بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب زندگی و سلوک بانو مجتهده نصرت بیگم امین | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب زندگی و سلوک بانو مجتهده نصرت بیگم امین اثر نرگس  علی مردانی

بریده‌هایی از کتاب زندگی و سلوک بانو مجتهده نصرت بیگم امین

انتشارات:نشر وزرا
امتیاز:
۴.۵از ۲۸ رأی
۴٫۵
(۲۸)
بدانید که اصول سعادت از سه چیز تحقق پذیر است: اول، ایمان کامل، دوم، اخلاق و صفات نیکو، سوم، اعمال خوب که مطابق باشد با دستورات شرع اسلام، و در تمام حالات، در خوشی و غم، در صحت و مرض، در نعمت و بلا، به دل و زبان شکرگذار حق و گویای ذکر او باشید و در همه حال مراقب حال خود باشید و احکام و دستورات شرع مطهر اسلام را محترم دارید و راضی نشوید ساعتی از عمر شما بیهوده و یا در گناه صرف شود و مرتکب نافرمانی حق تعالی گردد و نیز توصیه می‌کنم شما را که در تحصیل معرفت و شناسایی حق تعالی کوشش کنید و محبت آن یگانۀ معبود را در قلب خود بپرورانید، زیرا یگانه چیزی که باعث سعادت و رستگاری است، معرفت به خدای تعالی و دوستی و محبت آن خرد ازلی است و تمام بدبختی‌ها و بلاها ناشی از جهل و فقدان معرفت است.
S
انسان تا ساکت نباشد نمی تواند فکر کند، پس کم گویی مقدمه فکر است و کم حرف زدن عقل را زیاد می‌کند و قلب را جلا می‌دهد و انرژی بدن و قوه مغناطیسی باطنی را نگاه می‌دارد.
آسمونی
ایشان برای گسترش و تسریع این کار با تألیف کتب مذهبی و اخلاقی که سرتاسر آن توصیه اخلاقی و انزار بود درصدد برآمد راه جدیدی پیش روی بانوان کشور بگشاید. کتاب «روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی» ، «سیر و سلوک در روش اولیاء» و «ترجمه تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق ابن مسکویه» همگی در همین راستا تألیف گردیدند. همچنین در کتاب اربعین هاشمیه که شرح چهل حدیث است ده حدیث مفصل در مورد اخلاق آمده و ایشان به شرح آن‌ها پرداخته است. ایشان طی این شرح بهترین روش‌های زندگی خوب و سعادتمند را توضیح داده و توصیه نموده است. دیدگاه مترقی و جامع این بانوی بزرگوار نشأت گرفته از مطالعات مذهبی در کنار مطالعات ایشان در علوم معقول و فلسفه است. ایشان چنان که از نوشته‌های‌شان برمی‌آید به شدت از انجماد فکری و تحجر به دور بودند و به همگان توصیه می‌نمودند که از اینها فاصله بگیرند. ایشان بر مزیت تعقل و تطبیق اعمال با منطق و عقل تأکید داشتند و به همان اندازه بر شرع و مکتب تأکید می‌گذاردند و لذا اعتدال در شرع و پرداختن به آن به دور از افراط و تفریط را هدف خود قرار داده بودند.
S
همواره در خلال سخنرانی‌ها سخنانی بدین مضمون می‌فرمودند: «لا مؤثر فی الوجود الا الله» ، «تزکیه از تعلیم مهم‌تر است» ، «خلوص نیت داشته باشید» ، «علوم بدون تهذیب نفس، حجاب است» ، «مواظب باشید عبادت شما از ریا به دور باشد.» ، «قدر جوانی خود را بدانید و اکنون که جوان هستید عبادت کنید.» ، «مظاهر فریبنده دنیا شما را نفریبد.» ، «مراقب باشید دنیا هدف نباشد، بلکه مقدمۀ آخرت شما باشد.» ، «سعی کنید محبت و رضای خدا را جلب کنید.» ، «مبادا هوای نفس شما بر عقلتان چیره شود.»
S
منبع تمام خیرات و خوبی‌ها و منشأ تمام شرور و بدبختی‌ها نفس تو است.
چڪاوڪ
مقام اهل بیت باید دانست و اقرار نمود که با آن که ذوات مقدسه محمد (ص) دارای مقام کلیه الهیه می‌باشند و نزدیک‌ترین خلقند به حق تعالی، و قطب دایره وجود و واسطه در فیوضات و سر کائنات می‌باشند، و بایست به دل و جان آنها را دوست داریم، و اوامر و نواهی آن‌ها را بپذیریم و تابع آنها باشیم که عبادت و بندگی حق تعالی بدون محبت و ولایت آنها قبول نمی گردد لکن بایستی ملتفت باشیم که آن ذوات مقدسه را در عبادت و بندگی با خدا شریک نگردانیم که مشرک در مقام عبادت خواهیم شد.
S
پیغمبر (ص) فرمود: جهاد با نفس بزرگتر است از جهاد با کفار.
ساکورا 桜 サクラ
آغوش مادر در چگونگی اخلاق فرزند دخالت کلی دارد
آسمان
«لیس العلم بکثرة التعلم انما نور یقذفه الله فی قلب من یشاء من عباده. باید دید خدا چه دلی می‌خواهد و دوست دارد که علم و حکمت را به او افاضه فرماید؟ آن دلی را دوست دارد که قلب سلیم باشد، یعنی از رذایل و محبت دنیا و معصیت و هرچه غیر خداست پاک شده باشد.»
aazam
دلیل عقلی بر ترغیب دعا و فضیلت آن بلکه بر وجوب آن، این است که به وسیله دعا ضرر از انسان دفع می‌گردد و البته با وجود توانایی، رفع ضرر از خویشتن واجب است.
|قافیه باران|

حجم

۵۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۵۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان