بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب هنر خوب زندگی کردن | صفحه ۳۸ | طاقچه
کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی

بریده‌هایی از کتاب هنر خوب زندگی کردن

۳٫۸
(۲۱۴)
اما پس چرا درون‌نگری تا این اندازه غیرقابل‌اعتماد است؟ به دو دلیل. اول این‌که اگر به صدای درون‌تان به طور پیوسته و بادقت‌تر از همیشه گوش کنید، ژن‌های شما به نسل بعدی منتقل نخواهند شد. از دیدگاه تکاملی بسیار حیاتی‌تر است که بتوانیم احساسات دیگران را بخوانیم. این مایهٔ دل‌گرمی است، چرا که ما مشخصاً در این کار ماهرتر هستیم. این یعنی در عمل، مطمئن‌ترین گزینهٔ شما این خواهد بود که از دوست یا شریک زندگی‌تان بپرسید که چه در سرتان می‌گذرد. او قاضی منصف‌تری خواهد بود.
yasinds
درون‌نگری چیزی نیست جز مصاحبهٔ شغلی با خودتان و شدیداً غیرقابل‌اتکاست. آن‌چه باید مشغول کاویدن آن شوید، گذشتهٔ شماست. چه اتفاقاتی در زندگی‌تان به‌تناوب تکرار می‌شوند؟ شواهد را مطالعه کنید، نه تفسیری را که بعداً از آن داشته‌اید.
yasinds
حقیقت آن است که اگر در اعماق جنگل از قلب‌تان پی‌روی کنید (یک تعبیر شاعرانهٔ متداول برای توصیف منظرهٔ درون‌مان)، حتماً ناامیدانه گم خواهید شد. در نهایت هم ناچار خواهید شد که با حس‌وحال‌های متفاوت، افکار جسته‌وگریخته و احساسات زودگذر کلنجار بروید.
yasinds
یعنی همین باور اشتباه که ما می‌توانیم تنها با تأمل کردن، متوجه علایق واقعی خود شویم یا این‌که به واسطهٔ این تأمل کردن می‌توانیم هدف و معنای زندگی‌های‌مان را کشف کنیم و به گنجینهٔ طلایی رضایت خاطر برسیم.
yasinds
با درون‌نگری به زندگی خوب نخواهید رسید. روان‌شناسان به آن توهم درون‌نگری می‌گویند،
yasinds
«به احساسات‌تان اعتماد کنید! به صدای درون‌تان گوش بدهید!»
yasinds
زندگی خیلی آسان می‌بود اگر تمام دنیا دائماً و مصرّانه از ما نمی‌خواست که قلب‌مان را دنبال کنیم.
yasinds
«درون‌نگری به تجربه‌های خودآگاه جاری نه کم‌خطاست و نه قابل‌اعتماد، بلکه عملی اشتباه، غیرقابل‌اطمینان و گمراه‌کننده است. برداشت‌های ما نه‌فقط احتمالاً، بلکه شدیداً و عمیقاً اشتباه هستند. گمان نمی‌کنم که در این مورد تنها من بی‌اطلاع باشم، بلکه بیشتر ما چنین هستیم.»
yasinds
زبان انگلیسی بیش از سیصد صفت برای بیان احساسات متفاوت دارد. در این زبانْ کلمات بیشتری برای احساسات داریم تا رنگ‌ها، با وجود این نمی‌توانیم آن‌ها را به‌وضوح بیان کنیم.
yasinds
۸: توهم درون‌نگری احساسات را جدی بگیرید، اما نه احساسات خودتان را
yasinds
نکتهٔ دوم: با کمال میل و بدون اکراه بخشی از موفقیت را (بخشی که خودتان به دست نیاورده‌اید) به افرادی ببخشید که از ژن‌های اشتباهی در خانواده‌های اشتباهی و در مناطقی با کدپستی‌های اشتباهی متولد شده‌اند. این عمل نه‌تنها سخاوتمندانه نیست، بلکه عقل سلیم نیز این‌چنین حکم می‌کند. کمک‌های مالی و مالیات‌ها صرفاً مسائلی مالی نیستند. بیش از هر چه آن‌ها مسائلی اخلاقی‌اند.
yasinds
یک اثر جانبی لذت‌بخشش هم این است که افراد قدردانْ به‌وضوح انسان‌های شادتری هستند.
yasinds
هر روز به خودتان یادآوری کنید هر چه که هستید، هر چه که دارید و هر کاری که انجامش در توان شماست، تنها حاصل تصادف محض است. برای کسانی از بین ما که خوش‌شانس بوده‌اند؛ یعنی برای من و شما، قدردانی تنها واکنش درخور است.
yasinds
رهایی از غرورْ سنگ‌بنای یک زندگی خوب است
yasinds
دو نتیجه. اول: متواضع باشید، به‌خصوص اگر انسان موفقی هستید. هر چه موفق‌تر باشید، کمتر باید آن را در بوق‌وکرنا کنید.
yasinds
هرچه که هستید مدیون ژن‌های‌تان و محیطی است که طرح اصلی ژنتیکی‌تان در آن شکل گرفته. حتا سطح هوشی شما هم عمدتاً توسط ژن‌های‌تان تعیین می‌شود. اگر درون‌گرا هستید یا برون‌گرا، آزاداندیش هستید یا عصبی، قابل‌اعتماد هستید یا بی‌عرضه، همگی طبق همین قاعده تعیین می‌شوند. اگر اعتقاد دارید که موفقیت‌تان به خاطر کار و تلاش بی‌وقفه‌تان، سرسختی، سماجت‌تان و شب‌بیداری‌های زیادتان است، لزوماً اشتباه نمی‌کنید. همهٔ آن‌چه که به آن افتخار می‌کنید، حاصل اراده‌ای است که به واسطهٔ برایند ژن‌ها و محیط اطراف‌تان به شما رسیده است.
yasinds
ارزش‌ها، عادات رفتاری و اصولی به شما آموخته شده که می‌تواند در امور روزمرهٔ زندگی به شما کمک کند یا به آن آسیب بزند، و مجدداً تمام این‌ها خارج از اختیار شماست
yasinds
یا حداقل ما این گونه فکر می‌کنیم. یک ارزیابی کلی داشته باشید و از خودتان بپرسید: تاکنون چه‌قدر در زندگی‌تان موفق بوده‌اید؟ در یک محدوده از ۱۰+ (فوق‌ستاره) تا ۱۰- (بازندهٔ مطلق) به خودتان نمره بدهید. نمره‌تان را در حاشیهٔ همین صفحه یادداشت کنید.
yasinds
خوشبختی چیزی است که در اختیار شماست ولی موفقیت را باید به دست بیاورید،
yasinds
۷: لاتاری تخمدانی چرا موفقیت‌های‌تان را خودتان کسب نکرده‌اید؟
yasinds

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

قیمت:
۵۶,۰۰۰
تومان