بریده‌های کتاب مطهری و مسئله‌ی زن
عجب این است هنگامی که از اختلافات فطری و طبیعی زن و مرد سخن می‌رود، گروهی آن را به عنوان نقص زن و کمال مرد و بالاخره چیزی که موجب یک سلسله برخورداری‌ها برای مرد و یک سلسله محرومیت‌ها برای زن است،‌ تلقی می‌کنند؛ غافل از اینکه نقص و کمال مطرح نیست؛ دستگاه آفرینش نخواسته یکی را کامل و دیگری را ناقص، یکی را برخوردار و دیگری را محروم و مغبون بیافریند. این گروه پس از این تلقی منطقی و حکیمانه! می‌گویند بسیار خوب، حالا که در طبیعت چنین ظلمی بر زن شده و ضعیف و ناقص آفریده شده،‌ آیا ما هم باید مزید بر علت شویم و ظلمی بر ظلم بیفزاییم؟ آیا اگر وضع طبیعی زن را به فراموشی بسپاریم، انسانی‌تر عمل نکرده‌ایم؟
معصومه
زنان باید به بسط مواهب طبیعی خود در جهت و مسیر سرشت خاص خویش بدون تقلید کورکورانه از مردان بکوشند. وظیفه ایشان در راه تکامل بشریت خیلی بزرگ‌تر از مردهاست و نبایستی آن را سرسری گیرند و رها کنند ... نبایستی برای دختران جوان نیز همان طرز فکر و همان نوع زندگی و تشکیلات فکری و همان هدف ایده‌آلی را که برای پسران جوان در نظر می‌گیریم، معمول داریم. متخصصین تعلیم و تربیت باید اختلافات عضوی و روانی جنس مرد و زن و وظایف طبیعی ایشان را در نظر داشته باشند و توجه به این نکته اساسی در بنای آینده تمدن ما حائز کمال اهمیت است
معصومه
وضعیت زنان در غرب حاکی از آن است که برای دوره‌ای طولانی تحقیر، مذمت و سرزنش زن از سوی اندیشمندان و متفکران غربی بر فضای جامعه حاکم بوده است. حال در دوره‌ای که قرار است زن از تحقیر و فرودستی خارج شده، به جایگاه واقعی خویش برسد، ظلم جدید و شدیدتری بر زن وارد می‌شود، ظلم ِ انکارِ زن بودن زن.
معصومه
به عقیده ما اساس و ماهیت زندگی خانوادگی شرکت و مالکیت نیست، وحدت است.
معصومه
اگر فردی در همه عمر مجرد زیست کند ولی غرق در تمتعات جنسی باشد، این فرد ناقص است، جای خالی در روح او نسبت به همسر قانونی و فرزندان و بالاخره تشکیل عائله وجود دارد. علاقه زوجیت اگر فرضا به حد علاقه به فرزند نیست، چیزی هم کمتر نیست. حقیقت ازدواج پیمان دو روح است، نه شرکت و همکاری برای تعلقات جنسی. سرمایه ازدواج میل به وحدت است که برای همیشه باقی است، نه ذخیره‌ای که در بیضه و تخمدان جمع می‌شود، نه شور جنسی (آثار، ۱۴۸/۵-۱۴۹).
سعید
معنای عدالت عبارت است از «اعطاء کل ذی حق حقه». عدالت زمانی محقق می‌شود که به هر صاحب حقی حقش داده شود.
معصومه
ماهیت زندگی خانوادگی به عقیده اروپائیان، شرکت سرمایه‌های انسانی است به شکلی که هر دو نفر به یکدیگر تعلق دارند؛ یک مالکیت دو طرفی است، زن از آنِ مرد است و مرد از آنِ زن، با سایر شرکت‌ها فرقی نمی‌کند جز از جنبه سرمایه. به همین دلیل چندهمسری ممنوع است، طلاق یک‌طرفی نمی‌تواند باشد، نفقه همچنین، مهر موضوع ندارد، عده اگر لازم است برای هر دو طرف لازم است، هیچ‌کدام حق حکومت بر دیگری ندارد و این شرکت مانند هر شرکت دیگر باید بر اساس عدالت باشد.
معصومه
اگر قرار باشد زنان به‌صرف انسان بودن موظف به وظایف مردان باشند و تفاوت‌هایی همچون قدرت بدنی بیشتر مردان و نیازهای جسمی و روحی زنان نادیده انگاشته شود، عملاً حقوق زنان ضایع و تکالیف مردان مرتفع خواهد گردید. به نظر نمی‌رسد که این تفسیر دقیقی از معنای عدالت باشد.
معصومه
اسلام اصل مساوات انسان‌ها را درباره زن و مرد نیز رعایت کرده است. اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست، با تشابه حقوق آنها مخالف است
معصومه
ویل دورانت معتقد است که یهوه در آخرین بند فرمان‌های ده‌گانه‌اش که بر حضرت موسی (ع) فرستاد، زنان را در ردیف چهارپایان و اموال غیرمنقول ذکر کرد.
معصومه

حجم

۱۰۸٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۳ صفحه

حجم

۱۰۸٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۳ صفحه

قیمت:
۹,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۴صفحه بعد