بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب قدرت هوش کلامی | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب قدرت هوش کلامی اثر تونی  بوزان

بریده‌هایی از کتاب قدرت هوش کلامی

نویسنده:تونی بوزان
انتشارات:نشر میم
امتیاز:
۴.۰از ۲۲ رأی
۴٫۰
(۲۲)
در بخش اعظمی از قرن بیستم، ما به غلط شبیه‌سازی را تقلید کردن و تقلید کردن را تقلب و تقلب را بد می‌دانستیم. ما با این طرز تفکر غلط، عادت‌هایی برای یادگیری به وجود آوردیم که به شدت توانایی‌های ما را در توسعهٔ هوش‌ها، به‌ویژه هوش کلامی، کاهش داد. ما حتی به فرض‌های مسخره‌ای رسیدیم که این تفکر غلط را تأیید می‌کرد. مثل این فرض که بعد از پشت سر گذاشتن ده‌سالگی، توسعهٔ هوش کلامی بسیار مشکل‌تر می‌شود و وقتی که از بیست و پنج‌سالگی رد شدید، پرورش هوش کلامی بسیار دشوار و در واقع غیرممکن می‌شود.
zahra.n
نمودار ذهنی بکشید در مورد مزایایی که دانش لغوی وسیع و هوش کلامی برای‌تان دارد، یک نمودار ذهنی کوچک بکشید. (مشابه تصویر صفحه ۲۷) این نمودار، که هوش کلامی را خیلی ساده به تصویر کشیده است، ده شاخهٔ اصلی از آن منشعب شده است و هر یک از آن‌ها، دارای سه شاخهٔ فرعی است. این نمودار ذهنی را بر روی صفحهٔ کاغذ بزرگی کپی کنید. بر روی شاخه‌های اصلی، به‌طور واضح ده ایدهٔ کلیدی و مهم را بنویسید، که به کمک آن‌ها می‌توانید با اتکاء به هوش کلامی قدرتمند خود، شانس موفقیت در زندگی‌تان را ارتقاء دهید. بعد از این که ۱۰ ایدهٔ اول را کامل کردید، برای هر یک از آن‌ها سه ایدهٔ فرعی بنویسید و به همان روش، آن‌ها را مرتب بر روی خطوط رسم‌شده بنویسید. وقتی که تمرین را تمام کردید، نمودار ذهنی‌تان را جایی قرار دهید که دائماً به یادتان بیاورد که هوش کلامی بالا چقدر در تمام زندگی به دردتان می‌خورد.
zahra.n
به دنبال کلمات جدید باشید با چشم‌های‌تان دقیقاً همان کاری را انجام بدهید که با گوش‌های‌تان انجام می‌دادید. در روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها و سینما و تلویزیون و غیره به دنبال کلمات جدید و جالب بگردید. آن‌ها را وارد فهرست‌تان کنید. در حالی که دارید این تمرینات شنیدن و نگاه کردن را انجام می‌دهید، مراقب کلماتی باشید که بر حس‌های بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی، لامسه و جنبشی‌تان تأثیر می‌گذارند یا به آن‌ها مربوط می‌شوند. این کار هم دانش لغوی شما را بهتر و دامنهٔ آن را وسیع‌تر می‌کند و هم از شما فردی معاشرتی و زودجوش و دارای اعتماد به نفس می‌سازد.
zahra.n
گوش‌به‌زنگ کلمات جدید باشید در زندگی روزمره، در تلویزیون، رادیو، در فروشگاه محله یا در یک جلسهٔ کاری، گوش‌به‌زنگ کلمات جدید و غیرمعمول باشید. این تمرکز حواس، نه تنها شما را واژه‌پرداز بهتری خواهد کرد، بلکه از شما شنوندهٔ بهتری خواهد ساخت و در نتیجه محبوب‌تر و موفق‌تر از دیگران خواهید شد. همیشه کاغذ یادداشت یا یک ضبط‌صوت همراه داشته باشید تا بتوانید کلمات جدیدی را که دارای اهمیت، معنا یا زیبایی خاصی هستند، یادداشت کنید. در فواصل منظم یا در پایان روز یا هفته، کلمات جدیدتان را وارد فهرست اصلی کنید. وقتی که به چنین کلماتی برمی‌خورید، سعی کنید حداقل روزی پنج بار آن‌ها را در یک جمله استفاده کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد آن‌ها را به خاطر بسپرید.
