بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نامه های بلوغ | صفحه ۱۸ | طاقچه
کتاب نامه های بلوغ اثر علی صفایی حائری

بریده‌هایی از کتاب نامه های بلوغ

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۶از ۱۰۳ رأی
۴٫۶
(۱۰۳)
چون تو با شناخت ارزش خودت و با مقایسه‌ی محرّک‌ها و مؤثرهایی که تو را همیشه راه می‌اندازند و شاد و یا رنجور می‌کنند، با قدر و ارزش خودت، در برابر کشش‌هاو حالت‌های طبیعی خودت می‌ایستی و حساب می‌کنی، که چرا خودت را برای این‌هایی که برای تو بوده‌اند، فدا کرده‌ای. و چرا از صبح تا شام، به خاطر آدم‌هایی مثل خودت و یا دنیایی پایین‌تر از خودت، دویده‌ای.
Abdul_mahdi
اگر تمامی آنچه را که همه‌ی آدم‌ها در طول تاریخ به‌دست آورده‌اند و اگر تمامی ثروت و قدرت و رفاه و لذّتِ تمامی آن‌ها را، تو به تنهایی صاحب شوی، بدان، این همه از تو کوچک‌تر و بی‌ارزش‌تر است، که تو یک لحظه‌ات را برای آن فدا کنی. این‌ها همه، برای تو و به‌خاطر تو بوده‌اند و سزاوار نیست که تو عمر خودت و وجود خودت را برای آن‌ها بگذاری؛
Abdul_mahdi
آنچه چراغ‌ها را مطرح می‌سازد، خود تاریکی است. در بطن تاریکی، چراغ‌ها بارور می‌شوند. و همین بشارت برای تو بس، که از ظلمات نترسی، که هدایت خدا، در متن گمراهی جلوه‌ها دارد؛ «وَ اِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ».
Abdul_mahdi
شیطان به اندازه‌ی ارزش نعمت‌ها، در آن‌ها وسوسه دارد و تو می‌توانی در هر کاری از مقدار وسوسه‌ی شیطان، ارزش و اهمیت آن را حدس بزنی
Abdul_mahdi
مؤمن عاشق، این‌قدر فرصت سرگرمی ندارد.
Abdul_mahdi
با توجه به این سه مسؤولیت: نظارت و بصیرت و طرح، کارها و اعمال تو در هنگام اجرای برنامه، نقش هدف و اسم و نشان هدف تو، را با خود دارند و با اسم اللّه و نام خدا و با نقش و هدف تو، تحقّق می‌یابند. و این خیلی مهم است که شغل ما، نقش ما باشد. خوردن، خوابیدن، دوستی، دشمنی، تحصیل و تمام شغل‌های اجرایی ما، نقش تربیتی و سازندگی و نقش اهداف ما و نشان خدا را با خود داشته باشند و با اسم اللّه و نام و نشان خدا همراه باشند.
بر چرخ زمان
اگر تو به اندازه‌ی این گیاه کوچک، ریشه داشته باشی، از زیر خاک و سنگ و از زیر عادت و غریزه و از زیر حرف‌ها و هوس‌ها سر بیرون می‌آوری و سربلند می‌شوی. دخترم! می‌دانی ریشه‌ی آدم چیست؟ ریشه‌ی تو، فهم تو، علاقه‌ی تو و انتخاب توست. عمل تو، از این ریشه‌ها سر بلند می‌کند.
بر چرخ زمان
تو با بلوغ، به عقل و سنجش و به آزادی و به مسؤولیت و تکلیف می‌رسی. مسؤولیت اوّل تو، نظارت و کنترل بر کارها و حالت‌هایی است که از تو سر می‌زنند.
بر چرخ زمان
تو پایان افتخارات گذشته هستی و من آغاز فردا...
طه شاکری
گفتم، شما می‌خواهید با تلقین و یا عادت و یا رقابت و ایجاد شرایط، طالب را آماده کنید. در یک محیط قابل کنترل و شرایط گلخانه‌ای، شاید این روش مفید و کارا باشد؛ ولی در شرایط آزاد و همراه تعارض‌ها و ظهور راه‌ها و دعوت‌ها، این روش مؤثر نخواهد بود.
