بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب موهبت شگفت انگیز خشم | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب موهبت شگفت انگیز خشم اثر مارشال بی. روزنبرگ

بریده‌هایی از کتاب موهبت شگفت انگیز خشم

۳٫۹
(۲۸)
از این طرز فکر نهادینه‌شده که شما را عصبانی می‌کند صحبت خواهیم کرد و این که چه‌طور آن را به نیازهایی ترجمه کنید که بر اثر اعمال طرف مقابل برآورده نشده‌اند. سپس خواهیم گفت چگونه از این آگاهی به بازسازی آشتی بین خود و دیگران برسیم.
Lotus
مرحلهٔ اول: تشخیص محرک خشم، بدون مخلوط کردن آن با ارزیابی. مرحلهٔ اول رسیدگی به خشم با استفاده از ان. وی. سی، آگاهی از این نکته است که محرک خشم، یا تلنگر آغازکننده، علت خشم نیست. یعنی آن‌چه باعث خشم ما می‌شود رفتارهای دیگران نیست، بلکه چیزی درون ماست که به کارهای دیگران واکنش نشان می‌دهد، و در واقع همین است که باعث خشم ما می‌شود.
Lotus
عصبانیت، برآورده نشدن نیازهای ماست. مشکل این‌جاست که ما با نیازهایمان در تماس نیستیم. به جای آن که مستقیماً با نیازهایمان مرتبط بشویم، به ذهن‌مان رجوع می‌کنیم و شروع می‌کنیم به فکر کردن به این که دیگران چه عیبی دارند که نیازهای ما برآورده نمی‌شود. قضاوتی که ما نسبت به دیگران داریم ـ و سبب خشم ما می‌شود ـ
نسرین نیکبخت
اگر من بپرم وسط و طرفم را سرزنش کنم، هیچ‌وقت به دردی که پشت همهٔ این‌هاست نخواهیم رسید. نخواهم توانست نیازهایم را به‌تمامی به او ابراز کنم و کاری کنم که او آن‌ها را درک کند. فقط وارد دعوایی می‌شویم که من می‌دانم چه‌طور تمام می‌شود: حتی وقتی هم بِبَرم، احساس خوبی نخواهم داشت. پس، نه، من می‌خواهم آن‌چه در وجودم می‌گذرد به صورت کامل ابراز کنم.
hasan behjoo
چون اگر من فکر کنم طرفم باعث می‌شود من چنین احساسی بکنم، بعید است که خودم را در حین تنبیه او تصور نکنم
hasan behjoo
نگرشی که ارتباط بدون خشونت به ما پیشنهاد می‌کند این است که همهٔ این افراد را «انسان» هایی ببینیم که نیازهایی داشته‌اند و در تلاش برای برآورده شدن این نیازها، آن اعمال را انجام داده‌اند. ممکن است من عملی را که به قصد برآورده شدن نیازشان انجام داده‌اند دوست نداشته باشم، ولی می‌توانم تصور کنم که من هم همین نیازها را دارم، و می‌دانم فردی که مثلاً نیاز به امنیت دارد چه حالی دارد.
hasan behjoo
«سلام مارشال. یادت می‌آید دفعهٔ قبل که این‌جا بودی، گفتی وقتی از فکر آزار دیگران کیف می‌کنیم یا می‌خواهیم کسی را آزار بدهیم نیاز واقعی ما این است که زجرمان فهمیده شود؟» گفتم: «بله، یادم هست.»
کاربر ۳۲۴۷۳۷۰
خشم احساس باارزشی است. ندای بیدارکننده است. به ما می‌گوید داریم جوری فکر می‌کنیم که کم‌وبیش تضمین می‌کند نیازهایمان برآورده نشود.
Mosavi
بنابراین کاری که ما با استفاده از ان. وی. سی. می‌خواهیم برای ادارهٔ خشم بکنیم، این است که در خشم عمیق‌تر شویم تا ببینیم وقتی عصبانی هستیم درون ما چه می‌گذرد، تا بتوانیم به نیازی برسیم که ریشهٔ خشم ماست، و بعد آن نیاز را برآورده کنیم. من گاهی محض اهداف آموزشی، خشم را به چراغ قرمزی که توی داشبورد ماشین‌هاست تشبیه می‌کنم که اطلاعات مفیدی از آن‌چه موتور نیاز دارد می‌دهد. دلیلی ندارد کسی این چراغ را پنهان یا قطع بکند یا نادیده بگیرد. بهتر است سرعت ماشین را کم کنید تا بفهمید این چراغ دارد چه پیامی به شما می‌دهد.
Mosavi
این کتاب به صورت خاص از خشم و راهکارهای این الگوی ارتباطی در مواجهه با آن صحبت می‌کند. تعابیری از قبیل مهار، فروخوردن و تدبیر خشم را کنار می‌گذارد و دید جدیدی نسبت به خشم و علت به وجود آمدن آن می‌دهد. به ما می‌آموزد که افراد، حوادث و موضوعات علت خشم نیستند بلکه صرفاً «محرک» اند؛ و قضاوت‌ها و نیازهای برآورده‌نشدهٔ ماست که موجب خشم می‌شوند. این کتاب به ما کمک می‌کند به‌جای سرکوب یا برون‌ریزی مخاطره‌آمیز خشم، آن را به صورت کامل «بیان کنیم»، به گونه‌ای که برآورده شدن نیازهایمان محتمل‌تر شود و در نتیجه، رابطهٔ محبت‌آمیزتری هم با خود و هم با دیگران، و با جهان هستی، داشته باشیم.
Mosavi

حجم

۱۹۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۲۶ صفحه

حجم

۱۹۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۲۶ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
۲۸,۰۰۰
۲۰%
تومان