بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب گریزی از شکست نیست | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب گریزی از شکست نیست اثر جو موران

بریده‌هایی از کتاب گریزی از شکست نیست

نویسنده:جو موران
ویراستار:علی کریمی
امتیاز:
۳.۸از ۱۱ رأی
۳٫۸
(۱۱)
نیاز به تحسین‌شدن غیرمنطقی است و نمی‌توان آن را با منطق و استدلال توجیه کرد. عقلمان به ما می‌گوید جایزه هیچ‌چیز را حل نمی‌کند و زندگی همان‌طورکه بوده است، با تمام دردسرها و زشتی‌هایش، می‌ماند. اما باز دلمان خواهان آن است.
امیرو
برابری «نه صرفاً به جاده‌ای هموار و بی‌مانع، که به آغازی برابر نیز وابسته است».
امیرو
«موفقیت همچون کوهی است که هرچه به‌طرفش می‌روی انگار بزرگ‌تر می‌شود ... موفقیت تمام زندگی‌تان را در چنگال خود می‌گیرد، درحالی‌که سؤالات اصلی مغفول می‌مانند».
امیرو
احساس شرم ربط چندانی به خودِ عمل ناشایست ندارد و بیشتر به این ترس برمی‌گردد که از چشم دیگران بیفتیم.
امیرو
شاید، بدتر از ناکامی، حس گرفتاری در چرخه‌ای از بلندپروازی است در جست‌وجوی موفقیتی که آدم ته دلش به آن باور ندارد.
M.o
اما ناکامی یکی از ویژگی‌های این نظام است، نه عیب‌ونقصی که بتوان با استعداد و سرسختی برطرفش کرد. مخاطب تمام آن حکایت‌های مربوط به اثرات تحکم‌بخشِ ناکامی عوام‌الناس‌اند؛ هیچ‌یک از اغنیا و صاحب‌قدرتانی که زندگی ما را می‌گردانند واقعاً باور ندارند که ناکامی نیروبخش یا تعالی‌دهنده باشد؛ آن‌قدر هم خام‌اندیش نیستند که به ناکامی‌های فاحش خود در ملأعام اقرار کنند. فقط سودشان را به جیب می‌زنند و جایی می‌خوابانند که هیچ بحران مالی‌ای به آن گزند نرساند.
M.o
ناکامیْ این پوشش زرهیِ رقابتی را از ما می‌گیرد و لطیف و بی‌دفاعمان می‌کند، طوری‌که رویی گشاده‌تر به دنیا و یکدیگر داشته باشیم. ناکامی معنای انسان‌بودن را به ما می‌آموزد، انسانی که جایزالخطا، غیرالگوریتمی، پر از آرمان‌های خوش‌خیالانه و سوتی‌های بامزه است.
M.o
با ناکامی می‌توانیم از تردمیلِ انتظارات دیگران پیاده شویم و به این فروتنی، شفقت و آگاهی برسیم که زندگی بازیِ شانس است و بی‌نهایت راه برای خوب‌زیستن وجود دارد. ناکامی روی تاریک موفقیت نیست، بلکه واقعیتی است مجزا و پرمایه. ناکامی دانش است و چون دانشی نطلبیده است، سالم‌تر و آموزنده‌تر است.
M.o
ناکامی نیز، مانند فیض الهی، ربطی به انصاف و عدالت ندارد: از لطف خداست که من در این وضعیت نیستم. بی‌حساب‌وکتاب، به تور هرکس بخورد فرود می‌آید. کسانی از ما که تاکنون در مسیرش قرار نگرفته‌ایم همچون دل‌داری‌دهندگان ایوب توضیحی می‌یابیم که چرا این بلا سر ما نیامده است، یا بعضاً نگرانیم که شاید ما بلازدۀ بعدی باشیم.
M.o
ورزش نیز، مانند زندگی، عموماً پر است از زحمات و تلاش‌های هدررفته.
BLACK

حجم

۲۵۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۲۵۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
۲۹,۵۰۰
۵۰%
تومان