نظرات درباره کتاب شلغم میوه‌ی بهشته و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب شلغم میوه‌ی بهشته اثر علی‌محمد افغانی

نظرات کاربران درباره کتاب شلغم میوه‌ی بهشته

انتشارات:انتشارات نگاه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۳۱ رأی
۳٫۷
(۳۱)
حمید
علی محمد افغان هنگام داستان گویی عسل از دهانش می ریزد. نثر داستان هاش ستودنیست ؛ دوست داشتنیست. چه به عنوان راوی چه در دیالوگ ها. دیالوگ ها که فوق العاده ست. به واقع دیالوگ هستند. کاملا نمایانگر تفکر و خلق و خوی شخصیت ها. شخصیت ها بیشتر از اینکه به وسیله ی توصیفات راوی شناخته شوند در دیالوگ ها مانوس می گردند. نکته ی جالب دیگر داستان توصیفات به موقع شخصیت هاست. نویسنده در ابتدای معرفی هر شخصیت خود را مقید به توصیف شاخصه های اخلاقی و ظاهری او نمی داند. تا جایی که حتا چهره ی شخصیت تاثیرگذاری همچون گل عنبر در اواسط داستان توصیف می گردد. همان جایی که مخاطب نیاز به تصویر سازی او دارد. خود داستان روایت زندگی دشوار جمعیت فقیر و تنگ دست است، که بارها و بارها از طرف شخصیت های به تنگ آمده ی آن مزمت می گردد. در طول داستان دو سه موضوع بی جواب می ماند که به نظر اهمیت خاصی در فهم معماها نیست. بلکه نویسنده قصد درگیر کردن ذهن مخاطب را هدف قرار داده. استفاده از مثل ها و متل ها بسیار به تصویر سازی زمانی و شخصیت پردازی داستان کمک می کند کاری که علی محمد افغان در آن استاد است. و در آخر فراز و نشیب های احساسی داستان که هر گاه به اوج می رسد آن را رها میکند تا داستان یکنواخت نشود و از تک و تا نیفتد. "شلغم میوه ی بهشتیه" شاید در داستان اصلی کشش خاصی برای مخاطب نداشته باشد . اما برای اوقاتی که نیاز به مطالعه ی لذت بخشی دارید که در کنارش خیلی هم بی نصیب از درک اطراف خود نباشید کاملا سوژه ی مناسبیست.
آلوین (هاجیك) ツ
طاقچه جان میگردی کتابای که اصلا هیشکی نخِریده را تخفیف میذاری؟ 😁 متاسفانه قلم اقای نویسنده را نمی‌پسندم... هرکاری کردم نشد کتابی معروفشون "شوهر آهو خانم" رو تِموم کنم! نیمیدونم چرا سبکی نوشتنشونا زیاد خوشم نیمیاد... باشَد که شوماوا بخِرید آ بخونید... خوشِدونم بیاد:) البته جرئیاتش برام جذاب بود و فکر کردم خوشم میاد، ولی خب خوندم و جذبم نکرد! جای تعجب هم نداره اخه جزئیاتا اِز طِرِفی طاقچه مینویسن 😂 کلاً گارد دارم نسبت ب نویسنده .. شرمنده 😊
لیلی
شوهر آهو خانم خیلی بهتره ؛ برای نا امیدی زوده
sadeghi
قشنگ بود,هرچند از نظر داستانی موضوع چندان خاص ومهمی نداشت اما درکل متن ساده وروانش در کنار باورهای ساده,قدیمی وخرافی شخصیتها باعث زیبایی کتاب شده بود,من نسخه ی چاپی کتاب را خوندم واز سبک نوشتاری نویسنده خوشم اومد.
نسیم رحیمی
شیوه روایت داستان خوبه و در زمان خودش داستان جالب و تکی هست به نظرم. کلی هم از آداب و خرافات و ضرب و المثل هایی که در زمان قدیم بیشتر رایج بوده و الان کمرنگ تر شده تو متن کتاب اومده. اما درباره پایان کتاب باید بگم که جالب بود ولی بهتر بود حداقل سر انجام کامل تری راجع به همه افراد می داد و انقدر نکات مبهم باقی نمی موند که بر سر فلانی چه اومده!! و در پایان کتاب به این نتیجه می رسید که چرا به نوعی شلغم میوه بهشته!! یا اینکه اصلا شلغم میوه بهشت هست؟!
mohadese
شلغم میوه بهشته، کتابی که بیشتر از 40 سال پیش نوشته شده، یک داستان خطی با فضایی تقریبا ثابت؛ اتفاقات داستان همه در یک خانه و گاهی کوچه های اطراف آن، در یکی از محلات جنوب تهران، در ابتدای دهه 50 روایت میشه. داستان درحالی که روان، ساده و جذابه، یکی دو جا گره‌‌هایی دارد که تا پایان کتاب بدون اینکه کمکی به باز کردنش بشه به دست فراموشی سپرده میشه! اسم کتاب، شلغم میوه بهشته، ارتباط کمی با اتفاقات کتاب داره و به نظرم هدف نویسنده از انتخاب این اسم صرفا جلب توجه مخاطب بوده!!
خانم کتابخوار
چند سال پیش خوندمش یادمه تلخ بود اگر دنبال کتابی هستین که بهتون حس خوب بده به نظرم فعلا اینو نخونید
مامان زیبا
یه داستان از دل کوچه های تهران در دهه پنجاه... روان ساده مثل شوهر آهو خانوم...من دوسش داشتم
hamedi92
با توجه به اینکه قبلا کتاب های دیگه ای از آثار علی محمد افغانی را مطالعه کرده و از قلم این نویسنده بسیار لذت برده بودم(شوهر آهو خانم -سیندخت)از این کتاب انتظار خیلی بیشتری داشتم. اما این کتاب فقط یک رمان خیلی معمولی بود که برای بنده جذابیتی نداشت و متوجه هدف نویسنده از نوشتن این رمان نشدم
النازم
قلم آقای افغانی روخیلی دوستدارم
کاربر 3563674
این کتاب رو چندسال پیش خوندم و چون پزشک هستم مفهموم کتاب رو بهتر درک کردم. این کتاب روایت گره خوردن خرافات و جهل با بیماری ها ست. پسر خانواده که عاشق خوردن شلغم خام هست رفته رفته دچار کم کاری تیرویید میشه. آقای نویسنده بسیار زیبا علائم هیپوتیروئیدی رو به تصویر کشیدن.و بیان میکنه که خرافات و جهل چقدر در جزئیات زندگی مردم وارد شده بوده. بنده بسیار از خوندن این کتاب لذت بردم و همینجا به خوانندگان عزیز میگم که از خانواده ترب ها و کلم ها مصرف زیادش بصورت خام کم کاری تیروئید میاره.
tabestoon
متن روان و دل انگیز همراه با فضاسازی و توصیفات جذاب دارد اما داستان فاقد گره و چالش و محوریت خاص و دقیق است.
AS4438
عالی.
N
شاید مثل من از اسم کتاب خوشتون بیاد و مشتاق مطالعه بشین ولی قطعا عاشق کتاب و قلم نویسنده نمیشید
Nadi Otari
کتاب قشنگ و کوتاهیه یکم ادبیاتش سخته اونم بنظرم بخاطر اینه که تو زمان ما نوشته نشده ولی درکل قشنگه میشه باهاش همزاد پنداری کرد
رییسی
کتاب نثر روان و داستان جذابی داره و بیشتر داستان حول محور شلغم هست. ولی به نظرم غیرواقعی و تخیلی هست.
مهلا
درون مایه داستان چیه؟🤔🤔

حجم

۱۱۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

حجم

۱۱۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

قیمت:
۴۳,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد