بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب خاکستر گرم | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب خاکستر گرم اثر شاندور مارائی

بریده‌هایی از کتاب خاکستر گرم

انتشارات:نشر ثالث
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۵از ۱۶ رأی
۴٫۵
(۱۶)
شاهد همدلی افراد بوده‌ام، اما این همدلی همیشه در منجلاب خودخواهی و خودپسندی غرق شده. گاهی رفاقت و اخوت شباهت به دوستی پیدا می‌کنند؛ منافع مشترک روابطی ایجاد می‌کنند که مثل دوستی‌اند، و برای فرار از تنهایی، انسان‌ها با کمال میل درددل‌هایی با هم می‌کنند که بعدها متأسف می‌شوند، اما برای مدتی این ظاهرا می‌تواند نوعی دوستی باشد. اما هیچ‌کدام دوستی حقیقی نیست.
Mo0onet
گاهی فکر می‌کنم دوستی نیرومندترین پیوند در زندگی است و در نتیجه نادرترین. پایه‌اش چیست؟ همدلی؟ این واژه توخالی و بی‌محتوا و خیلی ضعیف که اصلاً تداعی‌گر آن نیست که دوتَن در بدترین شرایط پشتیبان یکدیگرند. شاید هم چیز دیگری باشد... شاید در عمق هر رابطه‌ای جرقه‌ای کوچک از شیفتگی شهوانی پنهان باشد.
Mo0onet
انتظار انسان را زنده نگه می‌دارد.
Mo0onet
«گاهی جزئیات فوق‌العاده اهمیت دارند. چیزها را به هم ربط می‌دهند و یکپارچه می‌کنند، و تمام اجزای حافظه را به هم گره می‌زنند
Mo0onet
عهد و پیمان آن‌ها که همانند تمام روابط مهم انسانی شکننده و پیچیده بود، باید از مادیات، حسد، و رفتار فاقد ظرافت حفظ شود.
Mo0onet
بیست‌ودو سال است سفر نرفته، لباس نو نخریده، تعطیلات تابستانی نداشته. چرا؟ چون من قرار است شاهکاری بشوم که آن‌ها به خاطر ضعف‌هایشان نتوانستند در زندگی شخصیشان بشوند.
Mo0onet
امواجی که از دوستی آن‌ها برمی‌خواست ــ مهربانی، جدیت، سخاوت بدون قید و شرط ــ بدخواهان را به سکوت وادار می‌کرد. تمام جوامع این‌گونه روابط را به‌طور غریزی درک می‌کنند و به آن رشک می‌ورزند؛ انسان‌ها آرزوی دوستی بدون حسابگری دارند، معمولاً هم به عبث.
Mo0onet
زیرا این همان نیروی قدرتمند پنهانی است که هم در دوستی وجود دارد هم در عشق. دوستی آن‌ها عمیق و بی‌کلام بود، مانند تمام احساس‌هایی که یک عمر دوام می‌آورند. دوستی آن‌ها نیز مانند تمام عواطف مهم در بطن خود هم شرم داشت و هم احساس گناه؛ چون هیچ‌کس نمی‌تواند همنوعی را از جامعه انسانی مجزا کند و بی‌کیفر بماند.
Mo0onet
به‌ناگاه احساس خستگی کرد. آدم یک عمر آماده چیزی می‌شود. نخست رنج می‌کشد و زخم می‌خورد. سپس نقشه انتقام می‌کشد. آن‌گاه انتظار می‌کشد. او مدت‌های مدید بود که انتظار می‌کشید.
Mo0onet
این‌ها همه عمیق‌تر از آنند که در قالب واژه در آیند. نه خواهر و برادر بودند و نه عاشق و معشوق. اما پیوندهای دیگری هم در دنیا هست که کم هم نیستند، و آن‌ها این پیوندها را می‌شناختند. نوعی همخونی هست که از همخونی دوقلوها در شکم مادر نزدیک‌تر و قوی‌تر است. زندگانی شب و روزشان را به هم آمیخته بود، و تن و جان و رؤیاهای هم را می‌شناختند.
Mo0onet

حجم

۱۴۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۰۲ صفحه

حجم

۱۴۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۰۲ صفحه

قیمت:
۱۰۱,۰۰۰
۸۰,۸۰۰
۲۰%
تومان