کاربر ۵۰۸۷۹۲۹
علاقه‌ها باید از درون بگسلد و زخم‌ها باید از عمق التیام یابد؛ وگرنه پوشش در سطح، به عفونت از اعماق می‌انجامد.
کاربر ۵۰۸۷۹۲۹
تمام خواسته‌ی من، این است که شما همه، نور چشم اولیاء خدا و سرور قلب آن‌ها باشید؛ نه سنگی در راه خدا و خاری بر دامان رسول و استخوانی در گلوی علی و ضربه‌ای بر گونه‌ی فاطمه. عزیزم! منیره‌ی مهربانم! آن‌طور زندگی کن که «مرگ»، مزاحم «زندگی» تو نباشد! و آن‌گونه بمیر، که زندگی ساز باشی! شاید بتوانی، در کنار «فاطمه» باشی! «اِلهی ثَبِّتنا عَلی دینِک وَ اسْتَعْمِلْنا بِطاعَتِک وَ لَین قُلُوبَنا لِوَلی اَمْرِک وَ عافِنا مما اِمْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَک».
کاربر ۵۰۸۷۹۲۹
پس اگر طالب خوشی باشی و راحتی می‌خواهی، نه مزاج تو و نه مزاج دنیا و نه هجوم فاجعه و موج حادثه، هیچ‌کدام با این خوشی و راحتی سازگار نیست.
بر چرخ زمان
امّا اگر خوبی را بخواهی و حرکت را و هجرت را، این بلاءها، هدیه‌های بزرگی خواهند بود، که ضعف‌های تو را به تو نشان می‌دهند و وابستگی‌های تو را می‌شکنند. و هر بلاء، این نعمت را داراست: نشان دادن ضعف و رهانیدن از اسارت و وابستگی. و همین است که عارف در برابر بلاء، شاکر است، نه صابر.
بر چرخ زمان
آنچه که من را شتاب می‌داد و بی‌قرار می‌ساخت، شاید این احساس تنگی وقت و دوری راه بوده و شاید اضطرار و ضرورت و جدال و مبارزه با دسته‌های مختلف فکری؛ که این هر دو احساس در شما مرده و یا بی‌حال است. اگر در برابر فکرهای مهاجم و مکتب‌های مهاجم قرار بگیری و بخواهی که انتخاب کنی، چه بسا وضع تو و شتاب تو، بیش‌تر و مطلوب‌تر شود.
بر چرخ زمان
شیطان به اندازه‌ی ارزش نعمت‌ها، در آن‌ها وسوسه دارد و تو می‌توانی در هر کاری از مقدار وسوسه‌ی شیطان، ارزش و اهمیت آن را حدس بزنی؛
کاربر ۲۰۰۴۹۱۷
خیال نکن که این وسوسه‌ها و یا مزاحمت‌ها، کم‌رنگ و محدود باشد؛ که از شیطان و از نفس و از دوستان و از دشمنان مایه می‌گیرد و همه برای جهنّم تو هیزم جمع می‌کنند و تو باید از خدا بخواهی که از تمامی این آتش‌ها نجاتت بدهد، که او بر آنچه بخواهد، تواناست؛ «فَعّالٌ لِما یرید».
فاطمه بلالی
شیطان به اندازه‌ی ارزش نعمت‌ها، در آن‌ها وسوسه دارد و تو می‌توانی در هر کاری از مقدار وسوسه‌ی شیطان، ارزش و اهمیت آن را حدس بزنی؛
فاطمه بلالی
سالک در سلوک خود باید راه و مقصد و منازل و مراحل رسیدن به آن را بشناسد، همان طور که به وظایف و موانعی که بر سر راه اوست باید آگاهی یابد.
فاطمه بلالی
شیطان به اندازه‌ی ارزش نعمت‌ها، در آن‌ها وسوسه دارد و تو می‌توانی در هر کاری از مقدار وسوسه‌ی شیطان، ارزش و اهمیت آن را حدس بزنی
Abdul_mahdi

حجم

۱۸۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۱۸۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان