بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ۱۹۸۴ | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب ۱۹۸۴ اثر جورج اورول

بریده‌هایی از کتاب ۱۹۸۴

نویسنده:جورج اورول
انتشارات:انتشارات جامی
امتیاز:
۴.۳از ۱۱۸ رأی
۴٫۳
(۱۱۸)
خانم پارسنز گفت: بچه‌ها خیلی شیطنت و سر و صدا می‌کنند و علت هم این است که نمی‌توانم امروز آن‌ها را به‌تماشای اعدام ببرم. علت فقط همین است. من کار دارم و نمی‌توانم آن‌ها را به‌تماشا ببرم و «تام» هم در موقع اعدام در اداره مشغول کار است. پسرک با صدای بلند و خشن خود نعره زد: چرا ما نباید اعدام را تماشا کنیم؟ و خواهرش در حالیکه این‌طرف و آن‌طرف می‌جست فریاد زد: من می‌خواهم اعدام را تماشا کنم.
یونس
بالاخره شماتت‌ها و طعنه‌ها بیش از ضربات چکمه در خرد کردن مغز و روحش مؤثر واقع می‌شد و تمام وجودش به‌صورت دهانی که حرف می‌زد و دستی که هرچه می‌خواستند امضاء می‌کرد در می‌آمد. تنها علاقه و توجهش آن بود که ببیند چه چیزی را باید اعتراف نماید و قبل از آنکه شکنجه روحی و طعنه و شماتت دوباره شروع شود آن‌را اعتراف کند
Ghazal Karavan
کسب اعتراف به‌وسیله شکنج
یونس
جنگ وسیله‌ای است که به‌کمک آن می‌توان محصولات و موادی را که برای مرفه ساختن بیش از اندازه افراد بشر به‌کار می‌رود و در نتیجه، پس از گذشت مدت زمانی، ایشان را باهوش‌تر می‌سازد، خرد و نابود ساخت، تکه تکه کرد، تبدیل بهغبار نمود، و یا به‌اعماق سیاه دریا فرستاد
Mohamad Mahdavi
مفهوم و هدف حقیقی و واقعی تقوای جنسی حزب را درک کرده بود. هدف این تقوا فقط آن نبود که غریزه جنسی را که غیر قابل کنترل است خرد کند بلکه موضوع مهم آن بود که محرومیت جنسی ایجاد عصبانیت و دیوانگی و هیستری می‌کرد و این هیستری و دیوانگی مورد احتیاج حزب بود و حزب می‌توانست آن‌را به‌آسانی تبدیل به‌تب جنگ و رهبر پرستی کند.
Mohamad Mahdavi
شعارهای حزبی اعلام می‌کرد: «آن کس که به‌زمان حاضر حکومت می‌کند، برآینده نیز حاکم است: کسی که زمان حاضر را کنترل می‌کند گذشته را نیز در اختیار دارد.»
mounes .h
هدف طبقه عالی آن است که وضع و مقام خود را حفظ کند، طبقه متوسط می‌کوشد که جای طبقه عالی را بگیرد و هدف طبقه پست و پایین ــ اگر هدفی داشته باشد (زیرا این طبقه به‌حدی براثر کار طاقت‌فرسا و کشنده کوبیده و خرد شده که جز گاه و بیگاه و به‌طور کاملاً اتفاقی متوجه آنچه که خارج از محیط زندگی روزانه‌اش می‌گذرد نمی‌شود و این، از خصایص اصلی این طبقه است) ــ این است که تمام امتیازات را از میان ببرد و اجتماعی ایجاد کند که در آن همه افراد بشر حقوق متساوی داشته باشند.
Ghazal Karavan
تصور ایجاد یک اجتماع که در آن ثروت بین همه به طور تساوی تقسیم شود ولی قدرت در دست عده معدودی متمرکز بماند امکان‌پذیر بود ولی در عمل چنین اجتماعی نیز نمی‌توانست برای مدت مدیدی ثبات خود را حفظ کند. زیرا اگر همه مردم می‌توانستند از لذت و امنیت یکسان برخوردار شوند، توده‌های عظیم مردم که معمولاً به طرز وحشت‌آوری گرفتار فقر هستند، با سواد می‌شدند و فکر کردن را فرا می‌گرفتند و درباره زندگی و اجتماع مداقه می‌نمودند و هنگامی که چنین وضعی ایجاد می‌شد مردم دیر یا زود متوجه می‌گشتند که طبقه ممتاز بی‌جهت از امتیازات استفاده می‌کند و قهرا آن را از میان می‌بردند و به عبارت دیگر نتیجه مطالعات اجتماعی این بود که وجود یک جامعه طبقاتی فقط براساس فقر و نادانی می‌تواند امکان‌پذیر باشد.
Ghazal Karavan
آزادی آزادی ابراز این حقیقت است که دو به‌اضافه دو چهار شود. اگر این حق اعطا شود. همه حقوق دیگر به‌دنبال آن تحصیل خواهد شد.
Ghazal Karavan
اغلب وینستن متوجه این نکته می‌شد که خصیصه حقیقی زندگی جدید ظلم و عدم امنیت نیست بلکه برهنگی، کثافت و عدم مطبوعیت است و با نگاهی به‌اطراف متوجه می‌شد که زندگی نه فقط به دروغ‌هایی که مرتباً از تلسکرین شنیده می‌شد شباهتی ندارد بلکه حتی با ایده‌آل‌هایی هم که حزب ظاهرا در تحصیل آن کوشش می‌کند تطبیق نمی‌نماید.
Ghazal Karavan

حجم

۳۳۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

حجم

۳۳۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
۴۵,۵۰۰
۳۰%
تومان