نظرات درباره کتاب عزاداران بیل و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب عزاداران بیل اثر غلامحسین ساعدی

نظرات کاربران درباره کتاب عزاداران بیل

۴٫۱
(۱۳۴)
بیسیمچی
زبان و روایت داستان ساده و روانِ...تصویرسازی ها و توصیف ها خیلی خوبن...فضای حاکم بر روستای بَیَل (جامعه ی مد نظر ساعدی)و بستر داستان فضای تاریک و وهم آلودیِ (گوتیک)که میتونه مخاطب رو با خودش همراه کنه... ...داستان، مشتمل بر هشت قصه ست که معروف ترین قصه داستان گاو و مشدی حسنِ که برای خیلی ها آشناست... هشت قصه که بیانگر خرافه پروری و فشل بودن و درگیری ها و روزمرگی های مردم روستاست... مشکل اصلی، پایان بندی های قصه هاست که شاید چنگی بدل نزنه و مخاطب راضی به سراغ قصه ها ی بعدی نره...
کاربر 5377765
من همه ی قصه رو‌گوش کردم آخرش تکلیف پسر کدخدا و همچنین مشهدی حسن که گاو شد دقیقا مشخص نشد...
کاربر 3523498
من مطالعه کردم جالب و احساسی روحانی ایستادگی ساکنین ده یا روستا بود کاش تا آخر ادامه داشت که شرایط زمان اجازه نمیدهد
مریم
من قصه اول و دومو خوندم نفهمیدم اخرش چیشد اگه بقیشم همینطوریه تا نخونم.شما اخرشو میدونی:؟
مهدی
واقعا جای تاسف داره که رمان های اصیل فارسی این قدر حتی در بین کتاب‌خوان ها مهجور موندن! تا قبل از این که من این نظر رو ثبت کنم فقط ۱۸ نفر نظرشون رو درباره‌ی این کتاب ثبت کرده بودند، در حالی که این عدد برای داستان های نه چندان موفق خارجی با ترجمه‌های ناشیانه چندین برابره و اکثرا هم نظرات مثبتی راجع به اون کتاب ها دارن! مشکل از کجاست؟
کاربر ۳۴۱۱۰۰۶
مشکل اینست که درمغزماچپانده غرب اول وآخرهمه چیزست،وبدبختانه هورا، هم بکشیم.. اونابه به.. ماایرونیابع بع..مغزمان تابانده اندعزیران..
کاربر ۴۰۹۸۷۹۹ sh_kh
اتفاقا اگر کتاب خون بودین متوجه میشدین که رمان وداستان های ایرانی بهتراز بعضی از اسم دارهای خارجی مثل صد سال تنهایی هست کتاب هایی مثل روزگار این مردم... از محمود دولت ابادی یا کلیبر وهمچنین داستان های مثل سو وشون از سیمین دانشور ووو زیادند اثاری که از رمان های خارجی یک سر و گردن بالاترند
حیدر
البته تاسفی نداره، فعلا که من رمان ایرانی به قوتِ «جنایت و مکافات» نخونده‌م، ولی رمان ایرانی قطعا می‌تونه به قله های ادبیات برسه. من واقعا از خوندن کارهای نادر ابراهیمی لذت می برم.
Toobakiani
عزداران بَیَل کتابی با داستان های کوتاه که مضامینی متفاوت دارد اما با شخصیت هایی ثابت که خلق و خوی آنها هیچ وقت تغییری نخواهد کرد. از دید من، ساعدی تلاش کرده تا در روستایی در ناکجا آباد ایران تمثیلی از خرافه، جهل، حسادت، فقر و تهمت را در کمال سادگی و بدون تکلف در متن اما با کششی بی نظیر در فضایی وهم آلود ارائه دهد. بَیَل و مردمش را در جای جای سرزمین مان می توانیم مشاهده کنیم. انسان هایی ساده دل در محیطی جمع گرا که بشدت از رفتار هم تاثیر می پذیرند، دوراندیشی ندارند، قحطی و فقر فرهنگی و اقتصادی کم کم آنها را از پا در می آورد و برای برون رفت از شرایط موجود، تنها کاری که سراغ دارند دعا و استغاثه است. هر هشت قصه برایم جذاب بودند اما قصه پیر خاتون آبادی و مشدی اسلام تلنگری عجیب به احوالم زد. توصیه می کنم اگر به قصه های ایرانی در جوامع ملموس ایرانی علاقه مندید، اگر لااقل کمی به بازنگری شخصیت و منش خود علاقه مندید و اگر متن بی منت و بدون دردسرهای جانبی ترجیح می دهید، مطالعه این کتاب را از دست ندهید. بعضی قصه ها مثل قصه اول، عاقبت برایم مانند همان داستان دیب معروف شدند، (دیب دیگه همونی که این ورش دیب داره و اون ورش دیب داره😑). و با خودم می گفتم الان می فهمم چرا صدای زنگوله می آد، الان می فهمم... که بالاخره هم مادر رمضان مُرد و هم رمضان را با خودش به بنفشه زار (زنگوله آباد😐) برد. و من نفهمیدم آن صدای زنگوله چه بود و چه شد. 😓
کاربر 5377765
تکلیف رمضان و همچنین مش حسن مشخص نشد ؟ رمضان که مشکلی نداشت که بخواد بمیره !!
Toobakiani
ممنونم. ۱۲۴۵۹۱۲
کاربر 1245912
زنگوله ها صدای مرگ بود... .
میـمْ.سَتّـ'ارے
عزادران بیل از هشت قصه تشکیل شده که همه در روستای بیل می‌گذره. هر قصه برشی از زندگی یکی از شخصیت‌هاست و به خاطر همین می‌شه گفت پایان باز داره و این خیلی خاصش می‌کنه که فکر نکنم همه بتونند باهاش ارتباط برقرار کنند. من تو هر قصه به دنبال گمشده‌های داستانهای قبلی می‌گشتم. اما دریغ از حتی یک نشانه‌ی کوچک... معمولا داستانایی با چنین پایان مبهمی رو دوست ندارم ولی عزاداران بیل نمی‌دونم چی داشت که اجازه نمی‌داد رهاش کنم. فضای قصه‌ها سرد، دلگیر، تلخ و مه‌آلوده است. فضای عجیبی و مرموزی که حتی ترغیب شدم داستانهای دیگه‌ای از غلامحسین ساعدی بخونم. نام‌گذاری کتاب‌ هم واقعا مناسب فضای داستانهاست مخصوصا چندتا قصه‌ی اول... عزاداران بیل شخصیتهای ماندگاری داره که تا سال‌ها در یادم خواهند بود. اسلام، کدخدا، مشدی بابا و مشدی صفر، ننه خانوم و ننه فاطمه ننه خرافاتیای بیل، مشدی حسن که دیوانه‌ی گاوش بود، مشدی ریحان و حسنی😒، موسرخه‌ی بیچاره، پسر کدخدا، میرنصیر و زهرا، پسر مشدی صفر که همیشه با نیش و کنایه حرف می‌زد و مشدی جبار ساده، عباس، اسماعیل و... همه‌شون با وجود تمام خوبی‌ها و بدی‌ها، تبدیل به خاطره‌هایی به یاد ماندنی شدند.
k.t
منتظرم :)
میـمْ.سَتّـ'ارے
عرض سلام کاربر گرامی نظر گذاشتن برای کتابها رو برای خودم وظیفه می‌دونم، تا برای کسانی که قراره اون کتاب رو بخونند، کمکی باشه، خوشحالم مورد توجه قرار گرفته. متاسفانه فعالیتی در نرم افزار اینستاگرام ندارم و در واقع وقت کافی هم برای این نرم افزار ندارم. ممنون از پیشنهادتون احتمالا در آینده این کتاب رو بخونم.
حسین
من اکثر نظرات شما رو خوندم و استفاده کردم امکانش هست که پیج اینستایی راه اندازی کنید و تحلیلاتون رو اونجا هم به اشتراک بگذارید ؟ در ضمن من بعنوان یک کتابخوان پیشنهاد میکنم کتاب نخل و نارنج هم مطالعه بفرمایید...شاید نیم ساعت نشده که به پایان رسوندم اگه در اینستا پیجی راه اندازی کردید لطفا به این آیدی hamedani.4 آدرس صفحه رو بفرستید🙏
MrDreamer
از نظر من بر هر ایرانی واجبه که این کتاب رو بخونه! یک سری درد های فرهنگی رو با نثر فوق العاده روان و داستان پردازی عالی شرح داده، دردهایی که هنوزم وجود دارن. اگه شروع به خوندنش کردین به این چندتا شخصیت بیشتر توجه کنید: اسلام پسر مشدی صفر ننه خانم و ننه فاطمه
