بریده‌های کتاب پیامبران جدید سرمایه
کتاب پیامبران جدید سرمایه اثر نیکول اشاف

کتاب پیامبران جدید سرمایه

نویسنده:نیکول اشاف
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۲از ۱۱ رأیخواندن نظرات
برای فهمیدنِ امکان‌هایی که پیش روی هر فرد وجود دارد، باید از قصهٔ شخصی و محیطِ پیرامونش فراتر رویم و او را در خلال ساختارهای اقتصادی و سیاسی جامعه‌ای در نظر بگیریم که در آن زندگی می‌کند. تنها کسی می‌تواند «فرصت‌های زندگی خود را دریابد که از فرصت‌های همهٔ افراد در شرایطِ خاص خودشان آگاه شود».
maryhzd
محققان بسیاری نئولیبرالیسم را همچون پروژه‌ای طبقاتی تعریف می‌کنند که طراحی شده است تا قدرت طبقاتی و ثروت نخبگان جامعهٔ آمریکا را در پی آشفتگی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دههٔ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بازسازی کند. تجدید ساختار نئولیبرالی مستلزم دو بُعد است: یک بعد سیاسی-اقتصادی در سازمان‌دهی دوبارهٔ قوانین و روش‌ها و یک بعد ایدئولوژیک که در آن مسائل اجتماعی تبدیل به مشکلات فردی می‌شود. منبع توجه در نئولیبرالیسم «خود» است. همهٔ ما بازیگران خودمختار و مستقلی هستیم که در بازار با همدیگر روبه‌رو می‌شویم، تقدیر خود را رقم می‌زنیم و به همین منوال جامعه را می‌سازیم. قدرتِ نیروهایی ساختاری مثلِ سرمایه‌داری برای ایجاد نابرابری و محدودکردن انتخاب‌های زندگی کم‌اهمیت جلوه داده شده یا نادیده گرفته می‌شود، به‌ویژه در میان نسل جوان.
maryhzd
ایجاد فضایی برای کالازدایی ریشه‌ای از زندگی‌مان مقتضیِ آن است که منافعِ اجتماعی‌ای مانند آموزش عالی رایگان، پرداخت‌های دولتی برای نظام سلامت جهانی، و حداقل درآمد پایه برای همهٔ افراد فارغ از سطح درآمدشان مهیا باشد. اهداف عاجلِ پروژه‌ها و ایده‌هایی که اصول دموکراتیزاسیون و کالازدایی را می‌پذیرند ممکن است متفاوت از همدیگر باشد، اما هدف بلندمدت همیشه بهبودبخشیدن به زندگی روزمرهٔ مردم بوده است. برای دستیابی به این اهداف، گروه‌ها و پروژه‌ها باید بر اصل نهایی تأکید داشته باشند: بازتوزیع.
maryhzd
ثروتمندان برای خود وجه تمایز قائل می‌شوند و با استفاده از قدرتشان در بازتولید خودشان، از طریق سرمایه‌گذاری‌های کلان بر روی فرزندانشان از دوران جنینی، از ثروتشان محافظت می‌کنند. آن‌ها از روابط اجتماعی و ثروتشان برای مقاصد مختلفی چون نوشتن و تصویب لوایح، مهیاکردن فرصت‌های جدید، هدایت تالارهای قدرت و مهیاکردن آموزش مبتنی بر نخبه‌گرایی و شبکهٔ امنیت قوی برای کودکانشان استفاده می‌کنند. اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و قصه‌های مسیری که از فقر به‌سوی ثروت می‌رود هرگز حقیقت را عوض نمی‌کند. تحصیل در دانشگاه‌های ایالتی و عضوشدن در لینکدین و انتظارکشیدن برای کارفرمایی بالقوه معادلِ رفتن به دانشگاه هاروارد و مدیر اجراییِ شرکت پدر شدن نیست
maryhzd
وجودِ داشتنِ فقط ۵ درصد از جمعیت جهان، ۲۵ درصد زغال سنگ، ۲۶ درصد نفت و ۲۷ درصد گاز طبیعیِ جهان را ایالات متحده مصرف می‌کند.
Ali Kheyri
دومین اصلی که پروژهٔ رادیکال و ضدسرمایه‌دارانه به اشتراک می‌گذارد کالازدایی است. تبدیل جنبه‌های هرچه بیشتر زندگی انسان‌ها به کالا، به‌موازاتِ تغییر شکل انتظارات، ارزش‌ها و هنجارهای ما برای هم‌تراز شدن با نیازهای کسب‌وکار، از خصیصه‌های تاریخ سرمایه‌داری است. جزء اساسی هر دیدگاه انتقالی جنگیدن برای بازپس‌گیری زندگی‌هایمان از بازارهای سرمایه‌داری است: اعلام اینکه سلامتی ما، اشتیاقمان به یادگیری، و داشتن سقفی بالای سرمان نباید وابسته به توانایی پرداخت ما باشد. این چیزها باید جزء حق‌ها باشد، نه کالاها.
maryhzd
دومین و چه‌بسا بزرگ‌ترین مشکل بنیادها (و بسیاری از ان.جی.اوها) این است که عمیقاً غیردموکراتیک هستند. آن‌ها می‌توانند از پولشان برای تأمین مالی هر چیزی که اراده می‌کنند استفاده نمایند. جیب‌های پرپولشان به آن‌ها امکان دسترسی بی‌قیدوشرط به تالارهای قدرت را می‌دهد و آن‌ها در قبال عواقب منفی‌ای که در نتیجهٔ برنامه‌هایشان اتفاق می‌افتد هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرند.
maryhzd
بنیاد برای شرکت‌های دارویی ایجاد تقاضا می‌کند و به شرکت‌ها انگیزهٔ عرضهٔ واکسن می‌دهد. در این پروسه، مراقبت‌های بهداشتی تبدیل به کالا می‌شود، با این امید که در طولانی‌مدت بنیاد مجبور نخواهد بود که تقاضا را سرپا نگه دارد و مردم خودشان خواهند توانست که واکسن خریداری کنند. مشکل به‌منزلهٔ فقدان کالایی‌سازی تعریف می‌شود و راه‌حل آن ایجاد بازار سرمایه‌داری برای مراقبت‌های بهداشتی است. اما آیا مراقبت‌های بهداشتی باید تبدیل به کالا شود تا مردم بتوانند آن را در بازارها خرید و فروش کنند؟
maryhzd
کالایی‌سازی هر چیز بدان معنی است که آن چیز دیگر یک حق نیست، حتی به‌صورت بالقوه. به‌علاوه، کالایی‌سازی بدین معنی است که ارزش کالا دیگر بر اساس قابلیت تبدیل آن به سود سنجیده می‌شود و دسترسی مردم به آن کالا وابسته به قدرت پرداختشان است.
maryhzd
راهی که به ما گفته‌اند بپیماییم تا رؤیاهایمان را بشناسیم همواره وفق‌دادن خودمان با جهانِ درحال‌تغییر بوده است، نه تغییر جهانی که در آن زندگی می‌کنیم. ما از سیستم، از آپاراتوسِ جمعیِ مردم و نهادهای قدرتمند چیزهای کمی مطالبه می‌کنیم یا اصلاً چیزی نمی‌خواهیم. مطالبات ما فقط از خودمان است. ما سوژه‌های کامل، سیاست‌زده و خوشبختِ نئولیبرال هستیم.
maryhzd

حجم

۱۸۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱۸۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۵۱,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد