بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب رهنمای طریق | صفحه ۱۵ | طاقچه
کتاب رهنمای طریق اثر محمدعلی جاودان

بریده‌هایی از کتاب رهنمای طریق

۴٫۴
(۱۳۵)
همه‌ی کارهایتان رنگ عبودیت بگیرد و برای خدا باشد و قصد قربت داشته باشید. اگر این را بفهمیم و آن‌طور که باید عمل کنیم، خلقت ما به هدف خودش رسیده است.
t.ftm.s
به هیچ قیمتی بیداری شب را از دست ندهید
t.ftm.s
البتّه وقتی نماز قضا انجام شد و یا بخشی از آن انجام شد، شما می‌توانید آن مستحبّات را نیز به زندگی خودتان اضافه کنید
t.ftm.s
چشمی که همه چیز را، هر شخص زن و مرد را، هر منظره را، هر عکس و هر فیلم را می‌بیند، نمی‌تواند نماز خوبی بخواند.
t.ftm.s
بدون ترک کامل گناه، مشکل بدی‌های ما حل نمی‌شود
t.ftm.s
یاد امام ‌زمان (ع) آدمی را از گناه حفظ کند
t.ftm.s
انسان باید برای افزایش قدرت بازو، ورزش کند؛ همچنین او باید برای بهبود خط خود، تمرین خط کند؛ تقویت اراده نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ پس می‌بایست برای این منظور، روح خود را تمرین دهید و این کار را باید از نمونه‌های کوچک‌تر آغاز کنید. به‌عنوان نمونه با خود تعهّد کنید که همراه غذا، نوشابه نخورید. و رفته‌رفته این تمرین‌ها را سخت تر کنید و در نمونه‌های بزرگ‌تر انجام دهید. مثلاً با خود عهد کنید که بعد از همه‌ی نمازها تسبیحات حضرت‌زهرا را ترک نکنید یا مثلاً به پدر و مادر خود کاملاً احترام بگذارید. به مرور زمان، این تمرینات سبب تقویت اراده و روح شما می‌شود؛ البتّه باید به همین نیّت، هر روز صبح به امام ‌زمان (ع) توسّل نمایید که توسّل به ایشان حلّال مشکلات است و إن‌شاءالله شما را به نتیجه می‌رساند.
t.ftm.s
اگر بتوان تقیّد به بیداری سحر داشت، بسیار مؤثر خواهد بود. امّا اگر به هردلیل امکان آن وجود نداشت، می‌بایست در طول روز قضای نماز شب را به‌جا آورد
t.ftm.s
اگر صد مرتبه نیز شکست خوردید، ناامید نشوید که خدای متعال بنده‌ای را که بسیار توبه می‌کند دوست دارد.
t.ftm.s
امّا وقتی که انسان مدّتی با یک نعمت زندگی می‌کند، آن را از یاد می‌بَرد. حتّی ممکن است بارها نیز به یاد آن نعمت بیفتد و شکر نکند و همین فراموشی، نعمت را از آدم خواهد گرفت
t.ftm.s
هرروز به امام ‌زمان (ع) خالصانه و باتوجّه کامل متوسّل شوید که همین دوای اصلی شماست و عنایت ایشان حلّال اصلی مشکلات است.
t.ftm.s
اگر نماز انسان درست شود، مثل این است که یک پشتیبانِ محکمی پیدا کرده و همین نماز او را از فحشا و منکر باز می‌دارد.
t.ftm.s
دلیل عقب‌گرد انسان، چیزی جز انجام گناه نمی‌تواند باشد. لذا اگر آدم گناهی انجام ندهد، به هیچ‌وجه به‌سمت عقب نخواهد رفت.
t.ftm.s
به‌نظر من، بهترین ذکر برای ما ذکر استغفار، مانند «أستَغفِرُ اللهَ و أسئَلُهُ التَّوبَة» یا «أستغفراللهَ ربّی و أتوبُ إلَیه» است که توصیه شده در تمام اوقات شبانه روز، با توجّه و بسیار این ذکر را تکرار نمایید. به‌عنوان مثال از حضرت‌امام‌کاظم (ع) نقل شده که فرمودند: من هر روز پنج‌هزار مرتبه استغفار می‌کنم.
فاطمه
نفی خواطر به‌معنای نفی خاطره‌ی گناهان گذشته و نفی نیّت و فکر گناهان در زمان حال، و در مرحله‌ی آخر، فراموشیِ هرچیز و هرکس جز خداوند متعال است
فاطمه
پس از هر نماز، یک مرتبه آیة الکرسی، سپس تسبیحات حضرت زهرا، بعد سه مرتبه سوره‌ی توحید را خوانده و سه مرتبه صلوات بفرستید و در پایان سه مرتبه آیه‌ی سه سوره‌ی طلاق را قرائت نمایید. عدم درماندگی در زندگی یکی از اثرات مهمّ این عمل است.
هدهد
از همه مهم‌تر اینکه آدم وقتی شب می‌خوابد یا روز قبل خیال می‌کند که من نماز صبح بیدار می‌شوم و نقشه می‌کشد و به‌طور جدّی إن‌شاءالله نمی‌گوید و فکر نمی‌کند که تا خدا نخواهد بیداری ممکن نیست و بر خود تکیه دارد، لذا گرفتار می‌شود. بسیاری از اوقات آدم با خیالات بی‌خود گرفتار می‌شود. این را بسیار مواظبت کنید.
هدهد
اگر دغدغه‌ی شما کثرت عبادت است اصلاً دغدغه‌ی خوبی نیست. زیادتی اعمال خوب و کثرت عبادات، به هیچ‌وجه مطلوب نیست و باید تمام تلاش انسان در درستی و توجّه به عمل باشد؛ زیرا هدفِ مطلوب، عملِ صالح و مقبول است، نه اعمال کثیر
هدهد
برای اینکه نوع‌دوستی در ما به‌وجود آید، باید چه کرد؟ آدمی که زحمت کشیده و تربیت شده است و مردم را به‌خاطر خدا دوست دارد، به نوع‌دوستی واقعی خواهد رسید. هرکسی ممکن است عیوبی داشته باشد که انسان رغبت به دوستی او پیدا نکند. این دوستی، دوستی‌ای طبیعی است که در آن اگر دوست من، یک‌مرتبه حرفی مخالف من بزند، ممکن است به دشمنی تبدیل شود. امّا اگر انسان، تربیت شده باشد، ناگزیر دوستی‌های او نیز فقط به‌خاطر خداوند متعال خواهد بود و در نتیجه، این دوستی با هیچ حادثه‌ای تبدیل به تنفّر و دشمنی نخواهد شد.
رهی
نماز، عصاره و خلاصه‌شده‌ی رفتار و اعمال ما در طول روز است.
shariaty

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان