نظرات کتاب سفرنامه‌ی ابن فطومه
کتاب سفرنامه‌ی ابن فطومه اثر نجیب محفوظ

کتاب سفرنامه‌ی ابن فطومه

نظرات کاربران

plato
داستانی راز آلود(که البته به راحتی رمزگشایی میشه و میتونید متوجه منظور نویسنده از تمثیل ها بشید)بسیار خواندنی و لذت بخش،نویسنده نگاه و نقدی به اوضاع فرهنگی جامعه اسلام داره و اونو در این سفرنامه داستانی بیان کرده. گذر از سرزمین هایی که هر کدام در نوعی از اصول بشریت!به اوج خود رسیده بودند ولی این نهایتها از دید من و مسافری که اون هم از سرزمین اسلام بود غیر قابل پذیرش بود و این جوامع بخاطر نقص در دیگر خصال به کمال نرسیده بودند؛مثلا در سرزمین "امان" که عدالت به نهایت خود رسید همه حتی در لباس هم یک شکل و مساوی پوشش داشتند.ساختمان ها یکی و تفاوتی بین افراد به چشم نمیخورد ولی این دیدگاه آدم رو نسبت به عدالت محض دلزده میکنه!گویا نویسنده قصدش در این قسمت همین بود که عدالت محض،بدون وجود خصلت آزادی،برای ما بی روح و بدون نشاط خواهد بود.ولی در کمال تعجب مردم هردو سرزمین(حلبه در نهایت آزادی-و سرزمین امان)به شدت از نظام خود راضی بودند.درباره سرزمین اسلام چه؟(طبق کتاب)"ما میان واقعیت های زشت و رویاهای تحقق ناپذیر سرگردانیم!"مدعی به دنبال رشد همه جانبه بودن هستیم اما در عمل به هیچکدوم از شعارهایی که در دین مطرح میشه به کمال نرسیدیم. در مجموع کتاب بسیار عالی و خوبیه و ازخوندنش لذت بردم. برای کسانی که به این سبک نویسندگی با درون مایه طالب حقیقت بودن علاقه دارند تذکره اندوهگینان بسیار سطح بالاتری داره. نکته جالب درباره ابن فطومه فصل آخره؛مبهم و با پایان باز که هر کسی برداشت خودش رِ از این اثر خواهد داشت. فصل آخر:فصل آغاز!✌
0
زینب
کتاب جذاب و خواندنی است. داستان سفر مردی مسلمان است که نگاهی ناقدانه به اوضاع جامعه اسلامی در مصر دارد به جستجوی سرزمین جبل که سرزمین آرمانی هست می رود. در مسیر با سرزمین های دیگر و نحوه حکومت داری آنها آشنا میشود و متوجه می شود هرکدام از آنها نیز نقصی دارند و هیچکدام کامل نیستند. به نظرم پایان باز مناسب ترین انتخاب برای این موضوع بود.
Husayn Parvarde
کتاب خوبیه. به طور هوشمندانه ای تفاوت های بین آزادی،امنیت،رفاه و ... را نشان می‌دهد. به طور واضح جامعه اسلامی را هم نقد میکند. کتاب شباهت هایی هم به سفرنامه ابن بطوطه دارد. داستان روان و خواندنی ای دارد.
bafghi1360
راوی در این کتاب درمسیرسفری خیالی برای رسیدن به سرزمین آرمانی جبل، به شهرهای حلبه، امان،مشرق و..میرسد و با حکیمان هر شهر بر نحوه حکومت داری آن شهر ها به بحث مینشیند.در نثری عامیانه به بیان مقایسه این حکومت ها میپردازد..خوب بود
kahat
نجیب محفوظ رو با سه گانه اش میشناختم. این کتابش شکل نمادین داشت و نظام های مختلف حکومتی (لیبرالیسم, پادشاهی مطلقه, دموکراسی و کمونیسم) رو به نوعی با هم مقایسه میکرد. جالب بود.
جودی اَبوت
دقیقا!! نظام حکومتی دموکراتیک(حلبه) و کمونیستی(امان) رو خیلی عالی به تصویر کشیده بود.
ادریس
یک سفر درونی با نوعی اعتراض به وضع موجود در جهان اسلام و حتی دنیا بیان شده است و خصیصه های زشت آدمی را آزاد و بدون نام بیان می کند تا مخاطب درگیر تعصب قوم و قبیله ای نشود راحت و بی تکلف بیان می کند و در این سفر های پی در پی و اقامت هایش به دنبال جامعه ی آرمانی خود است و با تعاریف متفاوت از یک واژه روبرو می شود ولی همچنان به دنبال آرمان های انسانی است.
IZARIST
کتابی فوق العاده با جذابیت استثنائی با گوشه چشمی به نواقص دنیای اسلام و معایب عریان آن
جودی اَبوت
کتاب خیلی خوبیه... نگاه کاملا نقادانه ای نسبت به سرزمین اسلام،طرز مملکت داری حاکمان و عقاید و باورهای مردم این سرزمین داره! . همچنین ابن فطومه در طول سفر های دور و درازش نظام های حکومتی پادشاهی مطلقه،استبدادی(دیکتاتوری)،دموکراتیک و کمونیستی رو مورد نقد و بررسی قرار می ده و کم و کاستی های اونها رو به شکل گفتگو با حکیمان اون سرزمین ها و شهروندان شون نشون می ده.
داود لیامی
عرضسلام و ادب و احترام خدمت تمامی پرسنل زحمت کش طاقچه. ممنون میشم اگر نسخه زبان اصلی این کتابرو در برنامه قرار بدین. منتظر پاسخ شماهستم 09169341605
نیوشا
فوق العاده بود

حجم

۱۰۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۷۰ صفحه

حجم

۱۰۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۷۰ صفحه

قیمت:
۲,۴۹۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد