بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نیچه و پست مدرنیسم | طاقچه
کتاب نیچه و پست مدرنیسم اثر دیو رابینسون

بریده‌هایی از کتاب نیچه و پست مدرنیسم

انتشارات:مهرگان خرد
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۴از ۱۲ رأی
۴٫۴
(۱۲)
من مسیحیت را نفرینی عظیم می‌خوانم، بزرگ‌ترین و ریشه‌ای‌ترین انحراف، غریزه‌ای سرشار از انتقام‌جویی که برایش هیچ وسیله‌ای آن‌چنان‌که باید کینه‌توزانه، مخفیانه‌، مرموزانه و کوته‌نظرانه‌ نیست، مسیحیت به باور من لکه‌ی ننگی ابد‌ی برای نوع بشر است. (۴)
پروا
مسیحیت به باور من لکه‌ی ننگی ابد‌ی برای نوع بشر است.
plato
انسان‌ها صرفاً حقایقی را برای خودشان خلق می‌کنند که برایشان سودمند باشد و به آن‌ها در بقایشان به‌مثابه یک‌گونه کمک کند.
plato
گرچه ما تاکنون معلولی را تجربه نکرده‌ایم که مقدم بر علت خود باشد اما هیچ تضمینی برای ناممکن بودن این امر وجود ندارد.
plato
«هیچ‌چیزی از هیچ، پدید نمی‌آید»
plato
نسل بعدی آتنی‌ها انسان‌هایی‌ فرومایه بودند چون به چیزهایی نظیر اخلاقیات مطلق، جاودانگی روح، واقعیت‌های استعلایی و قدرت عقل انسان باور داشتند.
plato
تمدن در برهوت بی‌اعتقادی رها و نابود خواهد شد.
plato
زندگی نیچه به طرز چشم‌گیری پس از مطالعه‌ی نسخه‌ای از کتاب جهان همچون اراده و تصوّر شوپنهاور (۱۸۱۸) متحول شد، کتابی که بر الحاد وی صحه می‌گذاشت و او را قادر می‌ساخت تا افکارش را به‌مثابه نوعی جهان‌بینیِ منسجم، نظام‌مند سازد.
plato
نیچه فیلسوف مهمی است زیرا نخستین کسی بود که پی‌برد «مدرن» بودن برای اروپایی‌ها چه معنایی دارد. او می‌دید که دو هزار سال ایمان به ارزش‌های مسیحی در شرف پایان است و این بدان معنا بود که زندگی بشر دیگر از هرگونه هدف و معنایی تهی شده است. دردناک‌تر این‌که نیچه معتقد بود تقریباً تمام باور‌ها و ارزش‌های بنیادین اندیشه‌ی غربی صرفاً چیزی جز «متافیزیکِ» بی‌پایه و اساس نیست و باید صادقانه با این واقعیت ویرانگر روبرو شد. وی در نهایت نیاز به «انسانی جدید» را مطرح ساخت که این شرایط جدید و اهمیت آن را درک کند. نیچه همه‌ی این ایده‌های ناراحت‌کننده را به شیوه‌‌ای فوق‌العاده بیان کرد: سرانجام افق بار دیگر بر روی ما گشوده خواهد شد، حتی اگر کورسویی بیش نباشد، سرانجام کشتی‌هایمان بادبان خواهند برافراشت... دریا، دریای ما دوباره پدیدار می‌شود، شاید هرگز چنین دریای بی‌کرانی وجود نداشته است. (۱) نیچه می‌دانست که پیامبر است. تصاویر به‌جامانده از وی معمولاً مردی را با سبیل‌های پرپشت مضحک و چشمان خیره‌ی وحشی نشان می‌دهد. او همواره باور داشت که برای مخاطبان قدرشناس‌تر آینده می‌نویسد و خود را «فیلسوف نسل‌های بعد» توصیف می‌کرد؛ بنابراین، شاید امروز که صدسال از مرگ نیچه می‌گذرد ما همان مخاطبان باشیم و او نخستین پست‌مدرن بزرگ.
Ahmad
به باور نیچه دستیابی به اندیشه‌های عینی برای نوع بشر غیرممکن است یعنی مردم همواره به‌واسطه‌ی عواطف و امیال خود که اغلب نسبت به آن ناآگاه‌اند انگیخته می‌شوند. منطق صرفاً انعکاسی از چگونگی عملکرد ذهن ماست و ربطی به معرفت عینی یا حقیقت ندارد.
The Stranger

حجم

۹۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۹۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۲۲,۵۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد