بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران | صفحه ۱۶ | طاقچه
کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر مرتضی مطهری

بریده‌هایی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران

نویسنده:مرتضی مطهری
انتشارات:انتشارات صدرا
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۳از ۱۰۵ رأی
۴٫۳
(۱۰۵)
از نظر آقای دکتر زرین‌کوب، اسلام به دنیایی پا گذاشت که در حال رکود و جمود بود.
takhtary
آنچه قطعی و مسلّم است این است که پس از ظهور اسلام و تشکیل حکومت اسلامی و گرد آمدن ملل گوناگون در زیر یک پرچم به نام پرچم اسلام تمدنی عظیم و شکوهمند و بسیار کم‌نظیر به وجود آمد که جامعه‌شناسی و تاریخ، آن را به نام «تمدن اسلامی» می‌شناسد.
takhtary
در اوان تولد حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله گروهی ایرانی در یمن، عدن، حضرموت و ساحل دریای سرخ زندگی می‌کردند و حکومت یمن را نیز در دست داشتند.
takhtary
پس معلوم شد صرف اینکه یک چیزی از میان یک مردمی برخاسته باشد، ملاک خودی بودن آن نمی‌شود و صرف اینکه چیزی از خارج مرزها آمده باشد، ملاک اجنبی‌بودن و بیگانه‌بودن آن نمی‌شود.
takhtary
پس آنچه به نام ملت فعلاً وجود دارد این است که ما فعلاً مردمی هستیم که در یک سرزمین و در زیر یک پرچم و با یک رژیم حکومتی و با قوانین خاصی زندگی می‌کنیم، اما اینکه نیاکان و اجداد ما هم حتماً ایرانی بوده‌اند یا یونانی یا عرب یا مغول یا چیز دیگر، نمی‌دانیم.
takhtary
امروز کلمه «ملت» به یک واحد اجتماعی گفته می‌شود که دارای سابقه تاریخی واحد و قانون و حکومت واحد و احیاناً آمال و آرمانهای مشترک و واحد می‌باشند.
takhtary
پس عامل مشترک در همه دردها و آرمانهای ملی که موجد ملتهای جهان شده همین احساس و اراده نفی ظلم و طلب عدالت است.
takhtary
در آلمان، فلاسفه سیاسی و نویسندگان آنچنان شایق و شیفته افکار آزادیخواهانه شدند که خود را به طور دربست وقف نشر و تبلیغ آن کردند. فیخته فیلسوف آلمانی از پیشروان این شوق و انتشار بود.
takhtary
اسلام جهان‌بینی ایرانی را دگرگون ساخت، خرافات ثنوی را با همه بدبینی‌های ناشی از آن از دماغ ایرانی بیرون ریخت، ثنویتی که «از خصوصیات تفکر ایرانی» شناخته می‌شد، ثنویتی که چند هزار سال سابقه داشت، ثنویتی که زردشت با آن مبارزه کرد و شکست خورد و آیین خود او بدان آلوده گشت، آری اسلام چنین ثنویتی را از دماغ ایرانی خارج ساخت
محمد نیک

حجم

۵۹۶٫۸ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۸۳ صفحه

حجم

۵۹۶٫۸ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۸۳ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
...
۱۵
۱۶
صفحه بعد