MrDreamer
به نظر من مش اسلام میتونه نماد آدم حسابی های مملکت باشه. آدم خیرخواه و کاربلدی که بار همه مشکلات ده رو دوششه و هرمشکلی که پیش میاد کدخدا اول از همه میگه برید مش اسلام رو خبر کنید! در کل آدم بی حاشیه ایه و کمتر داخل خرافات و خاله زنک بازی های بقیه میشه ولی اخرش انقدر اذیتش میکنن که سازش رو برمیداره و میره. پسر مش صفر هم که نماد آدم های بی عار و بی فایده ایه که بدون دلیل به بقیه آزار میرسونن و با حاشیه ساختن برای بقیه خودشون رو مطرح میکنن. ننه خانم و ننه فاطمه هم که نماد خرافه پرستی شدید هستن.
A
من هم این کتاب رو خوندم؛ به نظر شما این شخصیت ها چه ویژگی داشتن؟
mohammad rs
من خوندمش عالی بود بله درسته هنوزم برخی از این فقر فرهنگی هست
mostapha
چه طور یه نفر میتونه چند ده سال جلوتر از جامعه خودش فکر کنه !!!!
🔆🔅ارغوان🔅🔆
٤سال بیش از کتابخونه نسخه کاغذیش رو گرفتم..داستانی که در مورد یه جعبه بود و مردم اون رو بعنوان امامزاده و یه مکان مقدس تبدیل ب بارگاهش کردن رو خیلی خیلی دوست داشتم..فقر فرهنگی و مالی رو با قوت و قدرت مثال زدنی به تصویر میکشه..
کاربر ۳۴۱۱۰۰۶
اگرهنرمندی چون ساعدی فقررا،وتقدسات رانمیشناخت جای تعجب بود.. ساعدی قلمی قشنگ دارد..قلمی.....
ونوشه
زمانی که به خوندن کتاب مشغول بودم به این فکر میکردم اگر همچین آدم هایی وجود داشته باشند چقدر دنیا و زندگی با این افراد و تفکرشون عجیب و ترسناک میتونه باشه. خرافات، تهمت، حیوان آزاری، حتی آزار افرادی همچون کارکتر موسرخه که بنظرم معلولیت ذهنی داشت واقعا دنیای ترسناکی هست البته دور از واقعیت نیست.
کاربر ۳۴۱۱۰۰۶
انکه میگوییدماهشتادمیلیون ایرانی ساکن بیل،،، اوخودش بیل ست، ساعدی شناس نیس، متلادولت ابادی،واحمدمحمود، وفرشچیان وهزاران نفردیگع رااستثنانمیکند.. دنیاآذمهای قشنگ زیادداردرفیق.
ونوشه
😔
Mona Tavakoli
وجود داره عزیزم ما 80 میلیون ایرانی ساکن روستایی هستیم به نام بیل
leili
یکی از بهترین اثار ساعدی هست، برای خوانش داستان ها اشنایی با سبک ریالیسم جادویی به فهم اثر کمک میکنه. اما صرفا ریالبسم جادویی نیست. فقر فرهنگی و رنج و عقب ماندگی مردم هم درش منعکس هست
کاربر ۳۴۱۱۰۰۶
ماچون وسایل داریم. یخورده اگاه تریم والاجاهلیت بشرهمیشه هست. اما، بله، مردم غلامحسین ساعدی رنج راخوب میفهمندچون ساعدی رنج راشیرین توصیف میکند..
احسان سعیدی
درود من این سبک کتاب‌ها و قصه ها رو خیلی می‌پسندم و خوندنشون حس خوبی بهم میده. قلم قوی نویسنده قابل تقدیره! سادگی مردم گذشته و زندگیشون رو میتونی حس کنی، میتونی باهاشون احساس نزدیکی کنی و کمی از زندگی روزمره ماشینی امروزت فاصله بگیری... البته نباید یکی از نکات مهم کتاب رو هم فراموش کرد؛ پرداختن به خرافات نزد مردمی که سواد کم و سادگی زیاد دارن!
کاربر ۳۴۱۱۰۰۶
افرین مردم، غلامحسین یاعدی، یک سادگی خاصی را،دارد.. وهمین موردسوءاستفاده قرارمیگیره.. کاش ساده اماجاهل نباشیم. سادگی شرط ادمیت ست
bahariiii
برای آشنایی با قلم ساعدی خواندن فقط یکی از داستان ها کفایت میکند‌.داستان ها کوتاه و روان اما در عین حال بسیار بهم شبیه اند و باعث کمی خستگی در خواننده میشوند.اما داستان گاو داستانی فوق العاده است.توصیه ام در ابتدا خواندن آن و بعد مطالعه باقی کتاب هست.
malihe
وقتی فهمیدم نمونه ایرانیه رئالیسم جادویی درش هست خوندمش و دوستش داشتم قحطی از همه نظر به راحتی قابل لمس بود هم در خوراک و غذا، هم در فکر و عقل مردم
توحيد
قلم روان و داستان هایی با فضای تیره و تار که در مذمت جهل و خرافه ست [رفتار های ناشایست برآمده از جهل عده ای، همواره باعث این بوده که روشنفکرنما ها مذهب رو مستقیم یا غیر مستقیم هدف بگیرن. البته اون عده از سر جهل این کارو می کنن ولی برای ناظر خارجی که این رفتار ها براش نامعقوله، این کار ها به گردن مذهب شکسته می شه...]. یک چیز که برام جالب بود، استفاده ی نویسنده از دانش پزشکی برای خلق برخی شخصیت هاست. داستان ها افت و خیز دارن و بعضی، بهتر از بقیه هستن
🍓
من این کتاب رو خوندم؛برام جذاب و دوست‌داشتنی بود.اما دوست دارم این اثر رو عمیق تر بررسی کنم..به موضوع فقر، قحطی و ... پرداخته شده بود اما بعضی از دوستان گفتن خرافه پرستی هم موضوع یکی از داستان ها بوده اما من بهش برخورد نکردم..دوست دارم نظرات و توضیحات شما رو بدونم تا عمیق تر بشم توی این کتاب.
امیررضا فخاریان
اوج این مسئله خرافه پرستی در اون داستانی بود که جعبه را از صحرا پیدا می‌کنند و تبدیلش می‌کنند به امام‌زاده و سریع زنجیر می‌بندن به گردن مریضا و میگن شفاتون رو بگیرید! در حال که سربازها میان و جعبه رو می‌برن. من متوجه نشدم دقیقا اون جعبه چی بود. ولی هر چه که بود، امام‌زاده نبود!
یاسمن
میخواستم آثار سورئال ایرانو بخونم این کتاب اولین گزینه ای بود که پیدا کردم و فک میکنم معروف ترینشون.یه شاهکار ادبی هست از فضا سازی شخصیت پردازیو داستان و توصیفات بینظیرش خودش یه دانشگاهه. اما... بسیار سیاه بود برای روحیه من. قبل خواب کتاب میخونم و حالمو خراب میکرد. با این حال از خوندنش خیلی خوشحالم و به داشتن این کتاب در ادبیات فارسی افتخار میکنم‌ خداوند روح غلامحسین ساعدی رو رحمت کنه.
.......
اگر می‌خواهید با یک قلم روان و بدون دک و پز اضافه، داستانی جذاب و تأثیرگذار خلق کنید، عزاداران بیل را بخوانید... گرچه به نظرم باید چشمانتان را بر روی سیاهی‌هایی که نویسنده پاشیده است روی سر مردم و روستا، ببندید تا شما هم گرفتارشان نشوید...
fateme1ghaderi
چندتا داستان آخر از همه جذاب تر بود. من که‌ د‌وسش داشتم.
programmer
واقعا عالیه فقط برای شخصیت های اصلی اسم گذاشته و خیلی داستانهای جالبی داره
Mohajerino
داستان همیشگی مردم ایران خرافات وجهل
میم
بدون شک غلامحسین ساعدی یکی از بهترین نویسندگان ایرانیه کتاب پر محتواییه با داستان گاو کتاب خیلی گریه کردم

حجم

۱۸۷٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

حجم

۱۸۷٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

قیمت:
۷۳,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۴صفحه بعد