بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب جامعه‌شناسی روسپی‌گری؛ بررسی آسیب‌های اجتماعی | صفحه ۳۶ | طاقچه
کتاب جامعه‌شناسی روسپی‌گری؛ بررسی آسیب‌های اجتماعی اثر سعید مدنی قهفرخی

بریده‌هایی از کتاب جامعه‌شناسی روسپی‌گری؛ بررسی آسیب‌های اجتماعی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۵از ۲۰ رأی
۳٫۵
(۲۰)
۶. ۸۹ درصد از زنان تمایل داشتند که حرفهٔ روسپیگری را ترک کنند. ۷. ۶۸ درصد زنان تن‌فروش دارای نشانه‌های اختلالات عصبی ناشی از روسپیگری بودند. شدت علایم اختلالات عصبی که در روسپیان این بررسی مشاهده شد درست به اندازهٔ اختلالات سربازان جنگی بود که تقاضای خدمات درمانی کرده بودند.
بلبل سرگشته
در تاریخ آل‌جلایر مواردی ذکر شده است که در عصر جلایری فحشا رواج داشته است و گاهی شخصیت‌های مهم در آن دست داشتند و در عواید آن شریک می‌شدند. به عنوان مثال، امیر کلاه‌دوز اردبیلی که در دورهٔ شیخ حسن بزرگ حکومت اردبیل را برعهده داشت، صاحب تعداد زیادی فاحشه‌خانه در اردبیل بود».
بلبل سرگشته
یکی از دلایل فحشا در این دوره، قوانین مردسالارانه بود از جمله در عهد ساسانی شوهران می‌توانستند یکی از زنان خود را به مردی دیگر بسپارند تا از خدمات جنسی او استفاده کند. در این حالت، رضایت زن اصلاً شرط نبود. علاوه بر این، در امپراتوری ساسانی، زن فاقد شخصیت حقوقی بود و صاحب حق به شمار نمی‌رفت. زنان از هر لحاظ تحت سرپرستی و قیمومیت رئیس خانوار که کدخدا نام داشت، قرار می‌گرفتند (بارتلمه، ۱۳۷۷).
بلبل سرگشته
تا پیش از رنسانس و در بسیاری جوامع تن فروشی و بازار آن ارتباط نزدیک و گاه تنگاتنگی با نهاد دین داشته و به این طریق از مشروعیت و حوزه امن نسبی برخوردار بوده است.
بلبل سرگشته
مردمان کلده مانند بابلیان معتقد بودند که رابطهٔ جنسی با یک کشیش موجب نزدیک شدن به خدا می‌شود. همان طور که در مورد زنان بابل گفته شد، طبق نوشتهٔ هرودوت این زنان باید یک بار به معبد زهره می‌رفتند و خود را مجاناً و بلاعوض در اختیار مردان بیگانه قرار می‌دادند و اگر کسی پول می‌داد باید آن را به خزانه‌دار معبد می‌سپردند تا به مصارف خیریه برساند. در نتیجه، فحشا امری مذهبی و الزامی و حتی مقدس بود (باستانی پاریزی، ۱۳۶۵)
بلبل سرگشته
ز آنجا که سلیمان نبی در این قبیل کارها سختگیری زیادی نمی‌کرد، تعداد این روسپیان در شهر اورشلیم رو به افزایش نهاد. گسترش این کار به جایی رسید که هیکل اورشلیم، در دورهٔ مکابیان، به صورت فاحشه‌خانه درآمد.
بلبل سرگشته
اهالی کورنت از این زنان با عنوان «بانوان مهمان‌نواز» قدردانی می‌کردند و به آنان به دیدهٔ خادمان ملت می‌نگریستند.
بلبل سرگشته
معمولاً دختران وزنانی که به هر دلیل و انگیزه با مردان متعدد رابطه برقرار می‌کنند، فاسد و فاحشه نامیده می‌شوند. اما اگر مردی با چندین زن و دختر رابطه برقرار کند به او هیچ لقب و عنوانی نمی‌دهند. فقط او را هوس‌ران و عاشق‌پیشه می‌شمارند. چنین مردانی می‌توانند مانند دیگر مردان زندگی کنند و در برابر وجدان اجتماعی چندان مؤاخذه نشوند و در جامعه، احساس انفعال و سرافکندگی نکنند و حتی با افتخار از هوس‌رانی خود سخن برانند.
بلبل سرگشته
فمینیست‌های رادیکال، توضیح می‌دهند مردان به صورتی اجتماعی می‌شوند که امیال و نیازهای جنسی معینی داشته باشند و احساس کنند به عنوان یک حق، استحقاق برآورده شدن این نیازها و امیال را دارند، و از سوی دیگر، به زنان نیز چنین القا می‌شود که مواظف‌اند به نیازها و امیال جنسی مردان پاسخ بدهند و احساس کنند به عنوان وظیفه، متعهد به برآوردن این نیازها و امیال هستند
Farough
روسپی‌گری در ایران کمتر از سایر تمدن‌های کهن رایج بوده است؛ زیرا دین زرتشتی قوانین سختی علیه گناهان جنسی وضع کرده بود؛ استمنا با شلاق زدن مجازات می‌شد و لواط و زنا، کیفری جز کشتن نداشت
Farough

حجم

۹۴۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

حجم

۹۴۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

قیمت:
۱۶۳,۰۰۰
تومان