بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب لرزان و لغزان چون ژله (درآمدی بر سبک زندگی ما) | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب لرزان و لغزان چون ژله (درآمدی بر سبک زندگی ما) اثر اسماعیل شفیعی سروستانی

بریده‌هایی از کتاب لرزان و لغزان چون ژله (درآمدی بر سبک زندگی ما)

۴٫۹
(۷)
در اسلام زهد از دنیا یا زهد از عقبا، هر دو نهی شده است.
میـمْ.سَتّـ'ارے
وقتی جان ناصح، تهی از حقیقت نصیحت و ذکر باشد، در وقت متذکر شدن، جملۀ سیاهی درون خود را به شنونده منتقل می‌کند و نه نور نصیحت را. چه بسیار نصیحت کنندگانی که به قول حافظ شیرازی، از نصیحت دامی فراهم آورده باشند تا مرغی به چنگ آورده و بهره‌اش را ببرند!
F313
روشنفکران متجدّد، مجذوب حوزۀ تمدّنی و دستاوردهای علم مدرن بودند و جست‌وجوی محمل‌های دینی و مستندات شرعی برای تأیید و تصدیق غرب در حوزه‌های نظری و فرهنگی‌اش، آنان را در شنا در دریای تمدّن مدرن و تکنولوژیک و برخورداری بی‌مانع و رادع و حصر از دستاوردش یاری می‌داد. از این مسیر، آنان مبتلای نوعی سکولاریزه کردن دین و احکام دینی شدند، بر شدّت غرب‌زدگی چند وجهی مسلمانان افزودند و مانع از پرسش جدّی از مبادی و مبانی فرهنگ و تمدّن غربی شدند.
میـمْ.سَتّـ'ارے
مفسّران مسلمان در اثر ابتلاء به غرب‌زدگی، بی‌فکر و ذکر و به قصد قربت؟! سکولاریسم و دنیوی‌گری را به ساحت تفاسیر دینی کشیدند؛ بی‌آنکه متذکر این معنا باشند که مقصد سکولاریسم، عقل غیردینی است و اگرچه ضدّ دین نیست، دین هم نیست.
میـمْ.سَتّـ'ارے
ترکیب صفات و عوارض ناشی از قرابت به ساکنان هر یک از عوالم و تشبّه جستن به آنها، از انسان، موجودات گوناگونی می‌سازد که تشخیص دقیق موقعیتش سخت می‌نماید.
میـمْ.سَتّـ'ارے
وقتی نسبت بشر با مبدأ هستی تغییر می‌کند، هر یک از عوالم تغییر کرده و انسانی جدید و عالمی جدید متولّد می‌شود.
میـمْ.سَتّـ'ارے
هر چه که نفس آدمی می‌طلبید، در غرب می‌یافت و هر چه غرب بدان اشاره می‌کرد، نفس خام طمع، طالب آن می‌شد. این دو همدیگر را کامل می‌کردند تا آنکه، شرق درنوردیده شد، دیوارها فرو ریخت و عریانی، جای پوشیدگی را گرفت. شرقی غرب‌زده شد و غرب مسلّط بر همۀ ساحت‌های حیات فرهنگی و تمدّنی انسان شرقی.
میـمْ.سَتّـ'ارے
همسان‌سازی فرهنگی و جهانی کردن فرهنگ، بزرگ‌ترین واقعه‌ای بود که از بدو خلقت بشر تا به قرن نوزدهم و بیست میلادی، به رغم تجربۀ هزاران جنگ و داد و ستد و یورش و کشورگشایی امپراتوران، اتّفاق نیافتاده بود.
میـمْ.سَتّـ'ارے
سقوط جمعی قومی در گرداب بلا و ابتلاء، همان اندازه مسئولیت بر دوش عاملان سقوط می‌گذارد که بر اشخاصی که می‌توانستند مانع از سقوط شوند.
میـمْ.سَتّـ'ارے
شاعران معلّم، مردانی هستند که در تمامی اعصار و در میان جملۀ نسل‌ها، مجال پر کشیدن به قلّۀ عالم معنی را یافته و حلقۀ ارتباط و اتّصال انسان با آن عالم، ذاکر آن عالم و متذکر خلق روزگارند تا مبادا در عصر غفلت، به تمامی حلقه‌های اتّصال را بریده، در برهوت زمین نابود شوند.
میـمْ.سَتّـ'ارے

حجم

۲۴۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲۴۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان