نظرات درباره کتاب اندیشه در بحران؛ دفتر اول و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب اندیشه در بحران؛ دفتر اول اثر شهریار زرشناس

نظرات کاربران درباره کتاب اندیشه در بحران؛ دفتر اول

۴٫۰
(۲۴)
علی دائمی
چند نکته دربارهٔ این کتاب: ✅ کتابی که با رویکرد انتقادی تئوریات فروید رو بررسی کرده و الحق دلایلش مستند و قابل تأمله. من درابتدا نسبت به محتوای کتاب بدبین بودم اما وقتی منابع، ارجاعات و نقل قول‌های کتاب رو دیدم راضی و قانع شدم. ✅ در این کتاب فروید نه فقط از یک جهت، بلکه از جهات مختلف نقد شده؛ تاثیر تجربیات شخصیش بر نظراتش، تاثیر عرفان یهودی بر دیدگاه‌هاش، بدون پشتوانه و غیرمستند بودن برخی ادعاش و نسبت سخنانش با تفکر دینی و معنوی مورد بررسی قرار گرفته. ❌ اگر می‌خواید مطالعهٔ فروید رو آغاز کنید این کتاب اصلا گزینهٔ مناسبی نیست چون اولاً همونطور که از عنوان کتاب پیداست، هدفش نقد فرویده و ثانیاً به تمام نظرات فروید نمی‌پردازه. بنابراین توصیه می‌شه ابتدا دربارهٔ نظرات فروید بدون پیش‌داوری مطالعه کنید و سپس نقد دکتر زرشناس رو بخونید. ❌ یکی از نکات منفی در آثار دکتر زرشناس تکرار بعضی اصطلاحاته، که واقعا آدمو آزار میده. مثلا توی همین کتاب چندین مرتبه میخونیم که فروید یک مدرنیست لیبرال بود که تلقی اتمیستی و لذت‌انگارانه از زندگی داشت. این تکرارها خسته‌کننده‌ست. ✅ از ویژگی‌های مثبت کتاب باید به نقد روانکاوی با نقل از روانشناسان و اندیشمندان مطرح غربی مثل یونگ و آدلر و اریک فروم اشاره کرد. در مجموع کتاب خواندنی و مفیدی خواهد بود براتون.
علی دائمی
با معنای اصطلاحات مشکلی ندارم بزرگوار. با تکرارشون مشکل دارم.
محمد
شاید بهتر باشه -اگر نخوندید- با کتاب واژه‌نامه‌ی سیاسی-فرهنگی ایشون شروع می‌کردید که این اصطلاحات رو درش توضیح دادن.
Dini
آثار دکتر زرشناس همیشه خواندنیه
|قافیه باران|
کتاب پیش رو به مباحث مهم و موثری دست گذاشته و مطالب خوبی بیان میکنه ولی صدافسوس که لغات مبهم و ثقیل در بعضی جاها و ترجمه های عینی و کلمه به کلمه در قسمتهایی، از سادگی بیان و شیوایی متن کاسته و خواننده رو برای دریافت مفهوم مورد نظر جمله خسته میکنه...تکرار برخی جملات هم افزون بر اونها... با این حال خلاصه ای مفید از بحث فروید و فرویدیسم هست، به شدت پیشنهاد به مطالعه میکنم.⚡⚡
miiimkaaaf
کتاب شامل ۶ بخش هست. ۱. زندگی شخصی فروید ۲. بررسی روان‌کاوی از جهات مختلف و با معانی مختلف ۳. نظرات فروید درباره نظام روانی انسان ۴. تعریف و شکل جامعه از نظر فرویدیسم ۵. فروید و یهودیت و صهیونیسم ۶. جمع‌بندی و نقدهای نویسنده از نظر چکیده و موجز بودن کتاب خوبی پیش روتون هست و توی ۱۴۰ صفحه مطالب خوبی گنجانده شده ولی این رو در نظر بگیرید که غیر از فصل اول و دوم، بقیه مطالب مقداری تخصصی هستند و اگر مثل من اولین مواجهه دقیقتون با آراء فروید هست، باید حوصله کنید و با دقت بخونید تا هم خوب بفهمید و هم کتاب خسته‌کننده نشه و نیمه‌کاره رها نکنید. اگر تا حالا کتابی از دکتر زرشناس نخوندید هم اینو بدونید که نوع قلم ایشون به این صورته که یا باید از قبل مطالعه خوب و جامعی در مورد موضوع داشته باشید یا این که گوگل و بقیه ابزار کنار دستتون باشه و هر واژه یا عبارتی رو که نمی‌دونید، ابتدا بفهمید چی هست و بعد به متن برگردید. مثلا توی فصل ۵ این کتاب یهو با متنی مواجه می‌شید که چند بار واژه «کابالا» استفاده شده و اگر دقیق ندونید چی هست، متن رو نمی‌فهمید که مفهوم اون با گوگل کردن و یه خرده گشتن، به دست میاد. به نظرم کلا دکتر زرشناس با این که سواد بسیار بالایی دارند، قلمشون ضعف‌هایی داره و جذابیت متن‌هاشون به اندازه محتوا نیست. در کل به نظرم کتاب خوبی هست و اگر مثل من می‌خواهید پایه و اساس و کلیتی از فروید رو با چاشنی نقد متوجه بشید، پیشنهاد می‌کنم.
سپهر
برای آشناشدن با فروید و نظراتش و همچنین اتفاق‌هایی که توی زندگی فروید افتاده و بعدها در افکار و عقایدش ظهور داشته ، کتاب خوبیه و تونسته یک تصویر کلی از فروید به مخاطب بده . البته برای آشنایی بیشتر با فروید و نظراتش باید به کتاب‌های بیشتری مراجعه کرد ؛ اما برای یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای اطلاعات خوبی داره . استفاده از بعضی اصطلاحات تخصصی ممکنه خوندن بعضی از قسمت‌های کتاب رو سخت‌تر کنه ؛ اما برای آشنایی با فروید ، ناچاریم که با این الفاظ و معانیشون روبه‌رو بشیم .
کاربر ۲۲۲۴۹۳۴
بسیار قابل استفاده‌.هم توصیف خوبی داره هم تبیین و هم تحلیل. دوستانی که به رویکرد نقادانه ی نویسنده خرده میگیرن باید بدونن دونستن صرف اندیشه ها تاثیری نداره. اما در هرصورت برای شناخت فرویدیسم کتاب جذابیه
سید حمید رضا تفتی
بنده یک فروید شناس متخصص کارکرده نیستم. اجمالا در دانشگاه با نظریات او آشنا بودم. کتاب به عنوان گام اول و دوم اطلاعات خوبی در اختیار خواننده قرار میده. بیان زندگی نامه و ارتباط آن با مشی نظری و تئوری فروید و تبیین عناصر اصلی نظریات او و نقد پایانی، مسیر است که با این کتاب می پیمایید.
کاربر 6354914
سلام و آرزوی شادمانی کتاب ، کتاب ناب و بی نظیری است چه این کتاب چه در کتابهای علوم انسانی در ترازوی نقد جلد اول و روانشناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان، دکتر زرشناس انتقاد های مهم و جدی را از خود واژه روانشناسی گرفته تا مفاهیم اساسی روانشناسی وارد می‌کنن که کمتر کسی به اون پرداخته. درباره علمی که در حقیقت علم نیست و آمیخته با مشکلات اساسی است. دکتر زرشناس زمانی همکاری علمی با شهید بزرگ سید مرتضی آوینی داشته اند و خود تحصیل کرده این حوزه در کرواسی هستند و احاطه به موضوع دارند. منتها شیوه بیان ایشون مانند یک استاد و آموزگار است نه صرفا یک نویسنده چه بسا نویسنده های معروف با قلمی شیرین که اطلاعات دیگران را به زیبایی مطرح میکنند اما از خود هیچ ندارند اما ایشان خود سرچشمه نشر این مفاهیم ناب هستند و با همین شیوه نویسندگی هم راه و تحلیل مناسب را پیدا میکنیم. البته سخنرانی ها و کلاسها و مصاحبه ها و حضور ایشون در برنامه های مختلف که در حیطه نویسندگی نیست هم قدرت تسلط ایشون را نشون میده و نظراتشان حاصل و چکیده مطالعات گسترده در زمینه های مختلف است که با تحلیل درست مطرح میشه و فقط نمیشه ایشون را کامل در قالب این کتابها بیان کرد هر چند همین هم در زمانی که تحلیل درست از طرف خیلی از اساتید نیست بسیار عالی است همان اساتیدی که شاید رزومه ظاهری روی کاغذ هم دارند ولی قدرت تحلیل ندارند و شباهت به طوطی دارند و درگیر فضای فرهنگی غربند و اطلاعاتشون بیش از سود، مشکل آفرین است. درود بر ایشان و آرزو موفقیت برای تمامی بزرگواران.
maryhzd
الان که این نظر را می نویسم، یک سوم کتاب را خوندم و سرگیجه گرفتم! کتاب اصلا ویرایش نشده انگار، نه از لحاظ محتوا و نه ادبیات و نشانه گذاری و سرفصل بندی و ... چند تا مقاله مختلف به هم چسبانده شدند، بعضی مطالب چندین بار و حتی گاهی به فاصله دو صفحه تکرار شده اند! در بخش تحلیل، شاهد بیان چندباره دیدگاه نویسنده هستیم، اسم ها هی تکرار می شود و تاکید می شود که در بحران بود، به بحران رسید، بحرانش ظهور کرد و ... هیچ رشته و اطلاعات تحلیلی به آدم نمیده چون اصلا متن منظمی نیست، متن جمع آوری شده ای هست و نه نگارش و تالیف شده... ناامید کننده بود. دیگر ادامه اش نمی دهم. همین محتوا را در یک مقاله چند صفحه ای تمیز می شد فهمید.
MSadra
به نظرم کتاب "روانشناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان" رو برای آشنایی با دیدگاه این نویسنده بخونید بهتره
پویا پانا
عقاید فروید رو به زبان ساده به تصویر کشیده که هر فرد عادی‌ِ کتاب نخوان هم میتونه بخونه... ولی انتقادهاش زیادی بود... اینهمه انتقاد زیادی بود... و دلیلی نداشت که انتقادها تند و غیرعادی باشند...

حجم

۱۲۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

حجم

۱۲۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

قیمت:
۴۲,۰۰۰
۲۹,۴۰۰
۳۰%
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد