بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب فارسی عمومی؛ دریچه‌ای بر شاهکارهای ادبیات فارسی | صفحه ۶ | طاقچه
کتاب فارسی عمومی؛ دریچه‌ای بر شاهکارهای ادبیات فارسی اثر سیما رحمانی‌فر

بریده‌هایی از کتاب فارسی عمومی؛ دریچه‌ای بر شاهکارهای ادبیات فارسی

انتشارات:نشر تيسا
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۷ رأی
۳٫۷
(۷)
غزل سعدی در اوج عاشقانگی، بیشتر معشوقی عینی و زمینی را متصور می‌سازد و زبان آن روان و معنای آن روشن است. ایهام و دوپهلوگویی در این شعر جز در خدمت لذت ادبی صرف قرار نمی‌گیرد. معشوق غزل حافظ اما در ابرهای تیرهٔ تردید و چندگونگی سرگردان است و کلام حافظ سرشار از ایهام و تلاش برای خلق چندمعنایی در راستای اهداف غیرادبی، سیاسی و اجتماعی است.
Travis
مهم‌ترین اثر مولوی مثنوی معنوی در شش دفتر و حدود ۲۶ هزار بیت است. مولانا در مثنوی فارغ از هر دین و آیین و نژادی به نوع بشر درس مهربانی، آزادگی، و انسانیت می‌دهد و به بسیاری از پرسش‌های ذهن آدمی درخصوص مذهب و معنویت پاسخ می‌دهد.
Travis
وی بی‌شک در بلندای قله‌های گونه‌گون شعر عرفانی فارسی با صلابتی کم‌نظیر ایستاده است و پرچم‌داری می‌کند. ویژگی‌های شعری او عبارت است از موسیقی قوی، باورپذیری، نشاط و غم‌ستیزی، زبان نمادین، وفور تلمیح و تازگی داشتن.
Travis
سبک عراقی اوج شیوع عرفان و شعر شرعی است. غزل به‌ویژه در شعر عطار و حافظ به سمت غزل عرفانی پیش می‌رود و به قالب محبوب شاعران بدل می‌شود.
Travis
الیاس بن یوسف نظامی گنجوی در حدود سال ۵۳۵ ه.ق در گنجه از توابع ارّان به دنیا آمد. وی استاد بزرگ داستان‌سرایی و یکی از قله‌های بلند ادبیات فارسی است.
Travis
خاقانی را به دلیل سرودن ابیات متعددی دربارهٔ خورشید و طلوع صبح، شاعر صبح نیز نامیده‌اند.
Travis
ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود نی نام ز ما و نی نشان خواهد بود زین پیش نبودیم و نبد هیچ خلل زین پس چو نباشیم همان خواهد بود
Travis
خیام یکی از مشهورترین شاعران فارسی‌زبان در نزد غیرفارسی‌زبانان است. مضامین رباعیات او که خوش‌باشی و اغتنام فرصت را سفارش می‌کند، در نزد اهالی مغرب‌زمین بسیار محبوب است.
Travis
گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست، اما وی بیشتر به سبب سرایش رباعیات شهرت جهانی دارد.
Travis
معشوق به سامان شد تا باد چنین باد کفرش همه ایمان شد تا باد چنین باد زان لب که همی زهر فشاندی به تکبر اکنون شکرافشان شد تا باد چنین باد
Travis

حجم

۱۷۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

حجم

۱۷۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

قیمت:
۷,۰۰۰
تومان