zahra.n
۲ ـ با کلمات توصیف‌کنندهٔ فواصل و اندازه‌های عددی بازی کنید. سعی کنید فاصله‌های زیر را با کلمات توصیف کنید (در عین این که آن‌ها را توصیف می‌کنید، حواس‌تان باشد که آن‌ها به‌وضوح با یکدیگر فرق دارند و بی‌نهایت خلاقانه هستند): - یک میلی‌متر - یک سانتی‌متر - یک متر - یک کیلومتر - ۱۰۰ کیلومتر - ۱۰۰۰ کیلومتر - یک میلیون کیلومتر - عدد ۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ - عدد ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ - بی‌نهایت
☆...○●arty🎓☆
هوش خلاق شما مستلزم توانایی شما در استفاده از تخیل است تا تصاویر چندحسی در ذهن شما به وجود آورد، روابط بکر و جدید ایجاد کند و تمام این کارها را با سرعت انجام دهد.
☆...○●arty🎓☆
در واقع با مطالعهٔ هوش کلامی، حسی، صوتی و زبان بدن حیوانات، می‌توانیم ایده‌های زیادی را کشف کنیم و به کمک آن‌ها ارتباطات هوشمندانهٔ کلامی خود را بهبود بخشیم.
☆...○●arty🎓☆
« کلمات، قوی‌ترین داروی مصرف‌شده توسط بشر هستند». کِپلینگ
☆...○●arty🎓☆
با « چشم جادویی » خود بازی کنید حداقل ماهی یک بار « ادراک سایکلوپی » خود را به‌کار بگیرید. کتابی تهیه کنید که در آن تصاویر سه‌بُعدی مخفی به‌کار رفته باشد که به « دید جادویی » مربوط می‌شود و با قرار دادن تصاویر در حالت کانونی و غیرکانونی، تفریح کنید. این حالت، « دید وسیع » شما را خیلی خوب به کار خواهد انداخت و خود به خود شما را قادر خواهد کرد در مطالعات عادی‌تان بیشتر ببینید و از این رو باعث افزایش سرعت خواندن و بهتر شدن قوهٔ ادراکهٔ شما خواهد شد.
☆...○●arty🎓☆
دانسته‌های مربوط به هوش کلامی را در پوشه‌ای ذخیره کنید این پروندهٔ اطلاعاتی، جایی است که شما گنجینه‌های کلامی خود را در آن ذخیره می‌کنید. این پرونده، حکم کتابخانهٔ بهرهٔ هوش کلامی شما را دارد و حاوی کلماتی است که در زندگی‌تان اندوخته‌اید. پروندهٔ اطلاعاتی شما می‌تواند شامل این بخش‌ها باشد: - خلاصه بهترین رمان‌هایی که خوانده‌اید - اشعار مورد علاقه - نقل قول‌های مورد علاقه - همه یا بخشی از دفتر یادداشت « کلمات جدیدتان » - بعضی از نمودارهای ذهنی که تهیه کرده‌اید و هوش کلامی شما را بهتر از هر چیزی نشان می‌دهد. - لطیفه‌هایی که با معانی کلمات بازی می‌کنند و همهٔ چیزهایی که فکر می‌کنید خیلی بامزه هستند.
☆...○●arty🎓☆
ادراک سایکلوپی، چشم جادویی شما
☆...○●arty🎓☆
سخنرانی کردن، به شما فرصتی استثنایی برای ابراز وجود می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند که هوش کلامی‌تان شکوفا شود. با این وجود، در کمال تعجب باید گفت سخنرانی و صحبت کردن در حضور جمع، ترس شمارهٔ یک بر روی کرهٔ زمین است. چرا؟ زیرا فقدان اعتماد به نفس در هوش کلامی و این فکر که به احتمال زیاد صحبت کردن در ملأ عام بهرهٔ هوشیِ شما را، که گمان می‌برید در حد پایینی است برملا خواهد کرد، دلیل موجهی برای احساس ترس است.
