بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب هنر خوب زندگی کردن | صفحه ۳۹ | طاقچه
کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی

بریده‌هایی از کتاب هنر خوب زندگی کردن

۳٫۸
(۲۱۴)
این‌که بخش مهمی از یک زندگی خوب بیشتر از این‌که در گرو تلاش برای رسیدن به سعادت مطلق باشد، به دوری جستن از حماقت، بی‌فکری و گرایش‌های عامه‌پسند است. آن‌چه زندگی شما را غنی‌تر می‌کند، چیزهایی نیستند که به آن اضافه می‌کنید، بلکه آن چیزهایی هستند که از آن حذف می‌کنید. یا همان گونه که مانگر به شکل ظریفی اشاره می‌کند (و نشان می‌دهد که در شوخ‌طبعی هم از هوش بالایی برخوردار است): «تنها چیزی که می‌خواهم بدانم این است که کجا قرار است بمیرم، در این صورت هرگز پایم را آن‌جا نمی‌گذارم.»
yasinds
چارلی مانگر هشدار می‌دهد: «افرادی مثل ما مزایای درازمدت چشم‌گیری نصیب‌شان شده است، صرفاً به این خاطر که به جای آن‌که تلاش کنند زرنگ باشند، سعی کرده‌اند احمق نباشند.»
yasinds
بافِت می‌گوید: «من و چارلی یاد نگرفته‌ایم که چگونه مسائل دشوار تجاری را حل کنیم. آن‌چه که یاد گرفته‌ایم این است که از آن‌ها اجتناب کنیم.» برای انجام این مهم نیازی نیست نابغه باشید.
yasinds
قدم اول: جلوِ ریسک‌های نامطلوب را بگیرید. بافِت و مانگر در سرمایه‌گذاری‌های‌شان، بیش از هر چیز و پیش از آن‌که به ریسک‌های مطلوب بیندیشند، به مواردی توجه می‌کنند که لازم است از آن اجتناب کنند؛ یعنی چه کارهایی را نباید انجام دهند.
yasinds
ریسک‌های نامطلوب بیشتر از ریسک‌های مطلوب به چشم می‌آیند. ریسک نامطلوب مثل گرانیت، سخت، قابل‌لمس و محکم است. درحالی‌که ریسک مطلوب مانند هواست.
yasinds
مادامی که خودتان را از شر ریسک‌های نامطلوب حفظ کنید، ریسک‌های مطلوب خودشان را نشان خواهند داد.
yasinds
منظورشان از «ریسک مطلوب» تمام نتایج مثبت ممکن در یک سرمایه‌گذاری است (مانند سود بالاتر از میانگین بازار)، در شرایطی که «ریسک نامطلوب» تمام نتایج منفی احتمالی را شامل می‌شود (مانند ورشکستگی).
yasinds
دلایل بالقوهٔ سقوط مشخص‌اند: پرواز در آب‌وهوای بد، پرواز بدون چک‌لیست، پرواز هنگام خستگی و پرواز بدون ذخیرهٔ سوخت مناسب.
yasinds
«بعضی خلبان‌ها مسن هستند و بعضی خلبان‌ها جسور، ولی خلبان مسنِ جسور وجود ندارد.»
yasinds
۶: هنر منفی خوب زندگی کردن کار اشتباهی انجام ندهید، اتفاقات درستی رخ خواهد داد
yasinds
«موفقیت یعنی آسودگی ذهن و این نتیجهٔ مستقیم خشنودی از خویش است. امری که برای رسیدن به آن کافی است بدانید که شما تلاش‌تان را برای تبدیل به بهترین چیزی که در توان‌تان بوده، انجام داده‌اید.»
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
هر کدام از ما تنها یک نفر است در بین میلیاردها انسان. همهٔ ما در یک بازهٔ بی‌نهایت کوچک از زمان، با یک آغاز اتفاقی و پایان اتفاقی زندگی می‌کنیم. همهٔ ما (از جمله نویسنده) کارهای احمقانهٔ بسیاری در طول این دورهٔ کوتاه زندگی انجام داده‌ایم. پس خوشحال باشید که کسی خیابانی را به افتخار شما نام‌گذاری نکرده چرا که فقط موجب اضطراب شماست. متواضع باشی
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
اگر چیزی واقعاً به شما کمک نمی‌کند، بدون آن هم به مشکل نخواهید خورد.
yasinds
عبارت اثر معکوس به این حقیقت اشاره دارد که شاید بسیاری از تکنولوژی‌ها در نگاه اول زمان و پول زیادی را برای ما پس‌انداز کنند، ولی اگر تمام هزینه‌ها را بررسی کنید، این پس‌اندازها، دود شده و به هوا می‌رود. مهم نیست ترجیح می‌دهید چگونه سفر کنید، اثر معکوس یک تلهٔ تصمیم‌گیری است و بهتر است از آن فاصله بگیرید.
yasinds
چرا چیزهایی که قرار است برای ما زمان بخرند معمولاً وقت‌مان را تلف می‌کنند؟
yasinds
بنابراین واقعیت را بپذیرید. بی‌قیدوشرط هم بپذیرید. به‌خصوص آن قسمت‌هایی را که دوست‌شان ندارید. شاید در لحظهٔ اول دردناک باشد، ولی این کار باید انجام شود. در آینده ارزش خود را نشان خواهد داد. زندگی آسان نیست. حتا اگر یک زندگی خوب داشته باشید، ناچار خواهید بود که با اشتباهات گاه‌وبی‌گاه‌تان رودررو شوید و اشکالی ندارد هرازگاهی اشتباه هم بکنید. نکتهٔ کلیدی این است که کشف کنید چرا چنین اتفاقی رخ داده است و به شکل ریشه‌ای با موضوع برخورد کنید. چون مشکلات مثل شراب‌های بوردو نیستند، آن‌ها به مرور زمان بهتر نمی‌شوند.
yasinds
آلکس هیلی (نویسنده) هشدار می‌دهد: «اگر تکلیف واقعیت را روشن نکنید، واقعیت تکلیف شما را روشن خواهد کرد».
yasinds
پذیرش بی‌قیدوشرط و تفکر جعبه‌سیاهی به‌خودی‌خود کافی نیستند. باید اشکالات خود را اصلاح کنید، آن هم به شکلی که در آینده دوباره رخ ندهند.
yasinds
«هیچ‌چیز خسته‌کننده‌تر و در بلندمدت زجرآورتر از تلاش روزانه برای باور چیزهایی نیست که هر روز غیرقابل‌باورتر می‌شوند. دست کشیدن از این تلاش، یک شرط ناگزیرِ خوشبختی قطعی و پایدار است.
yasinds
هیچ صنعتی به اندازهٔ هوانوردی اشتباهات را جدی نمی‌گیرد.
yasinds

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

قیمت:
۵۶,۰۰۰
تومان