بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب داستان پیدایش | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب داستان پیدایش اثر دیوید کریستین

بریده‌هایی از کتاب داستان پیدایش

انتشارات:مهرگان خرد
امتیاز:
۳.۲از ۱۲ رأی
۳٫۲
(۱۲)
نوترون‌ها، پروتون‌ها و الکترون‌ها که ذرات تشکیل‌دهندهٔ اصلی اتم هستند، ثانیه‌هایی پس از مه‌بانگ پدیدار شدند، به همین ترتیب پادذرههای پروتون و الکترون (که عبارتند از پروتون با بار منفی و الکترون با بار مثبت) هم ظاهر شدند. ذره‌ها و پادذره‌ها چیزی را تشکیل می‌دهند که فیزیکدان‌ها از آن‌ها تحت عنوان ماده و پادماده یاد می‌کنند. وقتی دمای گیتی به حدی پایین آمد که در آن ماده و پادماده به آسانی شکل گرفتند، یک مسابقهٔ تخریب خشن در ابعاد جهانی رخ داد که در آن، ماده و پادماده دست به ویران‌گری همدیگر زدند و با این کار، باعث آزادسازی حجم عظیمی از انرژی شدند. بخت یار ما بود و در این میان یک خرده ماده اضافه (شاید یک ذره از یک میلیارد) در این کشتار باقی ماند. ذرات باقی مانده ماده در یک محل ثابت ماندند، چرا که دما به حدی پایین بود که نمی‌توانستند به انرژی محض تبدیل شوند. گیتی ما از همان ذرات باقیمانده شکل گرفته است.
blogofski
در دههٔ ۱۹۹۰، ارزیابی‌های تازهٔ نرخ انبساط گیتی نشان داد که این نرخ در حال افزایش است. در حال حاضر بسیاری از فیزیکدان‌ها و ستاره‌شناسان با استفاده از ایده‌ای که اولین بار توسط انیشتین مطرح شد، به این باور رسیده‌اند که شاید نوعی ضد گرانش در همه جای فضا وجود دارد که با افزایش انبساط جهان، قدرت آن هم افزایش می‌یابد. در حال حاضر تصور می‌شود جرم این انرژی شاید ۷۰% جرم کل گیتی را شامل می‌شود. ولی این انرژی حتی اگر در حال چیره شدن بر کل گیتی ماست، هنوز از ماهیت یا نحوهٔ عملکرد آن اطلاعی نداریم، به همین دلیل فیزیکدان‌ها آن را انرژی تاریک می‌نامند.
blogofski
هیچ‌چیز یک هیچ مطلق نیست
blogofski
آنچه انسان را از دیگر گونه‌های مغزدار متمایز می‌کند، توانایی صحبت کردن است، ابزاری ارتباطی که بسیار قدرتمند است، چرا که به ما امکان می‌دهد که نقشه‌های شخصی خود از جهان را به اشتراک بگذاریم و با این کار نقشه‌های بسیار بزرگ‌تر و پرجزئیات‌تر از آن‌هایی بسازیم که تنها یک مغز واحد خلق می‌کند.
blogofski
در سال ۱۹۸۶ ویلیام مک‌نیل، مورخ بزرگ، اعلام کرد که نوشتن سرگذشت «پیروزی‌ها و رنج‌های بشر در قالب یک مجموعهٔ کامل، وظیفهٔ اخلاقی حرفهٔ تاریخ‌نویسی در دوران ماست.» حتی قبل‌تر از او هم اچ. جی. ولز هم چنین نظری داشت، او با نگاهی مشابه تاریخ بشر را به گونه‌ای نوشت که به نوعی پاسخی به کشت و کشتار جنگ جهانی اول باشد: «ما می‌دانیم که الان دیگر هیچ صلحی در کار نخواهد بود، مگر آنکه یک صلح مشترک در سراسر جهان برقرار شود. هیچ رفاهی در کار نخواهد بود مگر یک رفاه کلی. ولی بدون ایده‌های تاریخی مشترک هیچ صلح و رفاه مشترکی در کار نخواهد بود ...اگر تنها با تفکرات ملی‌گرایانهٔ تنگ‌نظرانه، خودخواهانه و مجادله‌برانگیز سروکار داشته باشیم، نژادها و انسان‌ها محکومند به کشیده‌شدن به سمت مجادله و ویرانی.»
blogofski
«ما داستان می‌گوییم تا از چیزهای مختلف معنا بسازیم، این در خون ماست.» - لیا هیلز، «بازگشت به قلب»
blogofski
بیشتر کهکشان‌ها چیزی در حد ۱۰۰ میلیارد ستاره دارند و دست کم همین تعداد کهکشان در گیتی وجود دارد. این یعنی (نفس عمیقی بکشید) در گیتی ۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ (۱۰۲۲) ستاره وجود دارد.
پوریای معاصر
دنیل دنت فیلسوف می‌گوید: «حیوانات فقط گیاه‌خوار یا گوشت‌خوار نیستند. آن‌ها اطلاعات‌خوار هم هستند.» در حقیقت همهٔ موجودات زنده اطلاعات‌خوار هستند. آن‌ها اطلاعات را مصرف می‌کنند و سازوکاری که برای مطالعه یا پاسخ به اطلاعات محلی به کار می‌گیرند (چه چشم باشد یا شاخک یا عضله و مغز)، بخش عمده‌ای از پیچیدگی موجودات زنده را به خود اختصاص می‌دهد.
blogofski
اگر در داستان پیدایش نوین خود نماینده را یک شخصیت در نظر بگیریم، باید به آن به چشم یک مأمور مخفی در لباس مبدل نگاه کنیم که اگرچه مسیر رویدادها را عوض می‌کند ولی خودش را در معرض توجه قرار نمی‌دهد. انرژی باعث تغییر می‌شود، بنابراین معمولاً آن را در حال کار می‌بینید، ولی اطلاعات به هدایت تغییر می‌پردازد، اغلب در سایه. همان‌طور که ست لوید می‌گوید: «برای انجام هرکاری به انرژی نیاز است. برای تعیین این که دقیقاً چه کاری انجام شده به اطلاعات نیاز است..»
blogofski
اگر بخواهیم با قوانین ترمودینامیک صحبت کنیم رمز در پرواز ماندن موجودات زنده به این صورت است که انرژی آزاد را می‌گیرند و به واسطه آن، به هدایت شیمی گسترده‌ای می‌پردازند که اتم‌ها و مولکول‌ها را در الگوهایی که برای زنده ماندن ضروری هستند، دوباره می‌چیند. وقتی که دیگر نمی‌توانند مالیات‌های انرژی آنتروپی را پرداخت کنند، سقوط می‌کنند.
blogofski

حجم

۴۸۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۷۰ صفحه

حجم

۴۸۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۷۰ صفحه

قیمت:
۷۵,۰۰۰
۳۷,۵۰۰
۵۰%
تومان