بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب بازگشت چورب | طاقچه
کتاب بازگشت چورب اثر ولادیمیر نابوکوف

بریده‌هایی از کتاب بازگشت چورب

انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:
۲.۸از ۹ رأی
۲٫۸
(۹)
جهان پیوسته در حال بازی است: هم خون در رگ‌ها، هم آفتاب بر روی آب، هم نوازنده با ویولن. همه‌ی چیزهای خوبِ زندگی یک بازی است: عشق، طبیعت، هنر، و حاضرجوابی‌های خانگی.
Anonymous
انسان نمی‌تواند پیش‌بینی کند چه روزی به او خواهد رسید و کدام جزئیات پیش‌پاافتاده تا ابد در ذهنش خواهد ماند: لرزش نور بر روی دیوارِ کنار آب یا چرخ زدن برگ افرا؛ و البته خیلی وقت‌ها هم اتفاق می‌افتد که او روز خود را تازه در میان انبوه روزهای سپری‌شده بازمی‌شناسد، تازه هنگامی که برگه‌ی تقویم با عددی فراموش‌شده بر روی آن مدت‌هاست پاره شده، مچاله شده، و زیر میز انداخته شده است.
Tamim Nazari
بسیارى افراد از مدت‌ها پیش فراموش کرده‌اند آسمان بالاى سرشان چه رنگى است و فقط براساس ذهنیت‌هاى فایده‌گرایانه زندگى مى‌کنند. از دید نابوکوف چنین ابتذالى شرّ اصلى جهان است و او با تمام نوشته‌هاى خود درصدد مبارزه با آن است. او نشانه‌هاى این ابتذال را به‌دقت مشخص مى‌کند: ولنگارىِ همراه با رضایت از خود، دورویى، کلیشه‌هاى نخ‌نما در گفتار و نوشتار، و پیش‌پاافتادگى. درحالى‌که هر چیز صادقانه و بى‌آلایش و پُرمهر هرگز نمى‌تواند مبتذل باشد. به شکل‌هاى مختلف مى‌توان این ابتذال را زدود. آفرینش، تخیل، پاى گذاشتن از جهان واقعىِ پُرابتذال به جهان غیرواقعى خاطرات و رؤیاها و اوهام… ولى این سفر باید تحت کنترل باشد تا بتوان به جهان واقعى بازگشت، در غیر این صورت بیمارستان روانى پایان راه خواهد بود
nmroshan
فقط با دل خوش می‌توان درباره‌ی خوشی صحبت کرد
Anonymous
چورب گویی تصور می‌کرد اگر همه‌ی خرده‌ریزهایی را که آن دو در کنار هم به آن‌ها توجه نشان داده بودند در کنار هم گرد آورد، اگر این گذشته‌ی نزدیک را بازسازی کند، آن‌گاه سیمای همسرش فناناپذیر خواهد شد و برای همیشه جای خود او را نزد چورب پُر خواهد کرد
Tamim Nazari
هر روزِ سال فقط به یک نفر هدیه می‌شود، به خوشبخت‌ترین نفر. همه‌ی انسان‌های دیگر از روزِ‌او بهره‌مند می‌شوند، چه هنگام لذت بردن از آفتاب و چه هنگام به خشم آمدن از باران، ولی هرگز کسی نمی‌داند فلان روز حق چه کسی است و به چه کسی تعلق دارد، و این بی‌خبریِ آنان برای آن خوشبخت بسیار خوشایند و سرگرم‌کننده است.
Tamim Nazari

حجم

۱۲۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

حجم

۱۲۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد