برای پدر و مادرهايی كه فرزندانشان هنوز وارد مرحله بلوغ نشده‌اند، زمينه‌سازی برای گفت‌وگو، نكته كليدی يك رابطه خوب است. بيشتر پدر و مادرها خواهان رابطه باز، پرمهر و محترمانه با فرزندانشان هستند؛ اما در عمل، بسياری از پدر و مادرها نمی‌دانند چگونه چنين رابطه مفيدی را ايجاد و حفظ كنند. مهارت برای برقراری رابطه را می‌توان آموخت.
Somayeh
اگر فرزند نوجوانتان تصميم بگيرد كه شما را از بسياری از بخشهای مهم زندگی‌اش حذف كند، چه می‌كنيد؟در دوره بلوغ، بسيار متداول است كه نوجوانان از پدر و مادر خود دور شوند و با همسن‌وسالهايشان احساس نزديكی كنند. بسياری از نوجوانان، به دليل نيازی كه برای مستقل شدن احساس می‌كنند، نسبت به هرگونه دخالتی از جانب پدر و مادر، به شدت واكنش نشان می‌دهند؛ حتی اگر راهنمايی آنها عاقلانه و مفيد باشد. برای پدر و مادرهايی كه در حيرتند كه چگونه روابطشان با فرزندشان اين‌گونه شد، پاسخ ساده‌ای وجود ندارد. كودك پرمهر و فرمانبردار، ظرف چند ماه، ناگهان به يك ياغی تبديل می‌شود.
Somayeh
اگر رابطه خوبی با نوجوانتان داريد، يعنی او اين آزادی را احساس می‌كند كه مسائل مهمش را با شما در ميان بگذارد، بدانيد كه نيمی از مشكل حل شده است. نوجوان شما احتمالا درباره دوستها، تكاليف مدرسه و روابط عاطفی‌اش با شما صحبت می‌كند و شما می‌توانيد بر اساس اين گفت‌وگوها، تشخيص دهيد كه او در كدام زمينه‌ها كم‌اميد است. بياييد با هم نمونه‌ای را ببينيم.
Somayeh
پدر بيل، به مری‌بت گفت كه از خدا راهنمايی بخواهد. او سعی نكرد مری‌بت را متقاعد كند كه اعتقادات كاتوليك‌ها درست است. او گفت همه در پی برقراری رابطه با خدا هستند، اما اديان گوناگون، راههای گوناگونی برای اين كار پيشنهاد می‌كنند.
Somayeh
آيا كودك شما با شادی و نشاط با دوستانش بازی می‌كند يا مرتب دچار برخورد می‌شود؟ آيا فرزندتان به سادگی حوصله‌اش سر می‌رود يا راههای گوناگونی برای سرگرم كردن خود دارد؟ اگر بازی يا سرگرمی خاصی مورد علاقه دوستانش نباشد، آيا او می‌تواند بازيها و سرگرميهای ديگری پيشنهاد كند؟ آيا او می‌تواند از بازيهايی كه در گذشته آموخته است، مانند طناب‌بازی، توپ‌بازی و اسكيت، برای يادگيری بازيهای تازه استفاده كند؟
Somayeh
شكل‌گيری هدف، زيربنای اميد است و در ضمن، هم برای قدرت تفكر به وجودآورنده اراده و هم برای قدرت تفكر راهيابی، ضروری است. كودك متوجه می‌شود كه با گريه كردن، به نياز او رسيدگی يا با اشاره كردن، اسباب‌بازی مورد نظر به او داده می‌شود. ارتباط بين كنش و واكنش، مبنای قدرت تفكر راهيابی می‌شود. به نظر می‌رسد كه نوزاد، آگاهانه اين روند را تشخيص دهد، اما به اين ترتيب، زمينه قدرت تفكر راهيابی در سالهای بعد فراهم می‌شود.
Somayeh
رشد اميد، درست از لحظه تولد آغاز می‌شود. نوزاد در جستجوی هدف ابتدايیِ دريافت خوراك از كسی كه مراقب اوست، می‌آموزد كه كارهای خاص، نتيجه‌های خاص و مطلوبی در پی دارند. منظور ما اين نيست كه نوزادان به اصل عليّت آگاه هستند، اما هر پدر يا مادری می‌داند كه نوزادان خيلی سريع می‌آموزند آنچه را می‌خواهند، از مراقبشان بگيرند.
Somayeh
معنای متعارف واژه اراده، توانايیِ فرد در متعهد بودن به يك تصميم است. برای نمونه، می‌گوييم برای رژيم‌گرفتن يا ورزش‌كردن بايد اراده داشته باشيم. اراده به طور عام، نوعی مقاومت منفعل در برابر وسوسه است و لازم نيست شخص كاری بكند. اما دراينجا ما معنايی متفاوت و تا اندازه‌ای فعال برای واژه اراده در نظر گرفته‌ايم. اراده، سرچشمه انگيزش و تحرك است و اشخاص می‌توانند با استفاده از آن، در راه هدفهايشان بكوشند.
Somayeh

حجم

۳۲۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۳۹ صفحه

حجم

۳۲۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۳۹ صفحه

قیمت:
۶۶,۰۰۰
تومان