بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نیچه و پست مدرنیسم | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب نیچه و پست مدرنیسم اثر دیو رابینسون

بریده‌هایی از کتاب نیچه و پست مدرنیسم

انتشارات:مهرگان خرد
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۴از ۱۲ رأی
۴٫۴
(۱۲)
زبان یک اختراع بشری و بنابراین غیرمنطقی بودن آن مسجّل است.
علی۱۳۵۷
نیچه بر این باور بود که انسان مدرن سرشت «آپولونی» اش را بر خصیصه‌ی «دیونوسیوسی» برتری داده است. هردوی این‌ها ابعاد ضروری روان آدمی هستند اما همواره این ذهنیت منضبط آپولونی بوده که دست بالا را داشته است. «دیونوسیوسی» بودن برای نیچه یعنی نیرومند و بی‌باک بودن، مشقت‌ها و رنج‌های بی‌اندازه‌ای را که زندگی می‌تواند دربرداشته باشد پذیرفتن و بااین‌حال، یک «آری» محکم، سرخوشانه و دیوانه‌وار به زندگی گفتن.
Ahmad
نیچه در سال ۱۸۸۲ کتاب چنین گفت زرتشت را نوشت که دربردارنده‌ی دو ایده‌ی اساسی است که وی را به شهرت رسانید: «ابرانسان» و «بازگشت جاودان» . نیچه در واپسین سال‌های زندگی‌اش بسیار گوشه‌گیر و ناخوش‌احوال اما به طرز حیرت‌آوری پرکار بود و کتاب‌هایی چون فراسوی نیک و بد (۱۸۸۷) ، تبارشناسی اخلاق (۱۸۸۷) ، دجال (۱۸۸۸) و اراده‌ معطوف به قدرت (که پس از مرگش در سال ۱۹۱۰ منتشر شد) ، حاصل این دوران هستند. این‌ کتاب‌ها سرشار از گزین‌گویه‌های شاعرانه‌ی شگفت و عبارات‌ کنایه‌آمیز است که به زبانی بیان‌شده که به نظر نه ادبی است و نه مجازی، بلکه چیزی است در میانه‌ی این دو و سبب حیرت و تحسین خواننده شده است. فلسفه‌ی نیچه تا حدودی به دلیل این تکلفات سبک شناسانه، توسط هم‌عصران وی نادیده گرفته شد، درنتیجه آثار متأخر وی تلخ و جزمی است. بااین‌همه نیچه همیشه مطمئن بود روزی فرا خواهد رسید که آثارش درک شود. من بر آنم نه برای امروز یا فردا که برای اعصار حقیقت را بگویم. (۲)
Ahmad
کتابی که پیش رو دارید از مجموعه‌ی مواجهات پست‌مدرن (Postmodern Encounters) به قلم روان و شیوای دیو رابینسون است که به شرح آرای مهم ویلهلم فریدریش نیچه در بافتاری پست‌مدرن می‌پردازد. رابینسون در این اثر موجز که بیشتر به مقاله‌ای طولانی شباهت دارد تا کتاب، نیچه را نخستین کسی می‌داند که پی به معنای واقعی مدرنیته برد. عمق تأملات و باریک‌بینی‌های وی چنان است که نویسنده کتاب، نیچه را پیامبر عصر خود لقب می‌دهد. کتاب پس از شرح مختصری از زندگی نیچه، به بیان دیدگاه‌های او در زمینه‌ی موضوعات گوناگون به‌خصوص مباحث زبان‌شناختی وی می‌پردازد و تلاش می‌کند از این راه نقبی به مکتب پست‌مدرن و ارتباط آرای چهره‌های برجسته‌ای چون لیوتار، بودریار و فوکو با نظریات نیچه بزند.
Ahmad
نیچه را می‌توان پیچیده‌ترین، پرشورترین، جذاب‌ترین و شاعرترین فیلسوفی دانست که تاریخ اندیشه به خود دیده است، کسی که دیدگاه‌هایش را به شاعرانه‌ترین زبان بیان می‌کرد و کتاب‌هایش سرشار از گزین‌گویه‌های استعاری و نازک‌اندیشانه بود. آراء و نظریات نیچه بسان زندگی و شخصیتش عجیب و شگفت است؛ آنجا که ابرانسان را می‌ستاید، بر ضعیفان می‌تازد، اخلاقیات مسیحی را بی‌اعتبار می‌خواند و روشنگری را پروژه‌ای شکست‌خورده قلمداد می‌کند. زندگی نیچه نیز سرشار از غرایب و فرازوفرودهای جالب توجه بود؛ تولدش در خانواده‌ای که نسل‌ها در خدمت کلیسا و دین بود، تحصیلاتش در زمینه‌ی الهیات و رویگردانی‌اش از مذهب، آشنایی با واگنر و تأثیر عمیقی که از وی گرفت، ماجرای عشقی ناکام و نهایتاً جنونش، همگی از نیچه شخصیتی جذاب و درخور تأمل ساخته، به‌گونه‌ای که به یکی از پرخواننده‌ترین فیلسوفان جهان تبدیل شده است.
Ahmad
زبان نظامی از نشانه‌ها است و از رهگذر تفاوت معنا تولید می‌کند. ما می‌دانیم که نشانه‌ی «سگ» معنایی مشابه «رگ» ندارد، نه به این دلیل که هر دو واژه به شکل اسرارآمیزی با جهان مرتبط شده‌اند، بلکه صرفاً به این خاطر که متفاوت به نظر می‌رسند و متفاوت شنیده می‌شوند؛ بنابراین نشانه‌ها «دلبخواهی» اند و معنای آن‌ها توسط نظامی که قراردادی و مورد قبول همه کاربران آن است منتقل می‌شود. اگر بناست زبان برای برقراری ارتباط استفاده شود می‌باید نظامی نسبتاً ثابت باشد؛ اما اگر حق با سوسور باشد، پس زبان باید نظامی خودبسنده باشد و این بدان معناست که نمی‌تواند چیزی درباره‌ی جهان خارج از خود به ما بگوید و ما تنها می‌توانیم صاحب اندیشه‌هایی باشیم که «زندانی» زبان‌اند.
علی۱۳۵۷
تنها چیز قطعی درباره‌ی پست‌مدرنیسم شکاکیت عمیق آن است که ریشه در سوءظنش نسبت به زبان و معنا دارد.
علی۱۳۵۷
علم هرگز نمی‌تواند منبع ارزش‌هایی باشد که انسان‌ها را قادر به زندگی کند. اعتقاد به عقل و منطق، علم و «قوانین» آن، «حقیقت» و «معرفت» همگی بی‌پایه و اساس هستند. حتی نیچه وجود سوژه‌ای آگاه را که بتواند به زبانی با معانی ثابت فکر کند به چالش کشید. تنها حقیقت معتبر «اراده‌ی معطوف به قدرت» است که بی‌چون‌وچرا و ابدی است.
علی۱۳۵۷
نیچه همیشه مطمئن بود روزی فرا خواهد رسید که آثارش درک شود. من بر آنم نه برای امروز یا فردا که برای اعصار حقیقت را بگویم. (۲)
Ahmad

حجم

۹۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۹۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۲۲,۵۰۰
تومان
صفحه قبل۱
۲
صفحه بعد