بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب معجزه توجه‌آگاهی | صفحه ۶ | طاقچه
کتاب معجزه توجه‌آگاهی اثر تیک نات هان

بریده‌هایی از کتاب معجزه توجه‌آگاهی

نویسنده:تیک نات هان
انتشارات:نشر کرگدن
امتیاز:
۳.۹از ۲۶ رأی
۳٫۹
(۲۶)
ا گر حین شستن ظرف‌ها فقط به فنجان چایی که منتظر ماست فکر کنیم، عجله می‌کنیم تا از مانع ظرف‌ها عبور کنیم؛ انگار مایۀ آزار ما هستند. آن‌وقت «ظرف‌ها را برای ظرف شستنْ نمی‌شوییم». و بدتر از آن، در مدتی که ظرف‌ها را می‌شوییم زنده نیستیم. درحقیقت، وقتی مقابل ظرفشویی ایستاده‌ایم قادر نیستیم معجزۀ زندگی را به‌طور کامل درک کنیم. ا گر نتوانیم ظرف‌هایمان را با توجه کامل بشوییم، احتمالاً نمی‌توانیم چایمان را هم با توجه کامل بنوشیم. هنگام نوشیدن چای، فقط به چیزهای دیگر فکر خواهیم کرد. به‌ندرت از فنجانی که در دستمان است آ گاه می‌شویم. بنابراین، به آینده کشیده می‌شویم - و قادر نیستیم دقیقه‌ای‌از زندگی را واقعاً زندگی کنیم.
ناکجاآبادی^^
من انسان‌ام. پس هیچ چیز انسانی با من بیگانه نیست».
کاربر ۴۵۰۷۳۴۹
. به یاد داشته باش که فقط یک زمان مهم وجود دارد و آن ا کنون است. لحظۀ حال تنها زمانی است که ما بر آن تسلط داریم. مهم‌ترین شخص همیشه کسی است که با او هستی، کسی که درست مقابل توست، کسی نمی‌داند در آینده با چه کسی سروکار خواهی داشت. مهم‌ترین کار این است که کسی را که کنارت است خوشحال کنی، ادامۀ زندگی تنها برای این کار است».
Anahid
برای تازه‌کارها، روش بازشناسی محض را پیشنهاد می‌کنم: بازشناسی بدون قضاوت. باید احساسات، شفقت یا عصبانیت را بپذیریم، تشخیص دهیم و با نگرشی کاملاً یکسان با آنها رفتار کنیم، زیرا هر دو آنها خود ما هستیم. نارنگی‌ای که می‌خورم خود من است. خردلی که می‌کارم خود من است. آن را با تمام قلب و ذهنم می‌کارم. این قوری را با چنان توجهی تمیز می‌کنم انگار بودا یا مسیح خردسال را حمام می‌کنم. با هیچ‌چیز نباید با توجهی بیشتر نسبت به چیزهای دیگر رفتار کرد. در توجه‌آ گاهیْ شفقت، عصبانیت، گیاه خردل و قوری همه مقدس‌اند.
Anahid
مراقبه بر همبستگی کمکی است برای نفوذ در واقعیت برای یکی شدن با آن، نه گیر افتادن در نظریه‌ای فلسفی یا روش‌های مراقبه. قایقی است که از آن برای عبور از رودخانه استفاده می‌کنیم. نباید آن را به باری بر دوشتان تبدیل کنید. انگشتی که به ماه اشاره می‌کند، خودِ ماه نیست.
Anahid
مراقبه بر همبستگی را باید به‌طور مرتب، نه‌تنها وقتی که به مراقبه نشسته‌ایم، بلکه به‌عنوان بخشی تنیده در تمام وظایف زندگی روزمره تمرین کنیم. باید یاد بگیریم ببینیم کسی که در برابرمان نشسته خود ماست، و ما خود اوییم. باید بتوانیم فرایند هم‌ریشگی و همبستگی را در تمام وقایع، هم آنهایی که رخ می‌دهند و هم آنهایی که رخ خواهند داد، ببینیم.
Anahid
هر عملی یک مراسم است، یک جشن است. بردن فنجان چای تا دهانتان یک مراسم است. آیا کلمۀ «مراسم» خیلی تشریفاتی به نظر می‌رسد؟ از این کلمه استفاده می‌کنم تا شما را وادار کنم حیاتی بودن موضوع آ گاهی را درک کنید.
Anahid
برای خوب زیستن باید از نیروی حکمت و خردمندی مدد بگیریم، حکمتی که نه مرز میان رشته‌ها را می‌شناسد نه مرز میان سرزمین‌ها را، نه مرز میان زبان‌ها و نه مرز میان فرهنگ‌ها را.
Anahid
تکاپو برای خوب زیستن مهم‌تر از آن است که فقط به فیلسوفان یا فقط به روان‌شناسان سپرده شود:
Anahid

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
۲۷,۰۰۰
۱۰%
تومان
صفحه قبل۱
...
۵
۶
صفحه بعد