بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب روح پراگ | صفحه ۸ | طاقچه
کتاب روح پراگ اثر ایوان  کلیما

بریده‌هایی از کتاب روح پراگ

نویسنده:ایوان کلیما
انتشارات:نشر نی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۵۵ رأی
۳٫۷
(۵۵)
نقش اصلی را خود واژه «انقلاب» بازی کرد که هیچ‌کس نمی‌خواست طردش کند. چه بسیار ملت‌هایی که سراپا خودشان را تسلیم این واژه کرده‌اند. این واژه چنان قدرتی دارد که آدم به حیرت می‌افتد که با وجود این واژه حاکمان دیگر چه نیازی به زندان و اعدام دارند؟
MahShid Pourhosein
هرگز نباید فراموش کنیم که تاریخ قبیله انسانی بیرحمانه است.
فاطمه
اما من درسخوان بودم، بچه ساکت و آرامی بودم، و تشنه تشویق، اگر چه تقریباً هیچ‌وقت داوطلبانه پاسخ هیچ سؤالی را نمی‌دادم. خیلی خجالتی بودم.
Tuberosa
یکی از وحشت‌ناک‌ترین روزها و تجربه‌های همه عمرم بود. آن روز اول مدرسه پدرها و مادرها اجازه داشتند که در کلاس کنار در بمانند، و من در طول اولین درس، چشمم فقط به مادرم بود که مطمئن باشم مرا ترک نکرده و با آنهمه بچه غریبه و آن خانم معلمی که اصلاً نمی‌شناختمش و دائم به من می‌گفت حواسم به او باشد به حال خودم رها نکرده.
Tuberosa
امید همیشه به آینده پیوند زده می‌شود. امید توانایی انسان است برای تخیل خویشتن در موقعیتی که متفاوت از موقعیت کنونی اوست.
فاطمه
انسان می‌تواند نه فقط با روح خویش بلکه با جسم خودش هم پا به قلمرو ابدیت بگذارد. ا
MahShid Pourhosein
خردمندی فقط زمانی به‌دست می‌آید که بتوانیم از تجربه‌هایمان فاصله بگیریم و با فاصله به داوری آن بپردازیم.
فاطمه
میلان کوندرا در کتاب خنده و فراموشی به یادم می‌آید: «ملت‌ها این گونه نابود می‌شوند که نخست حافظه‌شان را از آن‌ها می‌دزدند، کتاب‌هایشان را تباه می‌کنند، دانش‌شان را تباه می‌کنند، و تاریخشان را نیز. و بعد کسی دیگر می‌آید و کتاب‌های دیگری می‌نویسد، و دانش و آموزش دیگری به آن‌ها می‌دهد، و تاریخ دیگری را جعل می‌کند»
فاطمه
هیچ چیز را نمی‌توان متوقف کرد؛ از هیچ چیز، پس از آن‌که آغاز شد، نمی‌توان پاپس کشید، زمانی که فرایندی آغاز می‌شود دیگر حتی بی‌ما، حتی بی‌آن‌که ما بدانیم، ادامه پیدا می‌کند.
Ailin_y
در همه حوزه‌های خلاقیت و تحقیق باید دست به کوشش‌های عظیمی زد تا بتوان حتی یک ذره از مرزهایی که افراد قبلی برقرار کرده‌اند فراتر رفت.
Ailin_y
هرچه عقل اسرار پنهان جهان مادّی را بیش‌تر آشکار می‌کند، بیش‌تر و بیش‌تر دوگانگی میان عقل و ایمان عمیق و مستحکم می‌شود.
Ailin_y
توتالیتاریسم با سپردن حاکمیتی نامحدود و بی‌تزلزل به شخصی واحد (که غالبآ هم از لحاظ اخلاقی و روحی عنان گسیخته است) مصیبتی می‌شود نه فقط برای آن‌هایی که تحت حکومتش هستند، بلکه برای کل بشریت.
Ailin_y
در رژیم‌های توتالیتر، فعالیت فکری ناممکن است.
Ailin_y
هیچ اندیشه‌ای در این دنیا آنقدر خوب و خیر نیست که بتواند تلاشی تعصب‌آمیز برای به کرسی نشاندن آن اندیشه را توجیه کند
MahShid Pourhosein
غالبآ این نیروهای خیر و شر نیستند که با یکدیگر نبرد می‌کنند، بلکه صرفآ نیروهای شر متفاوتند که با همدیگر برای سلطه بر جهان رقابت می‌کنند.
MahShid Pourhosein
غالبآ این نیروهای خیر و شر نیستند که با یکدیگر نبرد می‌کنند، بلکه صرفآ نیروهای شر متفاوتند که با همدیگر برای سلطه بر جهان رقابت می‌کنند.
Fateme Nahavandi
ترور و وحشت وقتی که مردمان انگیزه‌ای برای رفتار اخلاقی دارند نمی‌تواند به جایی برسد یا چیزی به چنگ آورد.
Fateme Nahavandi
انسانی که، بنا به نیاز درونی‌اش، دائمآ در برابر قدرتمندان ایستادگی می‌کند، فقط و فقط یک امید دارد و آن هم چه امید کوچکی: امید به این‌که با اعمالش بتواند به قدرتمندان یادآور شود که این قدرت از کجا می‌آید، منشاء آن در کجاست، و مسئولیت‌های کسانی که در قدرت هستند چیست، و به کسانی که تسلیم این قدرت شده‌اند یادآور شود که اهداف آنان تا چه حد احمقانه است. ‫اما از چشم آدم‌های بی‌قدرت امیدهای ما زیر لایه رفتار همین احمق‌ها نهان می‌ماند.
Nahal
دولت‌های توتالیتر که نه‌تنها سلاح‌هایی با قدرت جدآ هولناک در اختیار آن‌هاست بلکه ابزارهای تسلط بر اقتصاد و افکار را هم در دست دارند؛ و شهروندان، که فقط یک برگ رأی دارند و یک حق ابراز عقیده صوری، و نظری درباره چگونگی اداره دولت، بی‌قدرت.
Nahal
در این کشور، همه احساس می‌کنند که کلاه سرشان رفته است و بنابراین فکر می‌کنند که حق دارند سر دیگران کلاه بگذارند
Ailin_y

حجم

۱۹۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

حجم

۱۹۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

قیمت:
۸۱,۰۰۰
تومان