بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب العبد: شرح احوالات و زندگانی جامع فقه و عرفان حضرت آیت الله‌العظمی محمد‌تقی بهجت فومنی ( ره ) | صفحه ۴ | طاقچه
کتاب العبد: شرح احوالات و زندگانی جامع فقه و عرفان حضرت آیت الله‌العظمی محمد‌تقی بهجت فومنی ( ره )

بریده‌هایی از کتاب العبد: شرح احوالات و زندگانی جامع فقه و عرفان حضرت آیت الله‌العظمی محمد‌تقی بهجت فومنی ( ره )

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۶از ۵۹ رأی
۴٫۶
(۵۹)
سرّ پیشرفت آیت‌الله بهجت در همان توصیۀ همیشگی او یعنی ترک گناه نهفته است
F313
«ایشان تأکید به سکوت می‌فرمودند البته نه سکوت مطلق، چون سکوت مطلق گاهی موجب ترک واجب می‌شود و جایز نیست. یک وقت در ماشین خدمت ایشان بودم. در قلبم گذشت کاش آقا امروز مطلبی که کارگشا باشد به ما می‌فرمود. همین‌که این مطلب در قلبم خطور کرد، آقا این شعر را خواندند: لب ببند و چشم بند و گوش بند گر نبینی سِرّها بر من بخند بعداً دیدم در دیوان اشعارش به همین مطلب اشاره فرموده است: گفت خواجه این سه دروازه ببند تا ببینی سرّها این است پند چشم و گوش و لب و آن مولودها خود رها از دست این‌ها می‌نما این اشعار اشاره است به آن روایت شریف که می‌فرماید: هرکس شرّ سه چیز را نگه دارد از تمام شرور خودش را نگه داشته: از زبان و شکم و شهوتش.»
کاش مثل شهید، شهید باشم...
آنجا که خداوند وعده می‌دهد و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا
صلوات
«روزی یکی از مسئولین خدمت آقا رسیدند و گفتند: ما را نصیحت کنید. آقا فرمودند: من مطلبی از خودم ندارم ولی بزرگان ما این‌چنین بودند که همیشه در اطرافشان کسانی را می‌گذاشتند که از آن‌ها انتقاد بکنند و بگویند این سم را نخور و این آب را بخور.»
هدهدسبا
از عبادت چه می‌دید، نمی‌دانیم اما همین جمله بس از ایشان که اگر مردم لذت نماز را بدانند خواهند دانست که در دنیا لذتی بالاتر از این نیست
F313
آن که دائم هوس سوختن ما می‌کرد کاش می‌آمد و از دور تماشا می‌کرد
Yas Balal.جواد عطوی
«اهانت‌ها را زیاد به دل نمی‌گرفت، خیلی مراعات می‌کرد. اگر ناراحت می‌شد ناراحتی را در خودش فرو می‌ریخت و کظم‌غیظ می‌کرد. اگر می‌دید هیچ راهی ندارد و طرف دست‌بردار نیست، بلند می‌شد از مجلس می‌رفت به جای اینکه برخورد بکند یا حتی جوابی بدهد. معتقد بود در این روابط باید به صورت کلی جوابگویی کنار گذاشته شود چون هیچ ثمره‌ای ندارد. برخوردکردن را طبیعت حیوانی اقتضا می‌کند که اگر آن یکی شاخ زد این یکی هم شاخی بزند یا دوتا شاخ بزند اما انسانیت از آنجا شروع می‌شود که تلافی نکند. معتقد بود که انسان باید تحمل و شرح‌صدر داشته باشد، این‌ها را جدی نگیرد و به خدا واگذار کند یا اینکه به دفتر شرع مراجعه کند و طوری‌که الان وظیفه‌اش است عمل کند که طرف مقابل نیز همین رفتار را بکند و قضیه حل شود ولی اگر آن یکی بگوید این هم بگوید دیگر حد یقفی نخواهد داشت.»
ZaZa
«حاضر نبودند از عبادات خودشان کم بگذارند. همین اواخر می‌فرمودند: به تجربه ثابت شده که اگر از عبادات کم نگذاریم عملی که یک‌ساعت وقت لازم دارد در ده دقیقه تمام می‌شود.»
ZaZa
«حضرت نبی‌اکرم (ص) فرمود: “ألا أخبِرُکمْ بِدائِکمْ مِن دَوائِکمْ قُلْنَا بَلَی یا رَسُولَ‌اللهِ قَالَ دَاؤُکمُ الذُّنُوبُ وَ دَواؤُکمُ الاسْتِغفَار”، “پیامبر (ص) فرمود: آیا شما را از درد و درمانتان آگاه نکنم؟ گفتیم: چرا، یا رسول‌الله. فرمود: دردتان گناه و درمانتان استغفار است.
ali
«می‌فرمود: هر وقت ناراحتی داشتی بیا و همه را به من بگو که سنگ صبوری داشته باشی، مبادا در دلت بریزی!
zahra

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۶۵ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۶۵ صفحه

قیمت:
۸۲,۰۰۰
تومان