بریده‌های کتاب تاریخ شفاهی بمباران شیمیایی سردشت
کتاب تاریخ شفاهی بمباران شیمیایی سردشت اثر علیرضا ملائی توانی

کتاب تاریخ شفاهی بمباران شیمیایی سردشت

برای غریبان‌های ۷ تیر ۶۶ علیرضا اشکانی غربت فصل انار/ را بارانه های مصموم باران/ و طعم نا مفهوم تنهایی/ را اندام‌های تاول‌زده/ و نوبر کردم افسوس، برای رسوایی آدم‌نماها
سپیده دم اندیشه
"از شهر ۱۲۰۰۰ نفری سردشت طبق آمارهای رسمی (بر اساس گفته‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه مردادماه سال ۱۳۸۲) ۸۰۲۵ نفر مصدوم شدند، یعنی بیش از ۶۶% مردم که این آمار شامل مصدومان خفیف نیز می‌شد.
کچی هاوین
بیش از ۹۰ درصد شهدا در بیمارستان‌های هم‌جوار ازجمله بانه، تبریز، تهران و ۲۹ تن در خارج از ایران (اسپانیاو ایتالیا) جان دادند.
کچی هاوین
بیشتر افراد اطراف سرچشمه و کوچه‌ی شهدا که خانواده‌هایی مثل اسدزاده، کریمی واحد، جنگ دوست که متأسفانه ۴۷ نفر در آن کوچه زندگی می‌کردند، و به بیمارستان‌های شهرهای اطراف اعزام‌شده بودند، شهید شدند.
کچی هاوین
اعضاء یک خانواده که منزلشان در ۵ متری محل اصابت بمب بود (خانواده شهید اسدزاده) شامل سه پسر ۴، ۱۴ و ۱۶ ساله نیز سه دختر ۶، ۱۸ و ۲۲ ساله و پدر و مادر آن‌ها، ظرف مدت ۱۰ روز به‌تدریج به شهادت رسیدند. تنها بازمانده‌ی این خانواده، پسری بود که در زمان حادثه در کرمان خدمت سربازی را می‌گذرانید.
کچی هاوین
ما در سطح بین‌المللی توانستیم با به‌دست آوردن دو کرسی از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به عضویت آن در آییم و از آن زمان هر ساله در جلسات این سازمان شرکت داریم.
کچی هاوین
درواقع، کشور ایران در طول دوران ۸ سالۀ جنگ بیش از ۳۰۰ بار موردحملۀ انواع مختلف سلاح‌های شیمیایی قرار گرفت.
کچی هاوین
اولین گزارش استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق به تاریخ ۱۳۵۹/۱۰/۲۳ در منطقه‌ی هلاله و نی‌خزر (حوالی میمک) مربوط می‌شود که در جریان این حمله رژیم عراق از گاز تهوع‌آور استفاده کرد. پس‌ازآن در مرداد ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی والفجر ۲ پیرانشهر و حاج عمران و در آبان ۱۳۶۲ در منطقه والفجر (پنجوین) رژیم عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد. اولین حملۀ گستردۀ شیمیایی رژیم عراق در اسفندماه ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی خبیر و جزیرۀ مجنون با استفاده از گاز خردل و عوامل اعصاب انجام شد و پس‌ازآن در اسفند ۱۳۶۳ در منطقه عملیاتی بدر حملات وسیع شیمیایی عراق علیه ایران منجر به تلفات وسیع در رزمندگان ایرانی گردید.
کچی هاوین
به‌طورکلی ایران در دوران جنگ تحمیلی، به مدت ۵ سال از مردادماه ۱۳۶۲ تا تیرماه ۱۳۶۷ موردتهاجم جدی شیمیایی عراق قرار گرفت.
کچی هاوین
گویا قبل از این‌که بمباران شیمیایی شود، یعنی چند لحظه قبل از بمباران هواپیماهای رژیم بعثی، آن‌ها مانوری داده بودند تا این‌که مردم بیشتری به پناهگاه‌ها بروند و با بمباران شیمیایی حداکثر مردم دچار مصدومیت و کشته شوند
سپیده دم اندیشه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۵۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۶صفحه بعد