بریده‌های کتاب فی ظلال القرآن
کتاب فی ظلال القرآن اثر سید‌علی خامنه‌ای

کتاب فی ظلال القرآن

بیماری، بیماری می‌آفریند و کج‌روی از کم آغاز میگردد و هرچه پیش میرود، زاویهٔ انحراف، وسیع‌تر و وسیع‌تر میگردد. و این سنّت لایتغیّر خدا است در همه‌جا، در هرچیز و هر وضع و در همهٔ ادراکات و روشها.
📖
اسرائیلی بالاخره اسرائیلی است!! همان است که هست، همان تیرگی حس، همان مادّی‌اندیشی و همان بی‌خبری از جهان برتر از حس...
📖
تقوا ادراکی در ضمیر و حالتی در وجدان است که از آن، حرکات و اعمال خاصّی ناشی میگردد و درنتیجه، شعور باطنی انسان با رفتار ظاهری‌اش هماهنگ میشود و آدمی هم در خلوت دل و هم در صحنهٔ عمل به خدا میرسد.
📖
بدون وجود ممنوع و حرام، اراده رشد نمیکند و انسان دارای اراده، از حیوان مجبور بی‌اختیار، متمایز نمیگردد و صبر آدمی در وفای به عهد و پایبندی به شرط، آزموده نمیشود. اراده نقطهٔ تمایز است، آنها که بِلااراده در لذّتها غوطه میخورند از دنیای بهائم‌اند گرچه به شکل آدمی‌زاده.
📖
اینجا نیز دو راهی دیگری است: یکی راه آزادی مطلق از هر نوع بردگی و عبودیّتی، و دیگری راه بردگی مطلق در برابر بندگان و بردگان. این اصل، اِعلان آزادی کامل انسان است: آزادی از قیدوبند اوهام، آزادی از بندگی نظامهای تحمیلی و آزادی از عبودیّت هر وضع نامتناسب با ساختمان انسان.
📖
چه بینوا و سیه‌روز است آن‌کس که فرمانروای آسمان و زمین او را به مسخره گیرد...
📖
ایمان به غیب نقطه‌ای است که انسان را از حیوانات جدا میکند و از دنیای بهائم، فراتر میبرد. ولی مادّی‌مسلکان این روزگار _ همچون مادّی‌مسلکان هر زمان _ میخواهند انسان را عقبگرد دهند، عقبگرد به جهان حیوانیّت که نامحسوس را در آن راه نیست!
📖
آن‌کس که در سایهٔ قرآن زندگی میکند می‌یابد که هریک از سوره‌های قرآن، دارای شخصیّت ممتاز و مستقلّی است، دارای روحی است که قوام سراسر سوره به آن است، درست همچون روح یک موجود زنده. دارای یک موضوع اصلی است یا چند موضوع اصلی که بر گرد یک محور دور میزند. هر سوره دارای جوّ مخصوصی است که بر همهٔ موضوعات آن سایه افکنده و سیاق کلام را در سوره آن‌چنان آورده که همهٔ این موضوعات را از چند جهت شامل میگردد و به آنها یکنواختی میدهد. همچنین هر سوره دارای آهنگ و موسیقی خاصّی است که فقط در صورتی که مناسبت کلام تغییر یابد، عوض میشود.
📖
کسانی که شنیع‌ترین فسادها را در زمین برپا میکنند و آنگاه خود را اصلاحگر مینامند، در هر زمان بسیارند. علّت این ادّعا آن است که معیارهاشان غلط و نارسا است. هرگاه میزان اخلاص و بی‌غرضی در کسی مختل گردد، همهٔ موازین و معیارهایش مختل و نارسا میشود.
📖
تسلیم موهومات و خرافات شدن بسی خطرناک و زیان‌بخش است، ولی خطرناک‌تر و زیان‌بخش‌تر آن است که هر مجهولی را به این دلیل که مجهول است و هر پوشیده و پنهانی را به این دلیل که نمیتوانیم بر آن احاطه بیابیم، انکار کنیم.
📖

حجم

۴۴۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۰۹ صفحه

حجم

۴۴۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۰۹ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
۱۰,۲۰۰
۴۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۴صفحه بعد