بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب رهنمای طریق | صفحه ۱۴ | طاقچه
کتاب رهنمای طریق اثر محمدعلی جاودان

بریده‌هایی از کتاب رهنمای طریق

۴٫۴
(۱۳۵)
«مَنْ وَالاکمْ فَقَدْ وَالَی اللَّهَ وَ مَنْ عَادَاکمْ فَقَدْ عَادَی اللَّهَ وَ مَنْ أَحَبَّکمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَکمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِکمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّه»
فاطمه
همه باید بدانند که اگر از خطاهای مردم گذشت نکنند، با ایشان همان‌گونه رفتار خواهد شد
فاطمه
اوّلین عامل عدم حضور قلب، چشم ماست.
فاطمه
امر به معروف و نهی از منکر، واجبی در کنار واجبات دیگر است. اگر من واجبات دیگر را (به هردلیل مانند نادانی یا هواپرستی) عمل نمی‌کنم ولی می‌توانم امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهم، لازم و واجب است که از انجام آن کوتاهی نکنم؛ یعنی مبتلا بودن یا نبودن شرط وجوب امر به معروف و نهی از منکر نیست.
سياه مشق
گفته‌اند که اراده و عزم، جوهره‌ی انسانیت است و انسان به‌مقدار برخورداری از آن‌ها انسان است.
کاربر ۷۶۰۰
قدم اوّل برای مبارزه با وساوس شیطانی، به‌ویژه در مسائل جنسی، کنترل غذایی است. ما معمولاً بیش از حدّ لزوم غذا می‌خوریم و کالری جذب می‌کنیم. همین امر باعث زحمت در جنبه‌های مختلف می‌شود
حسین
به‌نظر شما بهترین اذکاری که می‌توان از برکات آن‌ها بهره برد کدام‌اند؟ اذکار «أستَغْفِرُ اللهَ رَبّی وَ أتوبُ إلَیهِ»، «لا إله إلا الله» و صلواتدر روایات، بسیار مورد توصیه قرار گرفته‌اند؛ البتّه در استغفار، توجّه و عمل نمودن به شرایط آن اهمّیت بسیار دارد.
حسین
نکته‌ی بسیار مهمّ و کلیدی در این زمینه آن است که لذّت بردن از عبادات اصل نیست، بلکه تنها وجود توجّه و حضور قلب در آن‌ها اصل است. درنتیجه اگر توجّه نباشد، عبادات ارزشی نخواهد داشت و اگر آن عبادت مستحب است، باید ترک شود.
taheri
نمی‌توان همیشه در یک حال بود. اقبال و ادبار برای قلب مؤمن، حقیقتی است که از آن گریزی نیست؛ پس وجود یک حالتِ دائمی، از نظر عملی امکان پذیر نخواهد بود.
taheri
زمانی که از اعمال عبادی لذّت نمی‌برید، باز هم باید اعمال را ادامه بدهید؛ مگر زمانی که کسالت‌آور شده و خستگی و بی‌حوصلگی وجود داشته باشد. البتّه بعضی از اعمال مانند نمازشب نباید ترک شود، امّا در حال کسالت می‌توان آن‌ها را مختصرتر و سبک‌تر انجام داد.
taheri
همیشه مقصدِ سالکان، رسیدن به توحید و مراتب آن بوده است و یک سالک، هرروز می‌کوشد تا به مرتبه‌ی بالاتری از توحید دست پیدا کند.
taheri
هرچه در نمازتان سرمایه‌گذاری کنید، زودتر به نتیجه خواهید رسید
taheri
نماز صحیح و اوّل‌وقت، مدد و کمک برای همه‌ی کارهای معنوی است.
taheri
برای اینکه بتوانید توبه کرده و تخلّف خود را جبران کنید، اوّل باید نمازتان را درست و صحیح بخوانید. اگر نماز را درست و اوّل‌وقت بخوانید، راه نجات وجود دارد و إن‌شاءالله عاقبتتان به‌خیر خواهد شد.
taheri
گناهی که ملکه شده و محبّت آن در دل نشسته است، مشکلش با یکی دو ساعت گریه و عجز و لابه به‌درگاه خدا حل نمی‌شود؛ چون چیزی که در دراز مدّت به‌وجود آمده، با مجاهدتِ دراز مدّت و با گریه‌های زیاد و استغفار فراوان از بین می‌رود.
taheri
در هرصورت اگر نماز اوّل‌وقت و توسّل پیگیری شود، می‌تواند به فضل خدای‌متعال از بروز گناه جلوگیری کند.
taheri
اوّلین عامل عدم حضور قلب، چشم ماست. کسی که چشمش هر زن و مرد، هرمنظره، هرعکس و فیلمی را مشاهده می‌کند، نمی‌تواند نماز خوبی بخواند.
taheri
از میدانِ جنگِ با گناه، هیچ‌گاه و به هیچ‌وجه فرار نکنید. این یک جنگ واقعی است. تا زمان غلبه و پیروزی بر گناه باید آن را ادامه داد.
سید کتابی
غیبت این است که عیب برادر و خواهر مؤمنی را در پشت سر او بگویی؛ عیبی که مخفی بوده و کسی از آن خبر نداشته است؛ و فرقی نمی‌کند که برای عیب‌جویی باشد یا برای گِله و یا به‌عنوان انتقاد.
shariaty
اگر کسی به هدایت دست پیدا نکند و راه حقّ و باطل را نداند و برای او ممکن نباشد که راه را پیدا کند مستضعف محسوب می‌شود و مستضعف تکلیف نخواهد داشت و خداوند با غفران و رحمت خویش با آن‌ها رفتار خواهد کرد.
t.ftm.s

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان