بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب معرفت نفس (جلد دوم) | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب معرفت نفس (جلد دوم) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

بریده‌هایی از کتاب معرفت نفس (جلد دوم)

۴٫۰
(۹)
ای انسان! تو در سیروسلوک به سوی پروردگار متعال هستی، امّا بدان که این سیروسلوک پررنج و پرمشقّت است، ولی منتهای سیر عالیست؛ زیرا منتهای سیر، رسیدن به «مقام آدمیّت» است.
Dexter
سورهٔ مبارک «هل اتی» برای همین نازل شده که پنج تن آل‌عبا، روزه بودند و حضرت زهرا (س) افطاری آن‌ها را که یک نان جو بود، تهیه کرده بودند، امّا همان نان هم نخوردند و به دیگران دادند: (وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً) بار اوّل نان را پختند و به گدا دادند. دوباره نان تهیه کردند و به اسیر دادند. دفعهٔ سوّم نان را به یتیم دادند. قرآن می‌فرماید در حالی که خودشان احتیاج شدید به این غذا داشتند و افطاری آن‌ها بود، امّا همین افطاری را پیغمبر و امیرالمؤمنین و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین (ع) نخوردند و دیگران را بر خودشان مقدّم داشتند. این گونه ایثارها لذّت دارد، امّا ما خیلی متوجّه این لذّات نیستیم و سببش اینست که روی آن کار نکرده‌ایم.
Dexter
قرآن کریم می‌فرماید جهنّمیان وقتی به جهنّم می‌روند، دور هم با هم حرف می‌زنند و کتک‌کاری هم می‌کنند و حرف‌های نامربوط می‌زنند و به یکدیگر می‌گویند: تو من را جهنّمی کردی! آنگاه خطاب می‌شود هر دوی شما بدبخت هستید و بسوزید. جهنّمیان می‌گویند: (لَوْ کنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کنَّا فی أَصْحابِ السَّعیرِ) ما عقل نداشتیم که به جهنّم آمدیم و الاّ اگر عقل داشتیم، به جهنّم نمی‌آمدیم. جهنّم از آن بی‌فکرها و غافل‌هاست. قرآن می‌فرماید: جهنّم از برای آدم‌های غافل و هوی‌پرست است
Dexter
قرآن در مواضع مختلف می‌فرماید که آیا می‌دانید چرا کار به اینجا رسیده که انسان در گناه و خطا غوطه‌ور است؟ زیرا دل ندارد و به حرف عقل و وجدان بی‌توجّه است.
Dexter
شیعه کسی است که دوست دارد دیگران هم مانند خودش در رفاه و آسایش باشند و آنچه برای خود ناپسند می‌داند، برای دیگران نیز ناپسند می‌شمارد.
Dexter
در روایات هم داریم که اگر بلا به شما هجوم آورد، خود را با دو رکعت نماز تسکین بدهید که این دو رکعت نماز، به شما آرامش می‌دهد.
Dexter
مرحوم آیت الله آقای مرعشی نجفی (ره) به من می‌گفتند: در راه آقا سید محمّد، گم شدم و به حالت اضطرار افتادم و به امام زمان (عج) متوسّل شدم. بالاخره خدمت امام زمان (عج) رسیدم و آقا نیز نصایحی به من کردند و یکی از نصایح این بود که فرمودند: ننگ است برای شیعه که نماز شب نخواند. عیب است برای طلبه که نماز شب نداشته باشد.
Dexter
(یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّک کادِحٌ إِلی رَبِّک کدْحاً فَمُلاقیهِ) ای انسان! سفر تو پررنج است. انصافاً آمدن در این دنیا و تقیّد داشتن به ظواهر شرع، مشکل است و سفر پررنجی است؛ امّا منتهای سیر تو خداست و این، هدف از خلقت انسان است.
Dexter
بزرگی می‌گوید: اگر پشه‌ای در این عالم یک بال کمتر بزند یا یک بال از ماشین خلقت کم کند، عالم مضمحل می‌شود. به این «نظام اتَم»، یعنی نظام فوق تمام می‌گویند. لذا اگر کسی خیال کند در عالم با این همه عظمت، فقط مثل حیوان‌ها باید خورد و خوابید و استراحت کرد و لذّت جنسی برد، معلوم است که به بازیچه‌بودن دنیا خواهد رسید و این تصوّر، با حکمت خداوندی نمی‌سازد.
Dexter
انسان‌ها در زندگی قانون مواسات دارند. معنای مواسات آن است که همین‌طور که خود فرد غذایی می‌خورد و لذّت می‌برد، به دیگران نیز بخوراند و بداند لذّتش بالاتر از غذاخوردن خود اوست.
shariaty

حجم

۱۵۰٫۸ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۵۷ صفحه

حجم

۱۵۰٫۸ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۵۷ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
۸,۰۰۰
۵۰%
تومان