☆...○●arty🎓☆
وقتی که شما هوش کلامی خود را در صحبت کردن نشان می‌دهید، فقط یک بخش در کار نیست، بلکه سه بخش در این رابطه وجود دارد: ۱ ـ کلمات شما و محتوای آن‌ها ۲ ـ صدای شما و قدرت و لحن آن ۳ ـ بدن شما و زبان آن
☆...○●arty🎓☆
در بیش از ۹۰ درصد مواقع، شما نه تنها درخواهید یافت که سوء تعبیرهای شما از کلمات یکدیگر قابل درک هستند، بلکه هر دوی شما بالاخره به این توافق می‌رسید که هر کدام‌تان در آن زمان، دیدگاه قابل توجیهی نسبت به موقعیت داشته است. این حالت به مراتب مفیدتر است و منجر به خلاقیت بسیار بزرگ‌تری می‌شود و در مقایسه با چسبیدن به این فرض یک‌جانبه (و فاقد هوش کلامی) که کاملاً حق با شماست، ناراحتی بسیار کم‌تری ایجاد می‌کند.
☆...○●arty🎓☆
نمودارهای ذهنی تمام عناصر راست و چپ مغزتان را ترکیب می‌کنند و به شما قدرت مضاعفی برای به وجود آوردن همکاری بین دو قسمت مغز می‌دهند (۱+۱ برابر است با بیش از ۲).
☆...○●arty🎓☆
در مورد افرادی که دارای هوش کلامی هستند، اندازه‌گیری امواج مغزی نشان می‌دهد موقعی که به آن‌ها کلماتی داده می‌شود، کل قشر مخ روشن می‌شود.
☆...○●arty🎓☆
« وسعت دانش لغوی رئیس شما، بسیار وسیع‌تر از شماست و به همین دلیل است که او رئیس شما شده است ».
☆...○●arty🎓☆
وقتی به معمای کلامی فکر می‌کنید، چشمانتان را ببندید. چرا؟ یک بار دیگر جواب این سؤال به توانایی چشمگیر مغزتان در تجسم یک صفحهٔ تصویری حقیقی، اما این بار در داخل سرتان مربوط می‌شود. وقتی که چشمانتان بسته است، مغز شما دیگر مجبور نیست با اطلاعات بصری‌ای برخورد کند که وقتی چشمانتان باز است، به داخل می‌ریزد. در این صورت مغز حتی بر روی مشکل موجود کامل‌تر تمرکز می‌کند و جوابی صحیح را سریع‌تر بر روی صفحهٔ داخلی خود نمایان می‌کند. این استراحت ناگهانی که به چشمانتان می‌دهید، اغلب مثل رها شدن ناگهانی انرژی است (دقیقاً همین طور است) و بلافاصله صرف پیدا کردن جوابی می‌شود که در جستجوی آن هستید.
☆...○●arty🎓☆
واژگان به تنهایی شاخص بی‌نهایت موفقی برای موفقیت‌های حرفه‌ای و در کل هوش استاندارد هستند.
☆...○●arty🎓☆
یک کلمه یا عبارت، به تنهایی می‌تواند فروش را چندبرابر کند، رابطهٔ گسسته‌ای را اصلاح کند، به ملتی روحیه بدهد، اسمی را جاویدان کند و تاریخ را عوض کند. اِستیو اسمیت، شاعر انگلیسی که از جهات دیگر نسبتاً ناشناخته بود، اکنون به خاطر پایان‌بندی مؤثر و درخشان یکی از اشعارش، برای بیش از هزاران نفر شناخته‌شده است. در تمام عرصه‌های زندگی، به فراسوی هر چیز سفر کرده‌ام و در سطح شنا نکرده‌ام، بلکه در اعماق آن غرق شده‌ام.
☆...○●arty🎓☆

حجم

۴۹۸٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۲۸ صفحه

حجم

۴۹۸٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۲۸ صفحه

قیمت:
۶۱,۰۰۰
تومان