بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب در باب خلوت‌گزینی | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب در باب خلوت‌گزینی اثر میشل دو مونتین

بریده‌هایی از کتاب در باب خلوت‌گزینی

انتشارات:نشر روزگار نو
امتیاز:
۴.۰از ۸ رأی
۴٫۰
(۸)
اکنون که متعهد به زیستن در خلوت و بدون معاشر و همنشین شده‌ایم، باید گذاشت تا شادیمان قائم به نفس خودمان باشد؛ باید خود را از قید و بندهایی که ما را به دیگران پیوند می‌دهند، رهایی دهیم؛ باید چنان بر نفس خویش تسلط یابیم که در تنهایی خویش براستی و حقیقت زندگی نمائیم و بر این خلوت خویش راضی و خرسند باشیم.
احسان رضاپور
آدمی می‌بایست خود را نوازش کند، تسلی دهد و بالاتر از همه این‌که خود را کنترل نماید و به همین جهت می‌بایست به خرد خود معطوف شده و از وجدان خویش که نمی‌تواند بی‌شرمساری در برابرش بایستد، در هراس باشد
بهرام
کتاب‌ها لذت‌بخشند. اما اگر مدام تکرار شوند سرانجام منجر به از دست دادن دو بهترین همراه‌مان یعنی شادمانی و سلامتی، خواهد شد، پس از کتاب‌های‌تان دست بکشید. من یکی از آن افرادی هستم که باور دارم ثمرات کتابها نمی‌توانند مهم‌تر و وزین‌تر از آن‌چه هستند، بنمایند.
yazdaan
نباید اجازه دهیم که برندگی‌مان با لذتی که از کتاب‌ها می‌بریم، کند شود. این لذت مشابه همان لذاتی است که مدیر املاک، انسان خسیس، مرد شهوت‌ران و انسان جاه‌طلب را فاسد می‌نماید.
yazdaan
در مکان‌های خلوت، برای خود جمعیتی انبوه باش
yazdaan
اگر بتوانیم باید همسر، فرزند، اموال و از همه بالاتر سلامتی داشته باشیم، اما نباید چنان بدان‌ها وابسته شویم که شادیمان منوط به ایشان باشد. باید مکانی، در پشت محل کسب تنها برای خود داشته باشیم، آن‌جا را کاملا به خود اختصاص داده و در آن آزاد بوده و پناهگاهی برای خلوت‌مان باشد. در آن‌جا باید معمولا باب کلام درباره نفس‌مان باشد، با خودمان باشد و چنان باید صمیمی باشد
yazdaan
همان‌گونه که بیماری مسری به خصوص در جمعیت از شدت و خطر بیشتری برخوردار است، همین طور هم شما باید از تبه‌کاران و پیروی ایشان بر حذر باشید. از آن‌جا که تعداد ایشان[ عامه مردم ]بسیار است، خطر تشبث بدان‌ها در هر دو مورد بسیار است، یا باید از بسیاری از ایشان حذر نمود زیرا ایشان[ به لحاظ شخصیت ]متفاوتند.
yazdaan
‌تو و یک همصحبت برای یکدیگر کافی هستید؛ و آن دو نفر تو و نفس خویش هستید. ‌باید جماعت برایت[ درحکم ]یک نفر و یک نفر برایت[ در حکم جماعتی ]باشد
sunnaz
تحرک خویش را به دنیا اختصاص داده‌اند، معقول‌تر و مناسب‌تر است. ما به‌اندازه کافی برای دیگران زندگی کرده‌ایم. بگذارید دست‌کم این ایام پایانی عمر را برای خویش زندگی کنیم، افکار و‌اندیشه‌های‌مان را به نفس خویش و انجام کارهای نیک متوجه نمائیم. مهیا شدن استوار برای توجه به خویش و خلوت گزیدن، کار چندان آسانی نیست. این امر به جهت جلب توجه سایرین مشکلات بسنده‌ای برایمان ایجاد می‌نماید. از آن‌جا که خداوند نیز عزم ما برای رها کردن کارهای معمول جهت عزیمت را تائید می‌نماید، پس باید برای آن آماده بود؛ باید چمدان‌مان را ببندیم و[ جمع ]را برای یک مصاحبت دلپذیر با خویش ترک نمائیم؛ باید خود را از آن دام‌های سختی که ما را به دیگر چیزها متصل می‌نمایند و از آن فاصله‌ای که باعث دور شدن از خویشتن‌مان می‌شود، رها شویم. باید آن غل و زنجیرها را بگسلیم و از امروز به بعد دیگران را دوست بداریم اما جز با خودمان وصلت ننماییم. مخلص کلام این‌که، بگذار دیگران در کنار‌مان باشند اما نه آن چنان سخت و تنگ که جز با بریدن تکه‌ای از خود یا پوست‌مان نتوان ایشان را از خود جدا کرد. بزرگ‌ترین دانش در جهان این است که بدانی چگونه با خود زندگی کنی.
بهرام
در مکان‌های خلوت، برای خود جمعیتی انبوه باش
بهرام

حجم

۱۰۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۹ صفحه

حجم

۱۰۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۹ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان