بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب آوازهای روسی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب آوازهای روسی اثر سیداحمد مدقق

بریده‌هایی از کتاب آوازهای روسی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۹از ۱۳ رأی
۴٫۹
(۱۳)
ما برای بهتر یادگیری زبان، آوازهای روسی می‌خواندیم و رفیق یزدان رقص می‌کرد.
134774
زندگی شعر نیست که بخواهی خیال‌بافی کنی، زندگی بسیار واقعی است. امروز به تو می‌گویند اعدام می‌شوی، تو نمی‌خواهی باور کنی ولی طناب دار واقعی است! گلوله‌های تفنگ واقعی است. رخشانه تلخ خندید. صدایش خش داشت.
134774
تغییری که ما در پی آن هستیم قرن‌ها در تاریخ افغانستان ماندگار خواهد شد. چه پروا دارد برای این تغییر خونی هم ریخته شود؟ ولو خونی بی‌گناه.
134774
با خودش فکر کرد آیا مبارزه را انتخاب کرده بود تا ریشهٔ ظلم را بخشکاند یا سرگرمی دیگری نداشت؟
134774
بچهٔ خان ظلم نکند چه کند؟
134774
یچاشت ما را مهمان نمی‌کنی؟ عبدالرحیم ساعت جیبی‌اش را از زیر بغل بیرون کشید و مقابل صورتش بالا برد. گفت: یخوب وقت آمده‌ای؟ یاگر چند دقیقه پس‌وپیش می‌آمدم نان نمی‌دادی؟ عبدالرحیم از خنده تکان خورد. سرش را به چپ و راست چرخاند و پُرخنده جواب داد: یای روزگار غدار! این چه صحبت است؟ هروقت که می‌آمدی در خدمت بودم.
134774
می‌خواهم بمیرم/ قبل از این‌که مرگ به‌سراغم بیاید/ قبل از تولد آخرین شعرم... این همان شعری بود که بعد از خواندنش در کافه تریای دانشگاهِ کابل، فرزام آرام به او گفته بود: یبرای شعر انقلابی گفتن، زبانت زیادی نرم است. یانقلاب؟ به‌هرحال هر شعر یک عصیان است. هرچند عصیان شاعر علیه خودش. اما منظورت را از انقلاب نمی‌فهمم. این‌قدر به شعر مکانیکی نگاه نکن.
134774
این اولین اشتباهشان بود. گمان کرده بودند مشکل افغان‌ها را غیرافغان‌ها می‌توانند حل کنند.
masoumeh heidarpuor
کابل جایی است که با همهٔ بزرگی‌اش می‌تواند چنان تنگ شود که حتی یک شب برای یعقوب جایی پیدا نشود.
شیرین
من برایت از پل باغ عمومی مجله‌های چاپ ایران خریده‌ام و ترجمه‌ای تازه از رُمانی روسی. برای شما که کورس زبان روسی گذاشته‌اید باید وسوسه‌انگیز باشد. می‌گویی این هفته با خودت بیاور به جلسه. بعد از روزنامه‌خوانی کتاب را معرفی کن. شایق‌شان کن مطالعه کنند. تو هم حق داشتی فرزام. از خواندن روزنامه‌ها و اخبار جهان هیجان‌زده می‌شدی. دنیا مثل اسبی سرکش به تاخت سمت پیشرفت می‌رفت. اما افغانستان در دیکتاتوری منجمد مانده. در نظام فئودالیته راکد و پس‌مانده. مردم به راهی تازه، به ایدئولوژی تازه نیاز دارند. مردم هم حق داشتند. از فرمان‌های پی‌درپی وحشت‌زده شدند. تمامی عنعنات را زیر سؤال بردید. فرمان‌هایتان به‌نظر خودتان دلچسب می‌آمد.
z ghaiioomi

حجم

۲۰۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

حجم

۲۰۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان