بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سلوک ماتم؛ شیوه‌های عزاداری از دیدگاه اهل بیت (ع) | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب سلوک ماتم؛ شیوه‌های عزاداری از دیدگاه اهل بیت (ع) اثر سیدمسعود عمرانی

بریده‌هایی از کتاب سلوک ماتم؛ شیوه‌های عزاداری از دیدگاه اهل بیت (ع)

انتشارات:انتشارات خیمه
امتیاز:
۴.۲از ۶ رأی
۴٫۲
(۶)
برخی شیوه‌های جدید سوگواری با کلام معصومان (ع) همخوانی ندارد. به‌نظر می‌رسد استفاده از آلات موسیقی ازقبیل نی، دف و ارگ که در عصر حاضر بیشتر جنبهٔ لهوبودن آن‌ها تجلی دارد، فاقد سنخیت و نمادبودن برای شعایر حسینی است.
سیّد جواد
امام‌صادق (ع) می‌فرماید: «خدا را سپاس که در میان مردم، کسانی را قرار داد که به‌سوی ما می‌آیند و ما را مدح می‌گویند و برای ما مرثیه می‌خوانند.»
ادریس
لفظ «اهل‌بیت» در روایات شیعه، غیر از پنج تن آل عبا بر بقیهٔ امامان، یعنی از امام‌سجاد (ع) تا امام‌زمان (ع) نیز اطلاق شده است. این بدان جهت است که در روایات بسیاری از پیامبر اکرم (ص) این عنوان از باب تنقیح مناط بر امامان (ع) معصوم تطبیق شده است. براساس این روایت‌ها، افزون بر اصحاب کساء، نُه امام معصوم نیز در زمرهٔ اهل‌بیت پیامبر (ص) قرار می‌گیرند.
سیّد جواد
ابوسعید خدری از قول پیامبر اعظم (ص) نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: «آیهٔ تطهیر دربارهٔ پنج نفر نازل شده است: من، علی، فاطمه، حسن و حسین.»
سیّد جواد
بهترین راه برای شناخت دقیق اهل‌بیت پیامبر، مراجعه به روایت‌های فریقین در تفسیر آیهٔ تطهیر است. طبق روایات فراوانی که از طریق شیعه و اهل‌سنت رسیده است، رسول اکرم (ص) پس از نزول آیهٔ تطهیر، عبا یا پارچه‌ای به‌دست مبارک خویش گرفت و علی (ع)، فاطمه (س)، حسن (ع) و حسین (ع) را به زیر آن بُرد و سپس فرمود: «اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَیتِی، وَ هَؤُلَاءِ أَهْلِی وَ عِتْرَتِی، فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِیراً»؛ پروردگارا! اینان اهل‌بیت من و اهل و خاندان من‌اند. هرگونه آلودگی را از آنان دور کن و ایشان را به‌طور کامل پاک گردان. ام‌سلمه، همسر پیامبر گرامی اسلام (ص) که طبق نقل اکثر روایات این ماجرا در خانهٔ او روی داده، از پیامبر اکرم (ص) تقاضا می‌کند تا اجازه دهد او نیز به جمع اصحاب کسا بپیوندد و از این فیض بزرگ بهره‌مند شود؛ اما رسول خدا (ص) از پیوستن او به جمع اصحاب کسا مانع شده، با تعبیر «تو بر خیری» از او دلجویی می‌کند.
سیّد جواد
دو پرتگاه، غلوّ و مبالغه (فراانسانی‌سازی و مقام الوهیت دادن به شخصیت‌های دینی) و وهن (فروکشیدن و جست‌وجوی ارزش انسان‌های والا در قد ظواهر) در عالم ذاکری و مداحی هماره احساس می‌شود
سیّد جواد
یکی از قواعد فقه شیعی قاعدهٔ «من بلغ» یا «تسامح در ادلهٔ سنن» است. پشتوانهٔ اصلی این قاعده احادیث معتبر و صحیح است. محتوای آن‌ها این است که چنانچه حدیثی دربردارندهٔ پاداشی برای انجام یا ترک عملی باشد و به کسی برسد و او برای رسیدن به آن ثواب، به‌مقتضای روایت عمل کند، پاداش وعده‌داده‌شدهٔ آن به وی داده می‌شود، هرچند حدیث آن‌گونه نباشد که نقل شده است.
سیّد جواد
طبق فرمودهٔ امام‌صادق (ع): «بر مانند حسین (ع) باید به صورت‌ها لطمه زده شود و گریبان‌ها و یقه‌ها چاک داده شود.»
سیّد جواد
«سلام بر تو ای رسول خدا، از من و دخترت که اکنون در جوار تو فرود آمده و شتابان به تو ملحق شده است. ای رسول خدا، شکیبایی من در مصیبت دختر برگزیده‌ات کم شد و طاقت و توانایی من در نبود او از دست رفت، جز آنکه مرا پس از مصیبت عظیم و مفارقت و فقدان تو، در هر مصیبت دیگری جای تسلیت هست [مصیبت تو به‌قدری بزرگ است که قابل مقایسه با مصیبت دیگری نیست] چراکه تو را به‌دست خود در آرامگاهت مدفون ساختم و در آغوش من جان دادی. اکنون امانت تو بازگشت و امانت دریافت شد و ازاین‌پس، اندوه من جاودانی است و شبم به بیداری خواهد گذشت، تا آنگاه که خداوند مرا به سرایی که تو در آن اقامت داری ببرد.
ادریس
در روایات گسترده‌ای، مشاهده می‌کنیم امامان (ع) برای مصیبت‌های واردشده بر امام‌حسین (ع) مجلس عزا به پا کرده و به برپایی سوگواری دعوت کرده‌اند.
سیّد جواد

حجم

۳۱۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۵۰ صفحه

حجم

۳۱۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۵۰ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان