نظرات درباره کتاب فلسفه‌ای برای زندگی و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
۴٫۲
(۱۳۳)
Amin D
به قول معروف هر چیزی باید ساده باشد، اما نه خیلی ساده! مخصوصا وقتی از فلسفه حرف می زنیم، خطر تبدیل کردن مفاهیم فلسفی به حرفهای روزمره وجود دارد و این اتفاقی است که تا حدی در این کتاب هم رخ داده است. یعنی گاهی انسان فکر می کند که با کتاب تجاری برای پروراندن مهارتهای شخصی روبرو است. البته این اتفاقی است که به صورت گسترده تری در مورد فلسفه رواقیون افتاده است و به عنوان برندی برای فروش محصولات فکری دنیای مدرن بکار میرود در یک میانه کتاب، دو مشکل اصلی وجود دارد. اول، گاهی اندیشه های رواقی در یک عصر برای کارکرد در عصر دیگر برون یابی می شوند. یعنی بجای پرداختن به اصل ایده ها، دنبال مصادیق در دنیای خودمان می گردیم که نوعی مغالطه است. در نتیجه گاهی بزرگترین ایده ها به مبتذل ترین مشکلات امروزی فروکاسته میشوند. دوم، ضعیف جلوه دادن استدلالهای مخالف است شاید برای دفاع راحت تر از تفکر رواقی ولی در عمل پاسخ خوب به سوال بد کمکی نمی کند یک نکته مهم هم در بحث تکامل و استفاده آن برای انسانهای غیرمذهبی در اواخر کتاب وجود دارد. با اینکه نویسنده اذعان می کند بسیار مذهبی است، برای اینکه کتابش توسط غیردینداران هم خوانده شود، تلاش می کند اصول رواقی را به زبان تکاملی هم بازگو کند، بدون اینکه توجه کند شاید هر کدام از اصول علمی و تکاملی که بازگو می کند، واقعا در دنیای علم و واقعیت هم به همان شکل رخ می دهند یا صرفا فرضیات خوبی است که می تواند از رویکرد تکاملی نتیجه شود. در واقع از تکامل دین جدیدی می سازد که می تواند پاسخ سوالات را با فرضیات مرتبط با خودش بدهد. البته ناگفته نماند که شاید این روش برای بسیاری از طرفداران داروینیسم نتیجه بخش باشد، چرا که آنها نیز به همین گونه آنرا پذیرفته اند در نهایت، نمی توان از اهمیت این کتاب در بازگو کردن موارد مهمی گذشت که به واسطه فرهنگ مذهبی جامعه ما بسیار برای ما آشنا به نظر می رسند و شاید نقش مروری دوباره را برای خواننده دارند. شاید تلنگری است که ببینیم موارد و آموخته هایی که برای سالیان دراز با آنها برخورد داشته ایم چطور می توانند در قالب های جدید دوباره بازگو شوند و برای فرهنگ های دیگر جذاب باشند، در حالیکه کم کم از یاد ما می روند و چه بسا وقتی در شکلی دیگر و از زبان فردی از فرهنگی جدید در مقابلمان قرار می گیرند، جذابیت زیادی برایمان دارند و اقبال نسبی این کتاب در ایران آن را به خوبی نشان میدهد
کاربر ۳۴۲۸۳۰۸
بله بله رواقیون گروهی بودند که شهود را سر مسأله ی مقصود خودشون قرار داده بودند شاید از این بحث باشد که این موضوع به مذاق ماهم که مسلمانیم وشیعه ایم خوش بیاید زیرا عرفان و فلسفه را ما بهم آمیختیم و این را بدانیم هیچ فیلسوف و عارفی نیست مگر اینکه عاشق علی و خاندانش است و به قول امام شافعی منم شیعه هستم.
mahdieh.yazdanpanah
سلام. خودم به شخصه توی دوران میانسالی بسرمیبرم. واکثر تجربیاتی که توزندگی کسب کردم واینکه دیدگاهم نسبت به خیلی ازمسائل زندگی دستخوش تغییرشد روبوضوح درک میکردم. فقط یخورده تردید داشتم توی نگاهم به زندگی وباورهام که چرااینقدر عوض شدند. ولی به باورهام اعتمادداشتم وخیلی وقته روش زندگیمو تغییردادم. وامروزباخوندن این کتاب یا بهتربگم باحرص وولع تمام خوندن این کتاب احساس شعف زایدالوصفی بهم دست داد که راهی که میرم درسته. کاش زودتر ازاینا این کتاب روخونده بودم
shayan
کسی که شیرینی فهم یک مطلب رو دریافت کرده باشه تنها تلاشی که میکنه اینه که بتونه شیرینی فهم اون رو برای یکی دیگه هم فراهم کنه، و اون فرد میدونه که شیرینی مطلب چگونه منتقل میشه و چطور هرگز منتقل نخواهد شد
