بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب آشنایی با ویتامین‌ها | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب آشنایی با ویتامین‌ها اثر خشایار فخریان

بریده‌هایی از کتاب آشنایی با ویتامین‌ها

امتیاز:
۴.۰از ۱ رأی
۴٫۰
(۱)
رنگ‌پریدگی، جراحت دهان، بی‌اشتهایی، نفس‌تنگی، کاهش وزن و طولانی شدن زمان انعقاد از نشانه‌ها هستند. به تدریج تخریب اعصاب محیطی، عدم استحکام و افسردگی به وجود می‌آید.
هدی✌
مقدار ویتامین B۱۲ در بدن یک شخص بالغ و سالم ۳ تا ۵ میلی‌گرم است که نصف این مقدار در کبد ذخیره شده است.
هدی✌
برخلاف سایر ویتامین‌های گروه B در کبد ذخیره می‌شود. بزرگسالان حتی اگر کاملاً هم از خوردن غذاهای حیوانی امتناع کنند ۲ تا ۳۰ سال ذخیرهٔ ویتامین B۱۲ خواهند داشت.
هدی✌
ویتامین B۱۲ به چند جهت منحصر به فرد است. این ویتامین پیچیده‌ترین ساختمان شیمیایی را نسبت به سایر ویتامین‌ها دارد، ماده‌ای است بلوری و قرمز رنگ که در ساختمان آن کبالت و عامل سیانور نیز دیده می‌شود و به همین دلیل آن را سیانوکوبال آمین گویند و مصرف بیش از حد آن نیز به دلیل همین ساختمان خاص خطرناک است و ممکن است ایجاد نوعی از سرطان کبد بکند.
هدی✌
امروز عامل خارجی کاملاً شناخته‌شده و تحت عنوان ویتامین B۱۲ نامیده می‌شود و فاکتور داخلی نیز آپوریترین می‌باشد. ذخیرهٔ این ویتامین در کبد مدت‌های طولانی نیاز بدن را مرتفع می‌کند.
هدی✌
در زمان پخت تخم مرغ، آویدین از بین می‌رود یا تغییر شکل می‌دهد، طوری که دیگر قابلیت ترکیب با بیوتین را از دست می‌دهد. کمبود آن در حیوان و انسان ایجاد اختلالات پوستی می‌کند و در انسان موجب شورهٔ سر و ریزش مو می‌شود.
هدی✌
در سفیدهٔ تخم مرغ ماده‌ای به نام آویدین موجود است که جذب این ویتامین را از مخاط روده‌ای مختل می‌کند و موجب بروز عوارض ناشی از آن می‌شود، دلیل این سوء جذب ترکیب شدن آویدین با بیوتین و پایداری جسم حاصل در برابر آنزیم‌های روده‌ای است.
هدی✌
از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، افسردگی و ریزش مو.
هدی✌
بیوتین توسط باکتری‌های روده ساخته می‌شود،
هدی✌
سی تا چهل درصد زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند دچار کمبود این ویتامین می‌شوند که علامت آن افسردگی است. دیالیز کلیوی نیز دفع ویتامین را افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی استفاده از مکمل ویتامین B۶ ضروری است.
هدی✌

حجم

۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

حجم

۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان