بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب فارسی عمومی؛ دریچه‌ای بر شاهکارهای ادبیات فارسی | صفحه ۷ | طاقچه
کتاب فارسی عمومی؛ دریچه‌ای بر شاهکارهای ادبیات فارسی اثر سیما رحمانی‌فر

بریده‌هایی از کتاب فارسی عمومی؛ دریچه‌ای بر شاهکارهای ادبیات فارسی

انتشارات:نشر تيسا
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۷ رأی
۳٫۷
(۷)
ابوالمجد مجدودبن‌آدم مشهور به سنایی در میانهٔ قرن پنجم هجری در غزنین به دنیا آمد. ورود رسمی مضامین عرفانی به شعر برای نخستین‌بار در اشعار وی صورت می‌گیرد.
Travis
فردوسی در بحبوحهٔ نفوذ زیرپوستی و ملایم زبان عربی، به سفارش و حمایت منصوربن محمد بن عبدالرزاق به اندیشهٔ جمع‌آوری و تدوین داستان‌ها و افسانه‌های ایران قبل از اسلام می‌افتد. وی در تصمیمی عاشقانه کار گردآوری و به نظم درآوردن داستان‌های مکتوب و شفاهی مهم ایران قبل از اسلام را آغاز می‌کند.
Travis
هر کجا بنگری، دمد نرگس هر کجا بگذری، برآید ماه روی و موی تو نامهٔ خوبی است چه بود نامه، جز سپید و سیاه
Travis
شنیده‌ام که بهشت آن کسی تواند یافت که آرزو برساند به آرزومندی
Travis
شاد زی با سیاه‌چشمان شاد که جهان نیست جز فسانه و باد ز آمده شادمان بباید بود وز گذشته نکرد باید یاد من و آن جعدموی غالیه‌بوی من و آن ماه‌روی حورنژاد باد و ابر است این جهان فسوس باده پیش آر هرچه باداباد
Travis
براساس آثار شعری مکتوب موجود از زبان فارسی، رودکی پدر شعر فارسی است. وی برای نخستین‌بار شعر فارسی را دارای قواعد و ضوابط معین و مشخصی نمود و آن را در موضوعات گوناگونی مانند داستان، تغزل، مدح، وعظ و رثا به‌کار برد.
Travis
طبق تقسیم‌بندی‌های موجودْ سبک خراسانی نخستین سبک در ادبیات فارسی است که از لحاظ نیمهٔ دوم قرن سوم تا پایان قرن پنجم هجری را دربرمی‌گیرد. در آثار باقی‌مانده از این سبک، واژگان فارسی بی‌شماری وجود دارد که شاهنامهٔ فردوسی سرآمد آن‌ها است؛ به‌طوری‌که ریشهٔ کمتر از پنج درصد واژگان آن به زبان عربی می‌رسد.
Travis
در میان زبان‌های متعدد موجود در ایران پیش از اسلام، زبان پهلوی نزدیک‌ترین زبان به فارسی دری است. در واقع مردم ایران در اوایل ورود اسلام به زبان پهلوی سخن می‌گفتند.
Travis

حجم

۱۷۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

حجم

۱۷۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

قیمت:
۷,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
...
۶
۷
صفحه بعد