کتاب دوست
خیلی خوب است فقط باید مواظب باشیم شیرینی آنچه به آن با تجربه و استدلال رسیده ایم با گذر زمان و ایجاد شرایط جدید به تلخیِ تعصب و رنجش دادن بی‌منطق‌گونه دیگران تبدیل نشود.
Desiree
می‌توانیم تمام عمر آرزو کنیم که ای کاش شرایطمان جور دیگری می‌بود، اما اگر اجازه چنین کاری را به خودمان بدهیم، همه عمرمان به نارضایتی خواهد گذشت! 📕 #فلسفه_ای_برای_زندگی ✍ #ویلیام‌‌‌_آروین
sofy
👌👌👌
mehdi_G
من نسخه چاپی این کتاب رو خریدم و خوندم . قسمت های اولش که به صورت خلاصه وار یک پیشینه ی تاریخی از رواقیون و دیگر مکاتب رو معرفی میکنه یک مقداری حوصله سر بر هست اما .... وقتی به قسمت اصلی کتاب و به قول معروف دستور العمل های رواقی گری میرسی میبینی که چقدر این مکتب برای زندگی روزمره ما انسان ها خوبه . بعد این کتاب پیشنهاد میکنم کتاب های فیلسوف دیگه ای ژبه نام آلن واتس رو هم مطالعه کنید
کاربر ۲۰۷۴۲۵۸
قیمت چاپی کتاب چنده؟
samet
من کیف کردم و موافقم اولش حوصله سربره
mehdi golchin
اره خیلی خوبه این کتاب ویلیام اروین . خودمم تا چند صفحه اولش اصلا دوست نداشتم ادامه بدم . در مورد آلن واتس تازه یک کلیپی دیدم توی یوتیوب . حتما پیشنهاد میکنم که در موردش توی یوتیوب جستجو کنین و کلیپ هاشو ببینین . متاسفانه طاقچه چیزی ازش نداره . ولی فیدیبو داره
میثم
کتاب فلسفه ای برای زندگی واقعا کتاب فوق العاده بعد خوندنش سخت ترین روزها و شدیدترین بلاها و بدترین آدم ها نمی توانند آزارتون بدهند . توصیه میکنم اگه دنبال کتابی شبیه همین کتاب ولی موجزتر و کاربردی تر هستین به کتاب فلسفی زیستن ... نشر شمشاد هم نگاهی بندازین . بخش ۵۵ توصیه خلاصه شده کتاب فلسفه ای برای زندگی بهترین داروی روانشناسی و موفقیت و ... هست . . توصیه می‌کنم اگه عجله دارین قسمت انتهایی کتاب ۵۵ راه و روش فلسفه رواقی رو بخونین . اگه میتونستم تو برنامه پر بیننده و یا شبکه های اجتماعی پر مخاطب به همه معرفی و توصیه اش میکردم.
S.M.H
مرسی واقعا بین این دوتا کتاب مونده بودم..
آرش مکینیان
دقیقا .از فلسفه رواقی در ارتش ایالات متحد آمریکا استفاده میشه.
fateme
لطفا داخل طاقچه بی نهایت قرارش بدین
mohammadganji
لطفا در قسمت بی نهایت قرار دهید
dani228
یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت این کتاب، نگارش ساده و روان آن است و اینکه به راحتی می توان با آن ارتباط برقرار کرد. همانطور که نویسنده هم در کتاب اشاره کرده است، پذیرفتن یک فلسفه برای زندگی مسئله ای نسبی است و هرکس متناسب با شخصیت خود میتواند فلسفه ای را که برایش مناسب تر است برگزیند و این بدان معنی است که قرار نیست فلسفه ای را به طور "کامل" قبول کنیم. این موضوع در مورد این کتاب نیز صادق است و بنده بیشتر مطالب آن را برای خودم قابل قبول دیدم و قسمت هایی را هم نه. اما به نظرم اگر بخشی از این مطالب هم بتواند برای فردی مفید باشد و تغییری مثبت در زندگی وی به وجود آورد، این کتاب ارزش مطالعه را دارد. در نهایت مطالعه ی این کتاب را به دوستان پیشنهاد می کنم.
Hemmat
بطورکلی فلسفه یونان به چند دوره ی مهم تقسیم می شود : الف) عصر طلایی فلسفه ب) دوره ی یونانی مآبی ج) دوره ی معاصر در دوره ی یونانی مآبی یا هلنستیک فلسفه یونان تحت تأثیر حمله ی اسکندر و فروپاشی یونان و زوال انسجام دولت _شهرهای یونان قرار گرفت و پس از فلاسفه ای مانند : افلاطون ، ارسطو و سقراط اندیشمندانی چون : دیوژن ، زنون ، اپیکور و فلسفه های رواقی و شکاکیت و کلبیت بوجود آمد که اساس آنها بر امحای دولت و حکومت و نفی خوشی ها بود. یکی از آن فلاسفه زنون ایلیایی است که فلسفه ی رواقی او در این کتاب آمده است. حتمأ کتاب خوبی برای دوستداران فلسفه است.
پایدار
کتاب بسیار خوب برای این روزها من نسخه چاپی آن را خوانده ام .دید خوبی به زندگی می دهد .
Mohammad Khani
آخه چرا انقدر گرون ؟!؟!
کاربر ۱۶۴۴۶۲۲
چرا تو طاقچه بی نهایت نمیذارین؟؟؟؟!!!!!
ghazali
بی نظیر بود هزار بار باید خوندش
سینا
حوصلموسر برد..فقط داره از نظریه تعریف و تمجید میکنه
ارغوان
این کتاب به کلی نظر من رو در مورد فلسفه رواقی تغییر داد. کلا این کار خشایار دیهیمی برای جمع آوری آثار فلسفی مرتبط با فلسفه زندگی در نشر گمان جالب بود. به نظرم این رویکرد باعث میشه فلسفه به زندگی عادی مردم برگرده. و مردم خودشون رو از فلسفه دور ندونند. حالا شاید به مزاق بعضی افراد آکادمیک خوش نیاد. ولی قابل تقدیره از دید من.
یلدا روشن
در بی نهایت بزارینش لطفاا🚶🏻‍♀️
AλI
قبل از هرچیز، انتقادی به مترجم دارم که پیش از اتمام کتاب نوشتمش: کاش در اولین استفاده از کلمه‌ای خاص (اسامی یونانی، مکاتب فلسفه و...) پانویسی هم برای ذکر اسم اصلی درج می‌شد تا تلفظ اون نام در طول کتاب، برای خواننده آسان‌تر بشه! کنار ترجمه، با کتاب زبان اصلی هم پیش رفتم و ترجمه خوبی داشت. درکل کتاب خوبی بود ولی باید ‌«شنید»! یعنی ممکنه خیلی جاها مخالفش باشیم امّا باید صدای مخالف رو شنید و بهش فکر کرد؛ در دنیایی که همه‌چیز داره به‌سمتِ ‌«Hedonic Adaptation» می‌ره، انسان باید کمی تأمل کنه و ببینه آیا پَس‌زدن هرچیزی که خلافِ لذت‌طلبی‌ش باشه، واقعاً درسته یا نه! وَ البته رواقی زیستن (نه لزوماً رواقیانه زیستن! منظورم سبک زندگی‌ای این‌چنین صبورانه و با طمأنینه‌ست)، شجاعت و بزرگیِ زیادی می‌خواد؛ وگرنه که تمام حیوانات می‌تونن براساس غرایزشون زندگی کنن و شهوتِ ‌«رسیدن و داشتن و ارضاء شدن» داشته باشن. اگر کسی نمی‌خواد کل کتاب رو بخونه و فقط می‌خواد مزهٔ کلی‌ش رو بچشه، ” فصل ۴ - فکر کردن به اتفاقات ناگوار “ رو پیشنهاد می‌کنم. البته باید بلوغ کافی رو داشته باشیم! وگرنه خود این تفکرات هم باعث رنجش و اضطرابمون می‌شن.
Anahid
این کتاب کتاب فلسفی زیستن و کتاب تسلی بخشی های فلسفه سه گانه ی خوبی هستن از دوتای اول بریده های زیادی تو تاقچه گذاشتم:)
payman bozorgani
خیلی مفصل و کشدار ، یه جور توصیه های شخصی بدون پشتوانه کافی علمی هم قاطی مطالب اصلی بود . اما چند توصیه اصلی مفید و به درد بخور داشت که میشد توی یک فصل گنجاند .اون چند توصیه اونقدر کاربردی هستند که ارزش خوندن فصل آخر رو ( که خلاصه مطالب بود )داشته باشه .
Amir G
بدون شک یکی از بهترین کتاب هایی تا به حال که خوندم. چیزی که این کتاب رو خوندنی تر میکنه اینه که نویسنده بی چون و چرا توصیه های رواقیون رو قبول نمیکنه و به سوال هایی که حین خوندن این کتاب برامون به وجود میاد هم جواب میده. ترجمه کتاب هم کاملا روانه و لذت خوندنش رو بیشتر کرده. این کتاب ۴ بخش اصلی داره بخش اول: در مورد مکتب رواقی صحبت میکنه این که چجوری شکل گرفت و یه تاریخچه ای ازش بهمون میده. بخش دوم: در مورد راهکاری روانشناختی روانشانسی یا به عبارتی پایه و اساس رواقی گری صحبت میکنه. بخش سوم: در مورد مسائل مختلف مثل خشم، توهین و … صحبت میکنه و این که یک رواقی چجوری با این مسائل برخورد میکنه. بخش چهارم: رواقی زیستن در زندگی مردن. توصیه هایی در مورد به کار بستن این توصیه ها در زندگی امروزی داره و نویسنده تجربه های خودش هم با ما در میون میزاره.

حجم

۳۳۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۸۷ صفحه

حجم

۳۳۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۸۷ صفحه

قیمت:
۱۳۰,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد