بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب واقع نگری | صفحه ۴ | طاقچه
۳٫۸
(۱۱۰)
قورت‌دادن شمشیر همیشه نشان داده است که آن‌چه به‌ظاهر غیرممکن به‌نظر می‌رسد، ممکن است عملی باشد. این، انسان‌ها را ترغیب می‌کند به ورای بدیهیات بیندیشند
minaabdi
وقتی کودک بودم، آرزو داشتم هنرمند سیرک شوم. درعوض، رؤیای پدر و مادرم این بود که تحصیلات عالی داشته باشم؛ چیزی که خودشان نتوانسته بودند سراغش بروند
minaabdi
ترس و اضطرار تصمیماتی احمقانه و فوری به‌بار می‌آورند که کسی نمی‌تواند عوارض جانبی‌شان را پیش‌بینی کند.
سهیل مقدم
در مقابل مقصردانستنِ هر فرد یا گروهی از افراد، برای هرچیزی مقاومت کنید؛ چون مشکل این‌جاست که وقتی آدم‌بد داستان را می‌شناسیم، دیگر فکر نمی‌کنیم و خب، تقریباً همیشه مسئله پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. تقریباً همیشه مسئلهٔ علت‌های چندگانهٔ متقابل، یک نظام است. اگر واقعاً می‌خواهید دنیا را تغییر دهید، باید بفهمید واقعاً چطور کار می‌کند. باید مشت‌زدن به صورت دیگران را فراموش کنید.
سهیل مقدم
سپاسگزارم انقلاب صنعتی، متشکرم کارخانهٔ فولادسازی، ممنونم کارخانهٔ برق، دمت گرم صنایع شیمیایی. به‌لطف شماست که ما وقت برای کتاب‌خواندن داریم.
سهیل مقدم
وقتی سقط جنین غیرقانونی شود، جلویش گرفته نمی‌شود؛ بلکه فقط خطرناک‌تر می‌شود و درنتیجه خطر مرگ زنان افزایش پیدا می‌کند.
سهیل مقدم
هیچ محک یگانه‌ای وجود ندارد که پیشرفتش تضمین پیشرفت همهٔ چیزهای دیگر باشد، نه سرانهٔ تولید ناخالص، نه مهار مرگ‌ومیر کودکان (مثل کوبا)، نه آزادی فردی (مثل ایالات متحده)، نه حتی دمکراسی. هیچ سنجهٔ یگانه‌ای وجود ندارد که بتوانیم با آن، پیشرفت ملتی را اندازه بگیریم. واقعیت، پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.
سهیل مقدم
ارزش‌های منسوخی که این روزها در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی دیده می‌شود، نه ارزش‌های آسیایی‌اند و نه ارزش‌های آفریقایی. نه ارزش‌های اسلامی‌اند و نه ارزش‌های شرقی. آن‌ها صرفاً ارزش‌های مردسالارانه‌ای هستند که شصت سال پیش در سوئد نیز وجود داشت و با پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی، از بین می‌روند؛ همان‌طور که در سوئد از بین رفتند. این فرهنگ‌ها تغییرناپذیر نیستند.
سهیل مقدم
فکر نکنید آدم‌ها احمق‌اند. وقتی چیزی عجیب به‌نظر می‌رسد، کنجکاو و متواضع باشید و فکر کنید از چه طریقی ممکن است این کار، راه‌حلی هوشمندانه باشد.
سهیل مقدم
مراقب تعمیم‌دادن تجارب سطح چهار به بقیهٔ دنیا باشید؛ مخصوصاً اگر شما را به‌سوی این نتیجه‌گیری سوق می‌دهد که بقیهٔ مردم احمق‌اند.
سهیل مقدم
احتمالاً فکر می‌کردید «اوه، اونا تو چین این‌جوری آب گرم می‌کنن. تو یه کتریِ آهنی، رو سه پایه‌ای رو آتیش. این فرهنگ‌شونه.» نه. این راه رایج گرم‌کردن آب در سطح دو در سراسر دنیاست. بحث، میزان درآمد است. در چین، مثل هرجای دیگر، مردم به‌شیوه‌های مختلف غذا می‌پزند و این شیوه نه به «فرهنگ»‌ که به سطح درآمدشان وابسته است.
سهیل مقدم
وقتی کسی می‌گوید فردی کاری را به‌خاطر تعلقش به گروهی خاص، مثل یک ملت، فرهنگ یا مذهب، انجام داده است، مراقب باشید. آیا مثال‌هایی از رفتار متفاوت در همان گروه وجود دارد؟ رفتاری مشابه در گروه‌های دیگر چطور؟
سهیل مقدم
اتاق‌خواب‌ها یا آشپزخانه‌ها یا اتاق‌های پذیراییِ خانواده‌هایی که در سطح چهار زندگی می‌کنند، در آمریکا، ویتنام، مکزیک، آفریقای جنوبی یا هرجای دیگری در جهان، بسیار مشابه است.
سهیل مقدم
«هوم. پس کشورتون اون‌قدر امنه که وقتی می‌رین کشورای دیگه، دنیا براتون خطرناکه.»
سهیل مقدم
در آمریکا احتمال این‌که یکی از عزیزان‌تان را فردی الکلی بکشد، پنجاه برابر بیش‌تر از خطر کشته‌شدن وی توسط تروریست‌هاست.
سهیل مقدم
هر نسلی که در فقر زندگی می‌کند، نسل بعدی را پرجمعیت‌تر می‌سازد. تنها روش اثبات‌شده برای مهار رشد جمعیت، ریشه‌کن‌کردن فقر و فراهم‌آوردن شرایط بهتر زندگی ازجمله تحصیلات و روش‌های پیشگیری از بارداری برای انسان‌هاست.
سهیل مقدم
«نجات جان کودکان فقیر همواره سبب افزایش جمعیت می‌شود» به‌نظر درست می‌آید؛ اما خلافش هم صحیح است: «تأخیر در خروج از فقر، سبب افزایش جمعیت می‌شود.»
سهیل مقدم
خودتان را متقاعد کنید که چیزها ممکن است بد و درعین‌حال بهتر از گذشته باشند.
سهیل مقدم
وقتی در حال تماشای اخبار هستید، فکر نکنید دارید در خراب‌آباد زندگی می‌کنید.
سهیل مقدم
میانگین‌ها گستره‌های درون‌شان را پنهان می‌کنند.
سهیل مقدم

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۸۹ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۸۹ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان