بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب حقایق و مغالطه‌ها در اقتصاد | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب حقایق و مغالطه‌ها در اقتصاد اثر توماس ساول

بریده‌هایی از کتاب حقایق و مغالطه‌ها در اقتصاد

نویسنده:توماس ساول
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۱از ۱۵ رأی
۴٫۱
(۱۵)
در عالم سیاست مفاهیم بدون تعریف مشخص دارای قدرت خاصی هستند، به ویژه زمانی که مبتنی بر حقایقی‌اند که احساسات مردم را بر می‌انگیزانند.
شهاب
گزارش‌های روزنامه‌نگاران و مطالعات علمی، اغلب نشان می‌دهند که مبالغ هنگفتی پول به کشور‌های جهان سوم منتقل شده است بدون اینکه هیچ رشد اقتصادی قابل‌توجهی در پی داشته باشد و در برخی موارد، به دنبال پروژه‌های عظیمی که توسط کمک‌های خارجی تأمین مالی شده‌اند، درآمد واقعی مردم مشخصا سقوط کرده است.
سید مهدی
میانگین سنی در آلمان، ایتالیا و ژاپن بالای چهل سال است، در حالی‌که این عدد برای کشور‌های جهان سوم-از آنگولا تا زامبیا- زیر بیست سال است. جمعیت جوان نه تنها کمتر از جمعیت میانسال درآمد کسب می‌کند، بلکه در سراسر جهان، بیشتر تولید در کشور‌های دارای درآمد‌های بالاتر صرف رسیدگی به مشکلات ویژه سالمندان می‌شود.
سید مهدی
هنگامی که فردی برای طلاق گرفتن از همسری که ادامه زندگی با وی غیرممکن است حاضر به پرداخت مبلغ قابل‌توجهی می‌شود، ممکن است در اینجا نیز به نظر برسد پاداشی بابت شکست داده شده است. اما آیا هیچ ناظری به خود اجازه می‌دهد ادعا کند که گزینه طلاق اشتباه بوده است، چه برسد به اینکه خود را محق بداند از لحاظ اخلاقی خشمگین شود، یا از دولت بخواهد که از بروز چنین اتفاقاتی ممانعت کند؟
سید مهدی
با در نظر گرفتن اینکه، اتخاذ هر تصمیمی در سطح مدیریتی، می‌تواند میلیارد‌ها دلار از دارایی شرکت را معرض خطر قرار دهد، ۵۹ میلیون دلار برای یک سال می‌تواند معامله پر سودی برای به دست آوردن کسی باشد که می‌تواند میزان اشتباهات را ده درصد کاهش دهد و بدین ترتیب ۱۰۰ میلیون دلار برای شرکت سودآوری داشته باشد.
سید مهدی
یکی از ساده‌ترین توهمات آماری به واسطه تعریف طبقه متوسط بر اساس برخی بازه‌های ثابت درآمدی است-مثلا بین ۳۵ هزار دلار و ۵۰ هزار دلار- و آنگاه محاسبه تعداد افراد درآن بازه در طی زمان است.
سید مهدی
قوانین افزایش مالیات «ثروتمندان» تقریبا همان قوانینی هستند که برای افزایش مالیات برخی گروه‌های درآمدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بدون آنکه انباشت ثروت ثروتمندان مدنظر قرار داده شود. اما درآمد کسانی که توسط سیاستمداران یا رسانه‌ها ثروتمند قلمداد می‌شوند، بسیار کمتر از آن چیزی است که مردم ثروتمند تلقی می‌کنند.
سید مهدی
درآمد و ثروت نه تنها دو مفهوم مجزا هستند، بلکه از این نظر که چه کسی و به چه میزان از هر کدام را در اختیار دارد، نیز متفاوتند.
سید مهدی
هزینه حمل‌و‌نقل نقش تعیین‌کننده‌ای در پیدایش شهر‌ها در طول تاریخ داشته است و تغییر هزینه‌های حمل‌و‌نقل ارتباط تنگاتنگی با روند تغییر و تحول شهر‌ها در اطراف ما داشته است.
سید مهدی
مقام‌های انتخابی نمی‌توانند اعتراف کنند برنامه‌ها یا سیاست‌هایی که اتخاذ و از آن حمایت کرده‌اند و احتمالا هیاهو و جنجال فراوانی نیز بر سر آنها به راه انداخته‌اند، نتایج رضایت‌بخشی نداشته است، زیرا چنین کاری قطعا آینده شغلی‌شان را به خطر می‌اندازد. این مسئله در مورد بسیاری از رهبران نهضت‌ها و جنبش‌ها نیز صدق می‌کند.
الیاس

حجم

۳۴۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۱۹ صفحه

حجم

۳۴۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۱۹ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
۱۵,۰۰۰
۵۰%
تومان