بریده‌های کتاب اتاق زجر
کتاب اتاق زجر اثر امیر نصری

کتاب اتاق زجر

نویسنده:امیر نصری
انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:
۴.۳از ۴ رأی
۴٫۳
(۴)
«عکاسی بیش از تمامی هنرهای پیش از خود به ما درد داده است.»
AmirHossein
گوتفرید بوهم در کتاب پرتره و فرد از پیدایی پرتره‌های مستقل در عصر جدید و بازنمایی فردیت در آن‌ها سخن می‌گوید. از منظر وی، این پرتره‌ها به «دیگری» می‌نگرند و ارتباط میان پرتره و «دیگری» و تبادل نگاه در این پرتره‌هاست که موجب بازنمایی فردیت در آن‌ها شده است. پرتره موجب یادآوری چهرهٔ افراد و نمایندهٔ آن‌ها در سطحی بی‌جان است. پرتره جدا ساختن چهره از بدن و انتقال آن به سطحی نمادین است. در نهایت پرتره جانشین چهرهٔ غایب است.
AmirHossein
سلفی گرفتن نیز نوعی خواست اجتماعی است برای تکثیر چهره‌ای که اجتماع آن را در نظر دارد.
AmirHossein
افراد جامعه بیش از آن‌که از بابت چهرهٔ فردی و منحصربه‌فرد خودشان نگران باشند، در خصوص از دست دادن چهرهٔ اجتماعی خود نگرانی دارند. آن‌ها بدنی متعلق به طبیعت و چهره‌ای متعلق به اجتماع هستند.
AmirHossein
تاریخ تصاویر صرفاً تاریخی خطی نیست که از «قبل» به «بعد» و همین‌طور به جانب آینده ادامه یابد؛ در قلمروِ تصاویر شاهد تاریخ معکوسی هستیم که در آن «قبل» در پرتوِ «بعد» به بخشی از وجود بالقوهٔ خود فعلیت می‌بخشد.
AmirHossein
چهره از آن حیث غنی است که در ساحتِ اخلاق و مقدم بر من قرار دارد و از آن حیث «مسکین» است که در ساحت وجودی یا سیاسی قرار دارد و کاملاً «آسیب‌پذیر و در معرض ناملایمات و بی‌حفاظ و پناهگاه» است
mobina
«بهترین طریق مواجهه با دیگری این است که حتی متوجه رنگ چشم‌های او نشوید! وقتی رنگ چشم‌ها را مشاهده می‌کنیم برکنار از رابطهٔ اجتماعی با دیگری هستیم.»
mobina
نظام مد نیز به دنبال از میان بردن تکثر چهره‌هاست. تبلیغات لوازم‌آرایش و القای گونه‌های خاصی از «تزیین» چهره به گونه‌ای چهرهٔ جمعی اشاره دارند و کنار نهادن چهرهٔ فردی را تشویق می‌کنند.
☆Nostalgia☆
نمی‌توان چهره را ماحصل فردیت دانست، بلکه هر چهره‌ای مقید به فشارهای بیرونی و اجتماعی است. ایده‌آل‌هایی که این یا آن جامعه به نحوی ضمنی یا صریح برای زیبایی یا مقبولیت چهره تعریف کرده است منجر به پیدایی این چهرهٔ اجتماعی می‌شود.
AmirHossein
تصاویر قربانیانِ اسیدپاشی صرفاً یادآوریِ شخصی چهره‌ای متعلق به گذشته است که در «این‌جا و اکنون» نیست. حتی در لحظه‌ای که فرد قربانی عکس «قبلی» اش را در دست دارد، فقط به مسائلی نظیر «عاطفه» و «هویت» اشاره ندارد، بلکه زجری را آشکار می‌سازد که شخصی است و تداوم دارد.
AmirHossein

حجم

۷۰۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۵ صفحه

حجم

۷۰۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۵ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد