بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب زنان و قدرت | صفحه ۵ | طاقچه
کتاب زنان و قدرت اثر مری بی‌یرد

بریده‌هایی از کتاب زنان و قدرت

نویسنده:مری بی‌یرد
انتشارات:نشر نو
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۷از ۱۵ رأی
۲٫۷
(۱۵)
نقش روی این گلدان آتنی متعلق به قرن ششم آتنا را نشان می‌دهد که مستقیم از سر زئوس زاده می‌شود، در حالی که سایر خدایان و الهه‌ها نظاره‌گرند. بلاهت آشکار این اسطورهٔ یونانی حاوی نکته‌ای مهم و ناخوشایند است: در دنیایی کامل و بی‌نقص حتی برای زادوولد نیز به زنان نیاز ندارید (موزهٔ هنرهای زیبای بوستون).
فرشته
گروهی خشن‌تر و نظامی‌تر از اهالی صلح‌جوی سرزمین زنان، که دنیای متمدن یونان و مردان یونانی همیشه در معرض خطر تاخت‌وتاز این لشکر مخوف قرار داشتند. بخش عظیمی از انرژی فمنیست‌های امروزی بیهوده صرف شده است تا ثابت کنند این زنان جنگجو زمانی وجود داشته‌اند، با تمام احتمالات فریبندهٔ جامعه‌ای در دل تاریخ که واقعاً خودِ زنان برای زنان اداره‌اش می‌کردند.
فرشته
استعاره‌های مشترکی که برای دسترسی زنان به قدرت به کار می‌بریم -در را زدن، دژ را فتح کردن، سقف شیشه‌ای را شکستن، یا برایشان قلاب گرفتن- از هر لحاظ تأکید دارند که زنان خارج از دایرهٔ قدرت‌اند.
فرشته
ما هیچ الگویی نداریم که نشان دهد زن قدرتمند چه شکلی است، غیر از اینکه بیشتر شبیه مردهاست. کت‌وشلوار مقرر، یا دست‌کم شلوار، که بسیاری از زنان سیاستمدار غربی می‌پوشند، از آنگلا مرکل گرفته تا هیلاری کلینتون، شاید راحت و کاربردی باشد؛ شاید علامت امتناع از رخت‌آویز شدن باشد، آنچه سرنوشت بسیاری از زنان سیاستمدارهاست؛ اما از سویی شگرد ساده‌ای است -مثل پایین آوردن زنگ صدا- تا ظاهر مؤنث‌ها بیشتر شبیه مذکرها شود، تا برازندهٔ نقش قدرت شوند.
فرشته
باید دربارهٔ اصول و قوانین عملکرد بلاغی‌مان بنیادی‌تر فکر کنیم. منظورم پاسخ قدیمی و دم‌دستی "هرچه باشد، زنان و مردان به زبان‌های متفاوتی صحبت می‌کنند" نیست (چون اگر چنین بود، بی‌تردید به‌خاطر این بود که زبان‌های متفاوتی یادشان داده‌اند). و قطعاً منظورم این نیست پیشنهاد کنم مسیر "مردان مریخی، زنان ونوسیِ" روانشناسیِ عامه‌پسند را پیش بگیریم. به‌گمان من، اگر می‌خواهیم در وضعیت "سؤال خانم تریگز" واقعاً پیشرفتی حاصل شود، باید برگردیم به اصول اولیهٔ ماهیت اقتدار کلام، چه مؤلفه‌هایی دارد، و از کجا یاد گرفته‌ایم اقتدار را در صدا تشخیص دهیم.
فرشته
به بیان صریح، تقلید زنان از مردان شاید راه‌حلی سریع باشد، اما تا بطن مشکل نمی‌رود.
فرشته
وقتی پای مردها در میان باشد می‌توانید چهره‌های ناصاف یا چروکیده‌ای را که حاکی از خردمندی پیرانه‌سر است اضافه کنید، اما قضیهٔ زن‌ها باشد "تاریخ مصرفشان" گذشته است.
فرشته
جیمز در جایی دیگر دوباره گفت: " به نام خانه، فرزند، آینده، و عزت وطنمان، اجازه ندهیم زنان این‌گونه شوند!"
فرشته
معیارهای مطلوب سخنوری آمریکایی، از آواز خانگی دل‌انگیز صدای زنانه تعریف و تمجید می‌کردند، در حالی که با کاربرد آن در دنیای بزرگ‌تر کاملاً مخالف بودند.
فرشته
جیمز تأکید داشت زبان تحت تأثیر زنان آمریکایی در خطر تبدیل شدن به یک "مِن‌مِن نامفهوم یا ملغمهٔ درهم‌برهم کلی، ملچ‌ملچ گنگ یا غرولند یا ناله" است؛ مثل صدای "موموی گاو، عرعر خر، واق‌واق سگ" به گوش خواهد رسید.
فرشته

حجم

۶۳۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۸۴ صفحه

حجم

۶۳۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۸۴ صفحه

قیمت:
۳۱,۰۰۰
تومان