بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب تصرف عدوانی | صفحه ۶ | طاقچه
کتاب تصرف عدوانی اثر لنا آندرشون

بریده‌هایی از کتاب تصرف عدوانی

نویسنده:لنا آندرشون
ویراستار:ناصر زراعتی
انتشارات:نشر مرکز
امتیاز:
۳.۸از ۷۱ رأی
۳٫۸
(۷۱)
وقتی آدم عاشق است و عشقش پذیرفته شده، تنش احساسِ راحتی می‌کند. برعکس، وقتی عشق بی‌پاسخ می‌مانَد، تن احساس می‌کند وَزنَش سه‌برابر شده است. عشقِ نوپا روی لبهٔ باریکی می‌رقصد.
سورینام
مردم آفریده شده‌اند تا یکدیگر را عذاب دهند.
Parinaz
امّا گفت بهترین راهِ یافتنِ دانش، چه در علم چه در هنر، این است که آدم خودش را مجبور کند چیزها را از نو ببیند، صورت‌ها را پس بزند و به بُن‌مایهٔ آن‌ها نگاه کند و هرگز آن‌ها و ظاهرِ آشکارشان را به‌منزلهٔ پدیده‌های بدیهی نپذیرید. اگر می‌خواهید حرکاتِ انسان را ببینید، به اسکلتش نگاه کنید. اگر می‌خواهید ستم را ببینید، روش‌های ستم‌کردن را بیابید. تنوع‌ها برای این‌اند که نگاه را منحرف کنند. الگو برای همه یکسان است و آغازگاهِ همه پدیده‌ای است کهن؛ چه برای انسان، چه برای چیزها. استر گفت این دیدگاه را کاملاً می‌پذیرد که اصول ساختاری وحدت‌بخش بنیادینی برای همهٔ هَستی وجود دارد. پرسش این است که تا کجا باید نقدِ موجودیت این اصول و برهان‌های ضدِّ آن را پذیرفت؟
wraith
صندلی به‌منزلهٔ صندلی، بدن به‌منزلهٔ بدن. استر اشاره کرد که به‌این ترتیب، هوگو راهش را از بخش‌هایی از روشنفکران که مدّت‌ها پیش تمامِ اَشکالِ جهان شمول بودن و ماهیت مشترک جهان شمول برای انسان را کنار گذاشته‌اند، به‌طرزی ناامیدکننده جدا می‌کند. چنین روشنفکرانی می‌گویند درکِ رایج از مفهوم جهان شمول انسان نمی‌تواند چیزی باشد جُز مردِ سفیدِ بورژوای اروپایی. صندلی به‌منزلهٔ صندلی هم وجود ندارد، چرا که صندلی هم محصولی غربی و متعلق به دورانِ خاصی است. و بدن به‌منزلهٔ بدن (که او حرفش را می‌زند) الگوی فاشیستی بدن است. هوگو در موردِ حرف‌های استر اظهارِنظر نکرد،
wraith
در رابطهٔ نزدیک، آدم نمی‌خواهد دروغ بگوید. دروغ ـ دستِ‌کم در لحظه ـ صفاتِ انسانی را از بین می‌بَرَد. دروغ مثلِ زِره است. وقتی وسوسهٔ دروغ گفتن هست و انسان دروغ نمی‌گوید، مثلِ برهنه شدن است.
زهره عالی‌پور
عذاب کشیدن را راحت‌تر تحمّل می‌کرد تا ملالت را... تنهایی را بر وِرّاجی با دیگران ترجیح می‌داد. نه این‌که خوش‌وبِش‌کردن با مردم را دوست نداشت... خوش و بِش‌های معمولی خیلی نیرو می‌بُردند و او را کاملاً خسته می‌کردند.
زهره عالی‌پور
می‌گویند قطعِ رابطه همیشه سنگین است، امّا کسی که عاشقِ کسِ دیگری است، به‌طورِ واقعی غمگین نیست. آدم ممکن است احساسِ گناه کند و از تنگنای پیشِ رو بهراسد و در رنجِ آن‌کس که تَرک شده شریک باشد، امّا عاشقی تام و تمام است. حتی تمامیت‌خواه است. همهٔ کارها و فکرهای انسان را دربرمی‌گیرد. از این رو، نیروی ویرانگرِ آن پوشیده می‌مانَد.
زهره عالی‌پور
عشق باعث می‌شود آدم نگاهِ سنجشگرانه و نیروی قضاوتش را از دست بدهد.
زهره عالی‌پور
تقلیدِ طبیعی‌بودن دشوارترین کارست. در طبیعی‌بودن، نوعی بی‌خیالی تقلیدنکردنی هست. ادا و اطوارهای زیادی به‌وضوح دیده می‌شوند و احمقانه به‌نظر می‌رسند، امّا تلاش برای سرپوش نهادن بر احساسات این مزیت را دارد که ناظر نمی‌تواند با اطمینان بداند که در ذهنت چه می‌گذرد.
زهره عالی‌پور
در زندگی، لحظه‌هایی هست که حضورِذهن برای آینده تعیین‌کننده است؛ لحظه‌هایی سنگین که یک آن بیش‌تر دوام نمی‌آوَرَند. پس از آن، همه چیز خیلی دیر است.
زهره عالی‌پور

حجم

۱۵۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱۵۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۳۳,۰۰۰
تومان