بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب چهار میثاق | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب چهار میثاق اثر دون میگوئل روئیز

بریده‌هایی از کتاب چهار میثاق

۴٫۳
(۴۰)
ما همواره فرصت داریم که صادقانه سئوال کنیم و توضیح بخواهیم، اما این کار را نمی‌کنیم. چون می‌ترسیم چیزها را آنطور که واقعاً هستند ببینیم.
غزل
۴) همیشه بیشترین تلاش‌تان را بکنید. تا جایی که می‌توانید از میثاق‌های جدید پیروی کنید. از خودِ مسیر لذت ببرید و صرفاً به دنبال نتیجه نباشید. تغییر و تحول صرفاً زمانی صورت می‌گیرد که اقدامات شما به تدریج تبدیل به عادت شوند، و عادات باعث تغییر ذات درونی‌تان می‌شوند.
Raana
مردم را در ذهن خودتان خلق نکنید. از این نترسید که آنها را به صورت کامل بشناسید و همینطور که هستند قبول‌شان کنید. تلاش نکنید کسی را عوض کنید، بخصوص کسانی را که دوست‌شان دارید. اگر بخواهید کسانی را که دوست‌شان دارید عوض کنید، پس آنها را با تمام وجود دوست ندارید؛ بلکه کسی را دوست دارید که در ذهن‌تان ساخته‌اید و اکنون می‌خواهید طرف مقابل‌تان را به آن شکل و قالب دربیاورید. کسی را پیدا کنید که لازم نباشد تغییرش دهید
Raana
ما متوجه نیستیم که چطور از کلام علیه خودمان استفاده می‌کنیم. به خودمان در آینه نگاه می‌کنیم و از ظاهرمان با صدای بلند انتقاد می‌کنیم یا به خودمان می‌گوییم که نمی‌توانیم موفق شویم. اگر شما این میثاق را توسط کلام‌تان بپذیرید، در این‌صورت نگرش‌تان نسبت به خودتان و تمام کسانی که اطراف‌تان هستند، بخصوص کسانی که دوست‌شان دارید، تغییر خواهد یافت
Raana
کسانی که بیشتر از همه ما را دوست دارند بیشتر احتمال دارد نظرات منفی در مورد ما مطرح کنند، بخصوص اگر در وضعیت روحی خوبی نباشند. و کلام آنها خیلی بیشتر از چیزی که قصد و هدف‌شان بوده روی ما تاثیر می‌گذارد. کسانی که ما را دوست دارند نمی‌دانند که چه می‌کنند، اما کلامی که بر زبان جاری می‌کنند همانند یک طلسم عمل می‌کند.
Raana
۳) تصورات باطل نکنید. در زمان ارتباط با دیگران، از سوال کردن بابت فهمیدن دقیق آنچه که نمی‌دانید، نهراسید. شفافیت، فضای دروغِ حدس و گمانه‌زنی را پاک خواهد کرد. ۴) همیشه بیشترین تلاش‌تان را بکنید. تا جایی که می‌توانید از میثاق‌های جدید پیروی کنید. از خودِ مسیر لذت ببرید و صرفاً به دنبال نتیجه نباشید. تغییر و تحول صرفاً زمانی صورت می‌گیرد که اقدامات شما به تدریج تبدیل به عادت شوند، و عادات باعث تغییر ذات درونی‌تان می‌شوند. مهمترین چیز، عمل است. و با هر گام جدید، مسیر رسیدن به آزادی و سعادتمندی، آسان‌تر خواهد شد.
starlet
و در اینجا، چهار میثاق «دون میگوئل روئیز»، به عنوان موهبتی ارزشمند، به صورت خلاصه مطرح می‌شوند: ۱) با کلام خود گناه نکنید. قدرت کلام را به یاد داشته باشید. از کلام‌تان علیه خودتان استفاده نکنید. این یعنی از گفتار نیک، حقیقت و عشق استفاده کنید، و نه از دروغ، شایعه و غیبت. هر چقدر بیشتر به خودتان عشق بورزید، کلام‌تان بی‌عیب‌ونقص‌تر خواهد بود. ۲) چیزی را به خود نگیرید. همه قضاوت‌های دیگران در مورد شما و اقدامات‌تان، حدس و گمان‌های آنها بر اساس واقعیت خودشان، بر اساس خواب فردی خودشان است. اینها هیچ ربطی به شما ندارند. باید این را درک کنید تا در برابر نظرات دیگران، مصون باشید.
starlet
آزادی یعنی خود بودن و بیان خود. اما بیشتر زندگی ما صرف جستجوی آزادی نمی‌شود، بلکه صرف پذیرفته شدن از سوی دیگران می‌شود، و ما هر کاری می‌کنیم که وجهه‌مان نزد دیگران خوب باشد. اولین گام به سوی آزادی درک این است که بدانیم آنطور که می‌خواهیم زندگی نمی‌کنیم.
masum75
آزادی یک تجربه درونی است که عملاً بستگی به شرایط دارد و احتمال وقوع آن وابسته به وجود واقعی خودِ فرد است. هر چند اکثر ما تلاش می‌کنیم فرد یا چیز دیگری را بابت فقدان آزادی‌مان سرزنش کنیم (دولت، مذهب، والدین، همسر، فرزندان، حتی آب‌وهوا)، اما حقیقتاً این خودمانیم که مانع آزادی‌مان هستیم.
masum75
بی‌عیب‌ونقص بودن یعنی عملکرد موافق با خود، یعنی پذیرش اقدامات خود، و سرزنش نکردن یا محکوم نکردن خود.
masum75

حجم

۰

تعداد صفحه‌ها

۲۶ صفحه

حجم

۰

تعداد صفحه‌ها

۲۶ صفحه