بریده‌های کتاب زن و چالش های جامعه
کتاب زن و چالش های جامعه اثر موسی صدر

کتاب زن و چالش های جامعه

درمورد معلم‌ها و پرستارها: ما از پرستاران چه توقعی داریم؟ دقت و دل‌سوزی مادرانه. آیا از آنان لباس تنگ و کوتاه می‌خواهیم؟ پس چرا آنان را مجبور به پوشیدن این جور لباس‌ها می‌کنند؟ انتظار ما از مهمان‌داران هواپیما چیست؟ از خانم فروشنده‌ای که ساندویچ یا کالای دیگری می‌فروشد، چه توقعی داریم؟ یک بازوی کاری و یک هوش و یک حساب دقیق. پس چرا فروشنده‌ها و مهمان‌داران و دیگر کارکنان خانم را مجبور می‌کنند که به صورت جذاب و دلربا ظاهر شوند؟ این یعنی تجارت با بدن زن، یعنی انکار همهٔ قابلیت‌های زن غیر از زیبایی و تحریک‌کنندگی او.
بوک تاب
انسانی که از بند خود رها نشده باشد، نمی‌تواند از بند دیگران رهایی یابد.
•سیب•
اگر زن اعضای زینت خود را نپوشاند و در هنگام راه رفتن زیبایی‌هایش را آشکار کند و به‌طور کلی، اگر وضع تحریک‌کننده و وسوسه‌انگیزی داشته باشد، هر اندازه هم عالم و بااستعداد و فداکار و بافضیلت باشد، در اولین برخورد با نامحرم، همان زیبایی‌ها و جذابیت‌هایش جلب توجه می‌کند و قابلیت‌های دیگرش نادیده گرفته می‌شود. تنها یک نگارهٔ هنری است.
•سیب•
خواهران! مردانی که از خودشان برای شما بت‌هایی برای عبادت کردن ساختند و شکل‌هایی از این عبادت به نام خدمت در خانه یا آوردن فرزند برای شما ترسیم کردند، همان‌ها در عصر جدید، بتی دیگر برای شما ساختند و شیوه‌ای دیگر از عبادت کردن را بر شما تحمیل کردند. آن‌ها هنوز می‌خواهند شما را وادار کنند که آن‌ها را قدس الاقداس بدانید. این‌طور نیست؟ روزگاری مرد زن را به کار کردن در خانه و بچه‌دار شدن وادار می‌کرد و امروز او را وادار می‌کند تا به تابلوی هنری تبدیل شود تا مرد با چشمانش و با قلب بیمارش از او لذت ببرد: چه در خیابان، چه در مدرسه و چه در بیمارستان. مرد می‌خواهد در همه جا زن را به تابلوی زیبا تبدیل کند تا از دیدن آن لذت ببرد وگرنه چه دلیلی دارد سالن‌های مد به راه بیندازند و مدل‌های جدید لباس ارائه کنند، آن هم با چه کیفیت و چه میزان تحریک‌کنندگی! آیا در درازمدت هدفی جز تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر مرد دارند؟
fatemeh
می‌گویند زن آزاد است، اما هزار و یک زنجیر بر دست و پای او بسته‌اند و در کتاب‌ها و تبلیغات و مهمانی‌ها و مُدها اسارت را به او تحمیل می‌کنند و شخصیت و هویت او را انکار می‌کنند.
اشکانم
برای اینکه زن بتواند به عنوان انسان (و نه فقط زن و جنس مؤنث) در جامعه حضور پیدا کند، باید راه رفتن او تحریک‌آمیز نباشد و با ناز و عشوه حرف نزند و اعضایی را که زینت محسوب می‌شوند، مثل سینه و موها و پاها و... بپوشاند؛ به‌گونه‌ای که وقتی با خانمی روبه‌رو می‌شویم، خود را در مقابل یک انسان ببینیم، نه یک جنس مؤنث. مطلب روشن است؟ من مجبورم تکرار کنم و از این بابت معذرت می‌خواهم. اگر زن اعضای زینت خود را نپوشاند و در هنگام راه رفتن زیبایی‌هایش را آشکار کند و به‌طور کلی، اگر وضع تحریک‌کننده و وسوسه‌انگیزی داشته باشد، هر اندازه هم عالم و بااستعداد و فداکار و بافضیلت باشد، در اولین برخورد با نامحرم، همان زیبایی‌ها و جذابیت‌هایش جلب توجه می‌کند و قابلیت‌های دیگرش نادیده گرفته می‌شود. تنها یک نگارهٔ هنری است.
بوک تاب
مردم بیم مکنید در راه راست، که شمار روندگان آن چنین اندک چراست.
•سیب•
خانم جوان! تو امروز با زیبایی‌ات می‌توانی نگاه مردها را به خودت جلب کنی، ولی بدان که با این کار به ترویج گناهی بسیار زشت در جامعه کمک کرده‌ای؛ یعنی تجاوز به ناموس مردم، تجاوز به زن و دختر مردم. تو برای همیشه جوان و زیبا نخواهی ماند. فردا که سنت بالا رفت، دختر جوان دیگری هم از شوهر خودت دلبری می‌کند. تیری که تو امروز پرتاب می‌کنی، فردا سینهٔ خودت را می‌شکافد.
بوک تاب
امام حسن (ع) می‌فرماید: «مادرم فاطمه را دیدم که شب جمعه در محرابش به عبادت ایستاده بود. او پیوسته در حال رکوع و سجود بود تا سپیدی صبح پدیدار گشت. می‌شنیدم که برای مردان و زنان مؤمن با ذکر نامشان دعا می‌کرد،
بوک تاب
تکیهٔ تمدن جدید روی زیبایی و تحریک‌کنندگی زنان است و این مساوی است با پایین آوردن ارزش زن و نادیده گرفتن مهارت‌ها و قابلیت‌های او
•سیب•

حجم

۲۰۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

حجم

۲۰۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۹صفحه بعد