بریده‌های کتاب عارفانه؛ شرح خطبه‌ی ۲۲۲ نهج‌البلاغه
کتاب عارفانه؛ شرح خطبه‌ی ۲۲۲ نهج‌البلاغه اثر محمدعلی انصاری

کتاب عارفانه؛ شرح خطبه‌ی ۲۲۲ نهج‌البلاغه

هر که نفس خویش را در هر روز محاسبه ننماید از ما نیست، پس اگر حسنه‌ای انجام داده توفیق افزودن بر آن را از خدای متعال طلب نماید و اگر گناهی مرتکب شده از آن استغفار کند و به سوی خدا توبه نماید.
sadeghi
در حدیثی از نبی مکرم (ص) نقل است که فرمودند: «لَوْلَا أَنَّ الشَّیاطِینَ یحُومُونَ عَلَی قُلُوبِ بَنِی آدَمَ لَنَظَرُوا إِلَی مَلَکوتِ السَّمَاوَاتِ». اگر شیطان‌ها گرداگرد دلهای فرزندان آدم نمی‌گردیدند، آنان می‌توانستند به ملکوت آسمانها نظر کنند.
sadeghi
انسان از دو بخش متفاوت شکل می‌گیرد که یکی تن است و دیگری جان. ما جسم و تنی داریم و روح و روانی. اما نقطه تفارق و اختلاف میان متفکران در پاسخ ایشان به این سؤال است که کدام بخش از وجود آدمی اصالت دارد؟ به عبارت دیگر کدام یک از این دو بر دیگری حکمرانی می‌کند و انسانیت انسان را شکل می‌دهد؟ روشن است که غور در معارف الهی و آموزه‌های ادیان توحیدی، هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که اصالت وجود انسان به روح اوست و نه به جسم او، یعنی این جان است که بر جسم سوار می‌شود و تن حمّال روح است.
sadeghi
(این چراغ پرفروغ) در خانه‌هایی قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهای آن را بالا برند (تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در امان باشند)؛ خانه هایی که نام خدا در آنها برده می‌شود، و صبح و شام در آنها تسبیح او می‌گویند.
sadeghi
وقتی با خدای خویش سخن می‌گویید بدانید که با چه کسی سخن می‌گویید و مخاطب شما کیست؟ مشکل کار این است که تو نمی‌دانی با چه کسی صحبت می‌کنی و در مقابل چه کسی ایستاده‌ای؟ اگر معرفت به مقام و عظمت او داشتی حتی نحوۀ ایستادن و آهنگ کلامت تغییر می‌کرد
sadeghi
امام (ع) می‌فرمایند: اهل ذکر در خوشترین حالاتشان نامه‌های اعمال خویش را گشوده و کنجی را انتخاب کرده‌اند تا دور از غوغای مردمان، به محاسبۀ جانهای خود بپردازند و هر عمل کوچک و بزرگی را در این میان، در نظر آورند. اعمالی که به آن امر شده و در انجام آن کوتاهی کرده‌اند یا اعمالی که از آن نهی شده اما آنها را مرتکب شده‌اند. این کار اهل ذکر عملی است بسیار ارزشمند که نام آشنایی در معارف اسلامی دارد و به آن «محاسبه» می‌گویند.
sadeghi
حس دنیا نردبان این جهان حسّ دینی نردبان آسمان صحّت این حس بجویید از طبیب صحّت آن حس بخواهید از حبیب صحّت این حس ز معموری تن صحّت آن حس ز ویرانی بدن
sadeghi
امام باقر (ع) فرمودند: «عَالِمٌ ینْتَفَعُ بِعِلْمِهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ أَلْفَ عَابِدٍ». عالمی که از علم او استفاده شود از هفتاد هزار عابد برتر است.
sadeghi
باید دانست هنگامی که جان اسیر غفلت می‌شود، این انحراف در چهار حوزه اتفاق می‌افتد که ابتدا با غفلت از خداوند آغاز می‌شود. در اینجا انسان از سرمنشاء وجود جدا می‌شود و اصل و مبدأ آفرینش را از یاد می‌برد. پس از آن، غفلت از خود می‌آید زیرا کسی که آفریدگار خویش را به بوته نسیان بسپارد، خدا نیز او را به فراموشی از خویشتن مبتلا می‌کند: (وَ لاَ تَکونُوا کالَّذِینَ نَسُوا اللهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلئِک هُمُ الْفَاسِقُونَ). و همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد؛ آنها فاسقانند.
sadeghi
فَرَغُوا لِمُحَاسَبَةِ اَنْفُسِهِمْ»؛ این هم یکی از دردهای بسیار مهم انسانِ غافل است، اینکه برای همه چیز وقت دارد اما برای خویشتن خویش نه؛ یعنی چنان در دغدغه‌های روزمره و مراودات اقتصادی و اجتماعی غرق شده که هیچگاه به یاد خود نمی‌افتد
sadeghi

حجم

۲۳۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۲۳۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۶صفحه بعد