بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب از سقراط تا سارتر: فلسفه برای همه | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب از سقراط تا سارتر: فلسفه برای همه اثر ت.ز. لاوین

بریده‌هایی از کتاب از سقراط تا سارتر: فلسفه برای همه

۴٫۰
(۱۸)
سارتر چه‌کار کرده است؟ او مرا از آزادی به دلهره انداخته است. به گفته سارتر من در واقع آزاد هستم اما آزادی من آزادی وحشتناکی است. من به‌تنهایی انتخاب می‌کنم و مسئول هر چیزی می‌باشم که هستم، انجام می‌دهم یا می‌اندیشم. اما من انتخاب نکرده‌ام که آزاد باشم. چونان وجود آگاه، من محکومم که آزاد باشم.
پویا پانا
در داستان ژان‌پل سارتر عصر خرد (۱۹۴۵) قهرمان او، ماتیو، یک استاد فلسفه فرانسوی که علیه ارتش آلمان در جنگ دوم جهانی برای زندگی خود پیکار می‌کند، فلسفه آزادی انسانی سارتر را اعلام می‌دارد: او آزاد بود، آزاد برای هر چیز، آزادی عمل مانند جانوری یا مانند ماشین... او می‌توانست آنچه می‌خواست انجام دهد، هیچ‌کس حق نداشت او را نصیحت کند... او در سکوتی مهیب تنها بود، آزاد و تنها، بدون عذری؛ محکوم بود بدون عذری تصمیم بگیرد، محکوم بود که بدون هیچ چاره‌ای تصمیم بگیرد، محکوم بود که برای همیشه آزاد باشد.
پویا پانا
سارتر می‌گوید «من زندگی‌ام را در میان کتاب‌ها آغاز کردم همچنان‌که بدون شک به آن پایان نخواهم داد.»
پویا پانا
اگزیستانسیالیست‌ها می‌گویند ما پشت در ماندگان تاریخ هستیم. ما دیگر نه حسّ ریشه داشتن در گذشته معنادار را داریم و نه خودمان را به‌عنوان حرکت‌کننده به‌سوی آینده‌ای معنادار می‌بینیم. در نتیجه ما نه به گذشته تعلق داریم و نه به حال و نه به آینده.
پویا پانا
هرچه کمتر بخوری، کمتر بیاشامی، کمتر کتاب بخوانی، کمتر به تآتر، تالار رقص، قهوه‌خانه بروی، کمتر بیندیشی، کمتر عشق بورزی، نظریه بپردازی، آواز بخوانی، نقاشی کنی، به ورزش و تفریح مشغول شوی، بیشتر پس‌انداز می‌کنی و گنجینه‌ات که نه بید و نه زنگ آن را نخواهد بلعید، سرمایه‌ات را بیشتر خواهد کرد. هرچه کمتر باشی، بیشتر داری... هنر، فرهنگ، گنیجنه‌های گذشته، قدرت سیاسی...[ پول ]همه این‌ها را برای خودت می‌توانی خریداری کنی. جذابیت پول به آن است که کاری جز آفریدن خود، و خریدن خود ندارد زیرا هر چیز دیگر سرانجام خدمتگاراوست. بنابراین همه شهوات و تمامی فعالیت باید در حرص و طمع ذوب شوند.
پویا پانا
«کارگر هرچه کالا را ارزانتر تولید می‌کند خود به‌صورت کالایی حتا ارزان‌تر درمی‌آید.»
پویا پانا
پول خداوند رشک‌ورز اسرائیل است که هیچ خداوند دیگری توانایی ایستادگی در برابرش را ندارد. پول تمام خدایان انسان را به پستی می‌کشاند و آن‌ها را به کالا تبدیل می‌کند. پول، ارزش جهانروا و مستقل از همه چیز است، بنابراین همه جهان‌خواه جهان انسانی یا طبیعت را از ارزش‌های ویژه خود محروم کرده است. پول جوهر از خود بیگانه کار انسان و هستی است. این هستی بیگانه شده بر او فرمان می‌راند و او آن را پرستش می‌کند
پویا پانا
کارل مارکس اما با این تلقین که نظرات خودش قدر مشترکی با ادعاهای دینی دارد به وحشت می‌افتاد. اعتقاد دینی برای مارکس، به معنای اعتقاد به خدای فراطبیعی، به وحی الاهی و مسیح بود و مارکس خداناباور بود و این عبارت وی مشهور خاص و عام است: «دین افیون توده‌هاست.»
پویا پانا
تمامی شخصیت‌ها زیر سلطه عقل نیستند. افلاطون با تکیه به نظریه فیثاغورث مبنی بر سنخیت سه‌گانه انسان‌ها، این نظریه را بسط می‌دهد که به‌موجب آن سه سنخ روح یا شخصیت وجود دارد. هریک زیر سلطه عنصر متفاوتی است که تکمیل آن هدف اوست. روحی که زیر سلطه عقل است میل دارد به حقیقت و حکمت دست یابد؛ نوع دیگر انسان هم هست که زیر سلطه عنصر ارادی است و تنها برای موفقیت و شهرت زندگی می‌کند؛ وانسانی هم هست که شخصیت او زیر سلطه امیال شهوانی اوست که فقط برای پول و دستاورد مادی زندگی می‌کند.
پویا پانا
چه رهبران و چه مردم، نادان و فاسداند، بدون دانش راستینی از خودشان یا از جهان، به انگیزه حرص، قدرت و نفس‌پرستی. آنان در قید زنجیر جهل و شهوات، زنجیر تحریک مردم بر له یا علیه مسائل زودگذر، باور داشتن به ایدئولوژی‌هایی هستند که چیزی جز توهمات، سایه‌های زودگذر روی دیوار غار نیستند.
پویا پانا

حجم

۴۲۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۵۴۴ صفحه

حجم

۴۲۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۵۴۴ صفحه

قیمت:
۸۸,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
۲
صفحه بعد